Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKostrzyńska, Małgorzata
dc.contributor.editorKafar, Marcin
dc.date.accessioned2022-03-28T11:13:05Z
dc.date.available2022-03-28T11:13:05Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationKostrzyńska M., „Historia każdego rozbitka jest zawsze moją historią” — o współistnieniu biografii badanego i badacza, [w:] Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, „Perspektywy Biograficzne”, t. 1, Kafar M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 165-186, https://doi.org/10.18778/7525-639-0.09pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-639-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41335
dc.description.abstractIn this chapter I present both the situation of an encounter between the homeless and the researcher and a multiplication of challenges and doubts they face in the course of participatory research. My contribution starts with the characteristics of the first meeting (“the opening of relation: the homeless – the researcher”), in which I try to find something in common between “us” (“adjustment process between the researcher and the homeless”), so to get then to the point of “coexistence of the homeless and the researcher biographies”. These phases of a continuous process let the researcher achieve an “understanding” perspective in her research. At the same time close, the relationship between the homeless and the researcher reveals how the “professional” and “non-professional” meaning of biography is hard to distinguish, leading rather to coherence and to construction of a shared biography line.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKafar M. (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, „Perspektywy Biograficzne”, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011;
dc.relation.ispartofseries„Perspektywy Biograficzne”
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectresearcherpl_PL
dc.subjecthomelesspl_PL
dc.subjectrelationshippl_PL
dc.subjectunderstandingpl_PL
dc.subjectcoexistencepl_PL
dc.title„Historia każdego rozbitka jest zawsze moją historią” — o współistnieniu biografii badanego i badaczapl_PL
dc.title.alternative“The History of Each Wreck is also the History of Mine” – On Coherence of the Researcher’s and the Researched Person’s Biographiespl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011pl_PL
dc.page.number165-186pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Pedagogiki Społecznej, ul. Pomorska 46/48, 91-408 Łódźpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePedagog społeczny, asystent w Katedrze Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół problematyki bezdomności, streetworkingu, włączania/wyłączania społecznego, a także zastosowania technik arteterapeutycznych (terapii przez sztukę) dla wzmocnienia procesu reintegracji społecznej. Prowadziła badania uczestniczące z bezdomnymi mężczyznami znajdującymi się poza systemem pomocy społecznej, przebywającymi na ulicach Łodzi (lata 2006–2008).pl_PL
dc.referencesDeclerck P., 2004, Rozbitkowie. Rzecz o paryskich kloszardach, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDuBois B., Miley K.K., 1999, Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, przeł. K. Czekaj, Katowice.pl_PL
dc.referencesLindesmith A.R., Strauss A.L., Denzin N.K., 1975, Social Psychology, Illinois.pl_PL
dc.referencesGlaser B., Strauss A.L., 1967, The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research, New York.pl_PL
dc.referencesGoffman E., 2005, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGranosik M., 2007, Wykluczony Inny — fenomenologia (po)rozumienia, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, tom I, Warszawa, s. 440-445.pl_PL
dc.referencesGulczyńska A., 2007, Zagrożenia rozwoju społeczno-kulturowego — przykład wrastania społecznego nastoletniej młodzieży w kontekście sąsiedztwa, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, tom I, Warszawa, s. 313-330.pl_PL
dc.referencesGulczyńska A., 2005, Wrastanie społeczne nastoletniej młodzieży w wielkomiejskim środowisku życia, na przykładzie Łodzi. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej. Niepublikowana praca doktorska, dostęp: biblioteka Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesHammersley M., Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, Poznań.pl_PL
dc.referencesJaspers K., 1990, Filozofia egzystencji, przeł. D. Lachowska, A. Wołkowicz, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKonecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKostrzyńska M., 2010a, Challenges faced by a researcher – understanding participant in the world of the Homeless, [w:] M. Granosik, A. Gulczyńska, E. Marynowicz-Hetka (red.), Participative Approaches in Social Work Research / Les approches participatives dans les recherches du Travail Social, Łódź, s. 135-152.pl_PL
dc.referencesKostrzyńska M., 2010b, W jaki sposób świat „obcych” staje się światem „swoich” — analiza procesu włączania w świat bezdomnych z perspektywy podmiotów badanych, „Praca Socjalna”, nr 4, s. 54-68.pl_PL
dc.referencesLofland J., 1971, Analyzing Social Settings. A Guide to Qualitative Observation and Analysis, Belmont – Calif – Wadswort.pl_PL
dc.referencesNóżka M., 2006, Włóczęgostwo. Zjawisko społeczna i interwencja socjalna, Kraków.pl_PL
dc.referencesOliwa-Ciesielska M., 2004, Piętno nieprzypisania. Studium o wyizolowaniu społecznym bezdomnych, Poznań.pl_PL
dc.referencesOliwa-Ciesielska M., 2003a, Człowiek bezdomny jako „inny”. Możliwości uczestnictwa społecznego, [w:] E. Kantowicz, A. Olubiński, Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Toruń, s. 145-158.pl_PL
dc.referencesOliwa-Ciesielska M., 2003b, Marginalizacja osób bezdomnych i możliwości ich społecznego uczestnictwa, [w:] K. Marzec-Holka (red.), Praca socjalna. Pomoc społeczna. Teoria i praktyka, tom II, Bydgoszcz, s. 28-55.pl_PL
dc.referencesRicoeur P., 2003, O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStrauss A.L., 1987, Qualitative Analysis for Social Scientists, Cambridge.pl_PL
dc.referencesStrauss A.L., Corbin J., 1990, Basics of Qualitative Research. Grounded Theory Procedures and Techniques, Newbury Park – London – New Delhi.pl_PL
dc.referencesTischner J., 2006, Historia filozofii po góralsku, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWujcicka M., 2008, Przeszkody we włączaniu społecznym bezdomnych mężczyzn z perspektywy badanych, niepublikowana praca magisterska, dostęp: biblioteka Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ, Łódź.pl_PL
dc.contributor.authorEmailgosia_wujcicka@poczta.onet.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-639-0.09
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe