dc.contributor.author | Kostrzyńska, Małgorzata | |
dc.contributor.editor | Kafar, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2022-03-28T11:13:05Z | |
dc.date.available | 2022-03-28T11:13:05Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Kostrzyńska M., „Historia każdego rozbitka jest zawsze moją historią” — o współistnieniu biografii badanego i badacza, [w:] Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, „Perspektywy Biograficzne”, t. 1, Kafar M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 165-186, https://doi.org/10.18778/7525-639-0.09 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-639-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41335 | |
dc.description.abstract | In this chapter I present both the situation of an encounter between the homeless and the researcher and a multiplication of challenges and doubts they face in the course of participatory research. My contribution starts with the characteristics of the first meeting (“the opening of relation: the homeless – the researcher”), in which I try to find something in common between “us” (“adjustment process between the researcher and the homeless”), so to get then to the point of “coexistence of the homeless and the researcher biographies”. These phases of a continuous process let the researcher achieve an “understanding” perspective in her research. At the same time close, the relationship between the homeless and the researcher reveals how the “professional” and “non-professional” meaning of biography is hard to distinguish, leading rather to coherence and to construction of a shared biography line. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Kafar M. (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, „Perspektywy Biograficzne”, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011; | |
dc.relation.ispartofseries | „Perspektywy Biograficzne” | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | researcher | pl_PL |
dc.subject | homeless | pl_PL |
dc.subject | relationship | pl_PL |
dc.subject | understanding | pl_PL |
dc.subject | coexistence | pl_PL |
dc.title | „Historia każdego rozbitka jest zawsze moją historią” — o współistnieniu biografii badanego i badacza | pl_PL |
dc.title.alternative | “The History of Each Wreck is also the History of Mine” – On Coherence of the Researcher’s and the Researched Person’s Biographies | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011 | pl_PL |
dc.page.number | 165-186 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Pedagogiki Społecznej, ul. Pomorska 46/48, 91-408 Łódź | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Pedagog społeczny, asystent w Katedrze Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół problematyki bezdomności, streetworkingu, włączania/wyłączania społecznego, a także zastosowania technik arteterapeutycznych (terapii przez sztukę) dla wzmocnienia procesu reintegracji społecznej. Prowadziła badania uczestniczące z bezdomnymi mężczyznami znajdującymi się poza systemem pomocy społecznej, przebywającymi na ulicach Łodzi (lata 2006–2008). | pl_PL |
dc.references | Declerck P., 2004, Rozbitkowie. Rzecz o paryskich kloszardach, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | DuBois B., Miley K.K., 1999, Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, przeł. K. Czekaj, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Lindesmith A.R., Strauss A.L., Denzin N.K., 1975, Social Psychology, Illinois. | pl_PL |
dc.references | Glaser B., Strauss A.L., 1967, The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research, New York. | pl_PL |
dc.references | Goffman E., 2005, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Granosik M., 2007, Wykluczony Inny — fenomenologia (po)rozumienia, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, tom I, Warszawa, s. 440-445. | pl_PL |
dc.references | Gulczyńska A., 2007, Zagrożenia rozwoju społeczno-kulturowego — przykład wrastania społecznego nastoletniej młodzieży w kontekście sąsiedztwa, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, tom I, Warszawa, s. 313-330. | pl_PL |
dc.references | Gulczyńska A., 2005, Wrastanie społeczne nastoletniej młodzieży w wielkomiejskim środowisku życia, na przykładzie Łodzi. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej. Niepublikowana praca doktorska, dostęp: biblioteka Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Hammersley M., Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Jaspers K., 1990, Filozofia egzystencji, przeł. D. Lachowska, A. Wołkowicz, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kostrzyńska M., 2010a, Challenges faced by a researcher – understanding participant in the world of the Homeless, [w:] M. Granosik, A. Gulczyńska, E. Marynowicz-Hetka (red.), Participative Approaches in Social Work Research / Les approches participatives dans les recherches du Travail Social, Łódź, s. 135-152. | pl_PL |
dc.references | Kostrzyńska M., 2010b, W jaki sposób świat „obcych” staje się światem „swoich” — analiza procesu włączania w świat bezdomnych z perspektywy podmiotów badanych, „Praca Socjalna”, nr 4, s. 54-68. | pl_PL |
dc.references | Lofland J., 1971, Analyzing Social Settings. A Guide to Qualitative Observation and Analysis, Belmont – Calif – Wadswort. | pl_PL |
dc.references | Nóżka M., 2006, Włóczęgostwo. Zjawisko społeczna i interwencja socjalna, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Oliwa-Ciesielska M., 2004, Piętno nieprzypisania. Studium o wyizolowaniu społecznym bezdomnych, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Oliwa-Ciesielska M., 2003a, Człowiek bezdomny jako „inny”. Możliwości uczestnictwa społecznego, [w:] E. Kantowicz, A. Olubiński, Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Toruń, s. 145-158. | pl_PL |
dc.references | Oliwa-Ciesielska M., 2003b, Marginalizacja osób bezdomnych i możliwości ich społecznego uczestnictwa, [w:] K. Marzec-Holka (red.), Praca socjalna. Pomoc społeczna. Teoria i praktyka, tom II, Bydgoszcz, s. 28-55. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur P., 2003, O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Strauss A.L., 1987, Qualitative Analysis for Social Scientists, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Strauss A.L., Corbin J., 1990, Basics of Qualitative Research. Grounded Theory Procedures and Techniques, Newbury Park – London – New Delhi. | pl_PL |
dc.references | Tischner J., 2006, Historia filozofii po góralsku, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wujcicka M., 2008, Przeszkody we włączaniu społecznym bezdomnych mężczyzn z perspektywy badanych, niepublikowana praca magisterska, dostęp: biblioteka Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | gosia_wujcicka@poczta.onet.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-639-0.09 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |