dc.contributor.author | Różalska, Aleksandra M. | |
dc.contributor.editor | Desperak, Izabela | |
dc.contributor.editor | Hyży, Ewa | |
dc.contributor.editor | Kuźma, Inga B. | |
dc.contributor.editor | Pietrzak, Edyta | |
dc.date.accessioned | 2022-03-21T14:29:12Z | |
dc.date.available | 2022-03-21T14:29:12Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Różalska A. M., Afroamerykanki wobec dyskryminacji ze względu na płeć i rasę na przykładzie bohaterek współczesnych seriali telewizyjnych, [w:] Kobiety wobec dominacji i opresji, Desperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 137-157, https://www.doi.org/10.18778/8142-431-8.11 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-431-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41270 | |
dc.description.abstract | Rozdział ma na celu refleksję nad współczesnymi wizerunkami Afroamerykanek w serialu amerykańskim z punktu widzenia czarnego feminizmu i teorii intersekcjonalności. Badaczki amerykańskiej kultury popularnej od lat wskazują na dominujące stereotypy Afroamerykanek, które stanowią dziedzictwo niewolnictwa oraz okresu segregacji rasowej w Stanach Zjednoczonych, jak również na marginalizację czarnoskórych kobiet w narracjach filmowych i telewizyjnych. W popkulturze wciąż brakuje ciekawych postaci Afroamerykanek, skomplikowanych psychologicznie i wymykających się schematycznym wyobrażeniom. Autorka krytycznie przygląda się popularnym amerykańskim serialom telewizyjnym, wyemitowanym w ostatnich latach, których głównymi bohaterkami są Afroamerykanki. Zastanawia się, czy postaci takie jak Olivia Pope („Skandal”, 2012–do dziś) i Annalise Keating („Sposób na morderstwo”, 2014–2018) stanowią pewien przełom w por¬tretowaniu doświadczeń Afroamerykanek, czy też wpisują się raczej w asymilacjonistyczny i postrasowy sposób ich reprezentacji. | pl_PL |
dc.description.abstract | Drawing from intersectionality theories and black feminist critiques of white, masculinist, and racist discourses still prevailing in American popular culture of the 21st century, this chapter looks critically at contemporary images of African-American women in the selected television series. For at least four decades critics of American popular culture have been pointing to, on the one hand, dominant stereotypes of African-American women (the cocalled controlling images, to use the expression coined by Patricia Hill Collins) resulting from slavery, racial segregation, white racism and sexism as well as, on the other hand, to significant marginalization or invisibility of black women in mainstream film and television productions. In this context, this chapter will analyze several contemporary television shows that cast African-American women as leading characters (e.g., “Scandal”, 2012–date and “How To Get Away With Murder”, 2014–2018) to see if these narratives are novel in portraying black women’s experiences or, rather, they inscribe themselves in assimilationist and postracial ways of representation. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja została sfinansowana z opłat konferencyjnych oraz dofinansowana przez Dziekanów Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ, Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ, Dziekana Wydziału Zarządzania i Inżynierii Produkcji oraz Dyrektora Instytutu Nauk Społecznych i Zarządzania Technologiami Politechniki Łódzkiej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Desperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Kobiety wobec dominacji i opresji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019; | |
dc.relation.ispartofseries | Oblicza Femin!zmu; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Afroamerykanki | pl_PL |
dc.subject | Viola Davis | pl_PL |
dc.subject | "Sposób na morderstwo" | pl_PL |
dc.subject | czarny feminizm | pl_PL |
dc.subject | intersekcjonalność | pl_PL |
dc.subject | African-American women | pl_PL |
dc.subject | Viola Davis | pl_PL |
dc.subject | "How To Get Away With Murder" | pl_PL |
dc.subject | black feminism | pl_PL |
dc.subject | intersectionality | pl_PL |
dc.title | Afroamerykanki wobec dyskryminacji ze względu na płeć i rasę na przykładzie bohaterek współczesnych seriali telewizyjnych | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019 | pl_PL |
dc.page.number | 137-151 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Ośrodek Naukowo-Badawczy Problematyki Kobiet | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-432-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aleksandra M. Różalska jest adiunktką w Katedrze Amerykanistyki i Mass Mediów UŁ oraz kierowniczką Ośrodka Naukowo-Badawczego Problematyki Kobiet UŁ; amerykanistką i medioznawczynią. Naukowo zajmuje się problematyką mniejszości rasowych, etnicznych i religijnych w Stanach Zjednoczonych, jak również wizerunkami kobiet i mniejszości w tekstach medialnych. Autorka licznych publikacji z tej tematyki oraz współredaktorka czterech tomów z zakresu interdyscyplinarnych gender studies. Interesują ją także zagadnienia edukacji medialnej i wykorzystania mediów w edukacji antydyskryminacyjnej. Zaangażowana w szereg międzynarodowych projektów naukowych i dydaktycznych; kierowniczka w UŁ dwóch projektów finansowanych przez Unię Europejską: „Erasmus Mundus Master’s Degree in Women’s and Gender Studies” (GEMMA) oraz „Gender and Cultures of Equality” (GRACE). | pl_PL |
dc.references | Bobo J. (red.) (2001), Black Feminist Cultural Criticism, Blackwell Publishers, Malden Massachusetts. | pl_PL |
dc.references | Collins Hill P. (2000), Black Feminist Thought. Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment, Routledge, New York. | pl_PL |
dc.references | Crunk Feminist Collective (2015), A Scandal and A Lawn Chair: Why Olivia Pope Can’t Save Us From Racism, 17.03.2015 http://www.crunkfeministcollective.com/2015/03/17/a-scandal-and-a-lawn-chair-why-olivia-pope-cant-save-us-from-racism/ [dostęp: 7.10.2017]. | pl_PL |
dc.references | Dockterman E. (2017), TV’s Strongest Female Characters Share One Stupid Flaw, „TIME” 10.10.2013 http://entertainment.time.com/2013/10/10/tvs-strongest-female-characters-share-one-stupid-flaw/ [dostęp: 7.10.2017]. | pl_PL |
dc.references | Guerrero E. (1993), Framing Blackness. The African American Image in Film, Temple University Press, Philadelphia. | pl_PL |
dc.references | History Matters http://historymatters.gmu.edu/d/6545/ [dostęp: 7.10.2017]. | pl_PL |
dc.references | hooks b. (1981), Ain’t I A Women. Black Women and Feminism, South End Press, Boston. | pl_PL |
dc.references | hooks b. (1989), Talking Back: Thinking Feminist, Thinking Black, South End Press, Boston. | pl_PL |
dc.references | hooks b. (1992), Black Looks Race and Representation, South End Press, Boston. | pl_PL |
dc.references | Kilpatrick A. (2015), Why Viola Davis Won’t Stop Discussing Race: “I’ve Been On The Other Side Of Ignorance”, „Generation Progress”, 17.09.2015 http://genprogress.org/ [dostęp: 7.10.2017]. | pl_PL |
dc.references | Maxwell B. (2013), Olivia Pope and the Scandal of Representation, „The Feminist Wire”, 17.02.2013 http://www.thefeministwire.com/2013/02/olivia-pope-and-the-scandal-of-representation/ [dostęp: 7.10.2017]. | pl_PL |
dc.references | Putnam L. (2014), Is „Scandal” the most feminist show on TV?, „New York Post”, 31.10.2014 https://nypost.com/2014/10/31/is-scandal-the-most-feminist-show-on-tv/ [dostęp: 7.10.2017]. | pl_PL |
dc.references | Rosenberg A. (2015), The Racial Education of „Scandal’s” Olivia Pope, „Washington Post”, 9.03.2015 https://www.washingtonpost.com/news/act-four/wp/2015/03/09/the-racial-education-of-scandals-olivia-pope/?utm_term=.7ebce6f0bf3f [dostęp: 7.10.2017]. | pl_PL |
dc.references | Różalska A. M. (2008), African American Experience as Reflected in Film (Jungle Fever, Boyz N the Hood, and Daughters of the Dust), „International Studies: Interdisciplinary Political and Cultural Journal”, vol. 10.1, s. 87–100. | pl_PL |
dc.references | Różalska A. M. (2009), Intersectionality and Visual Culture: Approaches, Complexities and Teaching Implications, [w:] E. H. Oleksy, D. Golańska (red.), Teaching Visual Culture in an Interdisciplinary Classroom. Feminist (Re)Interpretations of the Field, ATHENA, Utrecht 2009, s. 55–74. | pl_PL |
dc.references | Scandal: A Color-Blind Fairy Tale Promoting Corporate Feminism? https://www.telesurtv.net/english/news/Scandal-A-Color-Blind-Fairy-Tale-Promoting-Corporate-Feminism-20151101-0019.html [dostęp: 7.10.2017]. | pl_PL |
dc.references | Stanley A. (2014), Wrought in Rhimes’s Image, „New York Times”, 18.09.2014 https://www.nytimes.com/2014/09/21/arts/television/viola-davis-plays-shonda-rhimess-latest-tough-heroine.html [dostęp: 7.10.2017]. | pl_PL |
dc.references | Stępniak G. (2015), Złe feministki, „Dwutygodnik” 12/2015 http://www.dwutygodnik.com/artykul/6309-zle-feministki.html [dostęp: 7.10.2017]. | pl_PL |
dc.references | Viola Davis on Being a Dark-skin Black Woman in Hollywood: ‘The paper bag test is still alive’ https://thegrio.com/2015/06/26/viola-davis-hollywood-stereotypes-paper-bag-test/ [dostęp: 7.10.2017]. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-431-8.11 | |
dc.discipline | historia | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |