Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRóżalska, Aleksandra M.
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorHyży, Ewa
dc.contributor.editorKuźma, Inga B.
dc.contributor.editorPietrzak, Edyta
dc.date.accessioned2022-03-21T14:29:12Z
dc.date.available2022-03-21T14:29:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationRóżalska A. M., Afroamerykanki wobec dyskryminacji ze względu na płeć i rasę na przykładzie bohaterek współczesnych seriali telewizyjnych, [w:] Kobiety wobec dominacji i opresji, Desperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 137-157, https://www.doi.org/10.18778/8142-431-8.11pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-431-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41270
dc.description.abstractRozdział ma na celu refleksję nad współczesnymi wizerunkami Afroamerykanek w serialu amerykańskim z punktu widzenia czarnego feminizmu i teorii intersekcjonalności. Badaczki amerykańskiej kultury popularnej od lat wskazują na dominujące stereotypy Afroamerykanek, które stanowią dziedzictwo niewolnictwa oraz okresu segregacji rasowej w Stanach Zjednoczonych, jak również na marginalizację czarnoskórych kobiet w narracjach filmowych i telewizyjnych. W popkulturze wciąż brakuje ciekawych postaci Afroamerykanek, skomplikowanych psychologicznie i wymykających się schematycznym wyobrażeniom. Autorka krytycznie przygląda się popularnym amerykańskim serialom telewizyjnym, wyemitowanym w ostatnich latach, których głównymi bohaterkami są Afroamerykanki. Zastanawia się, czy postaci takie jak Olivia Pope („Skandal”, 2012–do dziś) i Annalise Keating („Sposób na morderstwo”, 2014–2018) stanowią pewien przełom w por¬tretowaniu doświadczeń Afroamerykanek, czy też wpisują się raczej w asymilacjonistyczny i postrasowy sposób ich reprezentacji.pl_PL
dc.description.abstractDrawing from intersectionality theories and black feminist critiques of white, masculinist, and racist discourses still prevailing in American popular culture of the 21st century, this chapter looks critically at contemporary images of African-American women in the selected television series. For at least four decades critics of American popular culture have been pointing to, on the one hand, dominant stereotypes of African-American women (the cocalled controlling images, to use the expression coined by Patricia Hill Collins) resulting from slavery, racial segregation, white racism and sexism as well as, on the other hand, to significant marginalization or invisibility of black women in mainstream film and television productions. In this context, this chapter will analyze several contemporary television shows that cast African-American women as leading characters (e.g., “Scandal”, 2012–date and “How To Get Away With Murder”, 2014–2018) to see if these narratives are novel in portraying black women’s experiences or, rather, they inscribe themselves in assimilationist and postracial ways of representation.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja została sfinansowana z opłat konferencyjnych oraz dofinansowana przez Dziekanów Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ, Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ, Dziekana Wydziału Zarządzania i Inżynierii Produkcji oraz Dyrektora Instytutu Nauk Społecznych i Zarządzania Technologiami Politechniki Łódzkiej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Kobiety wobec dominacji i opresji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Femin!zmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAfroamerykankipl_PL
dc.subjectViola Davispl_PL
dc.subject"Sposób na morderstwo"pl_PL
dc.subjectczarny feminizmpl_PL
dc.subjectintersekcjonalnośćpl_PL
dc.subjectAfrican-American womenpl_PL
dc.subjectViola Davispl_PL
dc.subject"How To Get Away With Murder"pl_PL
dc.subjectblack feminismpl_PL
dc.subjectintersectionalitypl_PL
dc.titleAfroamerykanki wobec dyskryminacji ze względu na płeć i rasę na przykładzie bohaterek współczesnych seriali telewizyjnychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl_PL
dc.page.number137-151pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Ośrodek Naukowo-Badawczy Problematyki Kobietpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-432-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteAleksandra M. Różalska jest adiunktką w Katedrze Amerykanistyki i Mass Mediów UŁ oraz kierowniczką Ośrodka Naukowo-Badawczego Problematyki Kobiet UŁ; amerykanistką i medioznawczynią. Naukowo zajmuje się problematyką mniejszości rasowych, etnicznych i religijnych w Stanach Zjednoczonych, jak również wizerunkami kobiet i mniejszości w tekstach medialnych. Autorka licznych publikacji z tej tematyki oraz współredaktorka czterech tomów z zakresu interdyscyplinarnych gender studies. Interesują ją także zagadnienia edukacji medialnej i wykorzystania mediów w edukacji antydyskryminacyjnej. Zaangażowana w szereg międzynarodowych projektów naukowych i dydaktycznych; kierowniczka w UŁ dwóch projektów finansowanych przez Unię Europejską: „Erasmus Mundus Master’s Degree in Women’s and Gender Studies” (GEMMA) oraz „Gender and Cultures of Equality” (GRACE).pl_PL
dc.referencesBobo J. (red.) (2001), Black Feminist Cultural Criticism, Blackwell Publishers, Malden Massachusetts.pl_PL
dc.referencesCollins Hill P. (2000), Black Feminist Thought. Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesCrunk Feminist Collective (2015), A Scandal and A Lawn Chair: Why Olivia Pope Can’t Save Us From Racism, 17.03.2015 http://www.crunkfeministcollective.com/2015/03/17/a-scandal-and-a-lawn-chair-why-olivia-pope-cant-save-us-from-racism/ [dostęp: 7.10.2017].pl_PL
dc.referencesDockterman E. (2017), TV’s Strongest Female Characters Share One Stupid Flaw, „TIME” 10.10.2013 http://entertainment.time.com/2013/10/10/tvs-strongest-female-characters-share-one-stupid-flaw/ [dostęp: 7.10.2017].pl_PL
dc.referencesGuerrero E. (1993), Framing Blackness. The African American Image in Film, Temple University Press, Philadelphia.pl_PL
dc.referencesHistory Matters http://historymatters.gmu.edu/d/6545/ [dostęp: 7.10.2017].pl_PL
dc.referenceshooks b. (1981), Ain’t I A Women. Black Women and Feminism, South End Press, Boston.pl_PL
dc.referenceshooks b. (1989), Talking Back: Thinking Feminist, Thinking Black, South End Press, Boston.pl_PL
dc.referenceshooks b. (1992), Black Looks Race and Representation, South End Press, Boston.pl_PL
dc.referencesKilpatrick A. (2015), Why Viola Davis Won’t Stop Discussing Race: “I’ve Been On The Other Side Of Ignorance”, „Generation Progress”, 17.09.2015 http://genprogress.org/ [dostęp: 7.10.2017].pl_PL
dc.referencesMaxwell B. (2013), Olivia Pope and the Scandal of Representation, „The Feminist Wire”, 17.02.2013 http://www.thefeministwire.com/2013/02/olivia-pope-and-the-scandal-of-representation/ [dostęp: 7.10.2017].pl_PL
dc.referencesPutnam L. (2014), Is „Scandal” the most feminist show on TV?, „New York Post”, 31.10.2014 https://nypost.com/2014/10/31/is-scandal-the-most-feminist-show-on-tv/ [dostęp: 7.10.2017].pl_PL
dc.referencesRosenberg A. (2015), The Racial Education of „Scandal’s” Olivia Pope, „Washington Post”, 9.03.2015 https://www.washingtonpost.com/news/act-four/wp/2015/03/09/the-racial-education-of-scandals-olivia-pope/?utm_term=.7ebce6f0bf3f [dostęp: 7.10.2017].pl_PL
dc.referencesRóżalska A. M. (2008), African American Experience as Reflected in Film (Jungle Fever, Boyz N the Hood, and Daughters of the Dust), „International Studies: Interdisciplinary Political and Cultural Journal”, vol. 10.1, s. 87–100.pl_PL
dc.referencesRóżalska A. M. (2009), Intersectionality and Visual Culture: Approaches, Complexities and Teaching Implications, [w:] E. H. Oleksy, D. Golańska (red.), Teaching Visual Culture in an Interdisciplinary Classroom. Feminist (Re)Interpretations of the Field, ATHENA, Utrecht 2009, s. 55–74.pl_PL
dc.referencesScandal: A Color-Blind Fairy Tale Promoting Corporate Feminism? https://www.telesurtv.net/english/news/Scandal-A-Color-Blind-Fairy-Tale-Promoting-Corporate-Feminism-20151101-0019.html [dostęp: 7.10.2017].pl_PL
dc.referencesStanley A. (2014), Wrought in Rhimes’s Image, „New York Times”, 18.09.2014 https://www.nytimes.com/2014/09/21/arts/television/viola-davis-plays-shonda-rhimess-latest-tough-heroine.html [dostęp: 7.10.2017].pl_PL
dc.referencesStępniak G. (2015), Złe feministki, „Dwutygodnik” 12/2015 http://www.dwutygodnik.com/artykul/6309-zle-feministki.html [dostęp: 7.10.2017].pl_PL
dc.referencesViola Davis on Being a Dark-skin Black Woman in Hollywood: ‘The paper bag test is still alive’ https://thegrio.com/2015/06/26/viola-davis-hollywood-stereotypes-paper-bag-test/ [dostęp: 7.10.2017].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-431-8.11
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe