Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPloch, Leszek
dc.contributor.editorZakrzewska-Manterys, Elżbieta
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.date.accessioned2022-05-04T07:14:13Z
dc.date.available2022-05-04T07:14:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationPloch L., Artysta z niepełnosprawnością – perspektywa możliwości, [w:] Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Zakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 57-107, https://doi.org/10.18778/8088-076-4.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-076-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41696
dc.description.abstractW artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące perspektywy możliwości udziału w kulturze i sztuce artystów z niepełnosprawnością. Usiłowano scharakteryzować aktualny stan możliwości i jednocześnie związek między niepełnosprawnością a zmianami w funkcjonowaniu osobowości artystów zatrudnionych w warsztatach terapii zajęciowej oraz innych instytucjach wspierających adaptację zawodową wybranej grupy osób, amatorsko zajmujących się aktywizacją twórczą. Podkreślono ważność realizacji powszechnej edukacji artystycznej wszystkich rodzajów niepełnosprawności jako podstawowego elementu działań służących utwierdzaniu tych artystów w postawie niezależnego i pełnoprawnego funkcjonowania w przestrzeni publicznej oraz kulturze i sztuce. Zaprezentowano fragment wyników badań własnych, których celem była próba oceny psychologicznych skutków udziału w autorskim eksperymencie, tj. cyklu edukacji do działań twórczych 50-osobowejgrupy młodych artystów. W badaniach wykorzystano Test Przymiotnikowy ACL H.G. Gougha i A.B. Heilburna (1980) oraz ankietę autoryzowaną. Zaistniałe zmiany na skutek udziału w eksperymencie oceniono poprzez porównanie retrospekcyjnego obrazu siebie (ja przed udziałem w edukacji do działań twórczych) z aktualnym obrazem siebie (ja obecnie) artystów z niepełnosprawnością ruchową. Uzyskane wyniki przeprowadzonych analiz ukazały wiele istotnych korzystnych zmian w zakresie funkcjonowania osobowości badanych.pl_PL
dc.description.abstractThis paper presents an issue concerning the perspectives of possibilities for disabled artists to participate in culture and art. The author attempted to characterize the current state of possibilities and the relationship between disability and changes in functioning of the personalities of disabled artists involved in occupational therapy workshops and other institutions supporting the professional adaptation of a selected group of people unprofessionally involved in creative stimulation. The author stressed the importance of fulfillment of the general artistic education of all kinds of disability as a fundamental element of activities aiming at confirming those artists in the attitude of full and independent functioning in the public space and culture and art. The author presented an excerpt of his study the aim of which was to make an attempt to assess the psychological results of participation in the author’s experiment, i.e. the cycle of education for creative activities of a 50-person group of young artists. In his study the author applied the ACL Adjective Test by H. G. Gough and A. B. Heilburn (1980) and an authorized survey. The changes which occurred as a result of participation in the experiment were evaluated through comparison of a retrospective self-image (I before my participation in education for creative activities) with the current self-image (I currently) of artists with motorial disability. The obtained results of the analyses revealed numerous essential and profitable changes in functioning of personalities the investigated individuals.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego. Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofZakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red.), Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.relation.ispartofseriesAktywni (Nie)Pełnosprawni;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectartysta z niepełnosprawnościąpl_PL
dc.subjectedukacja do działań twórczychpl_PL
dc.subjectperspektywa możliwościpl_PL
dc.subjectdisabled artistspl_PL
dc.subjecteducation for creative activitiespl_PL
dc.subjecta perspective of possibilitiespl_PL
dc.titleArtysta z niepełnosprawnością – perspektywa możliwościpl_PL
dc.title.alternativeDisabled artists – a perspective of possibilitiespl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number57-107pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcachpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-077-1
dc.contributor.authorBiographicalnoteLeszek Ploch jest profesorem Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Zajmuje się upowszechnianiem edukacji artystycznej osób z niepełnosprawnością. Do aktualnych obszarów zainteresowań naukowych należą: zagadnienia twórczego włączania społecznego artystów z niepełnosprawnością intelektualną, a tym samym zapewnienie współpracy instytucji upowszechniania kultury artystycznej osób z niepełnosprawnością (np. filharmonia, scena aktora, zespół muzyczny, orkiestra). Jest autorem kilku monografii oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularnonaukowych na ten temat.pl_PL
dc.referencesAlfaro Juan (1975), Chrześcijańska nadzieja i wyzwolenie człowieka, tłum. Piotr Leszan, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBałandynowicz Andrzej (2011), Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Lex a Wolters Kluwer Business, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBałandynowicz Andrzej (2015), Probacyjna sprawiedliwość karząca, Wolters Kluwer, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBokszański Zbigniew (2006), Tożsamości zbiorowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrągiel Józefa, Badora Sylwia (red.) (2005), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.pl_PL
dc.referencesChudy Wojciech (2007), Społeczeństwo zakłamane, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzajka Anna (1991), Człowiek znaczy nadzieja. O filozofii Ernesta Blocha, Wydawnictwo FEA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDąbrowska-Jabłońska Iwona (red.) (2008), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesDykcik Władysław (2010), Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesDykcik Władysław (red.) (1997), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesDymkowski Maciej (1993), O samowiedzy i poznawaniu siebie, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesEuropejska Rada Medycyny Fizykalnej i Rehabilitacji (2013), Biała Księga Medycyny Fizykalnej i Rehabilitacji w Europie, Łódź Polskie Towarzystwo Rehabilitacji.pl_PL
dc.referencesGajda Janusz (1997), Wartości w życiu człowieka. Prawda. Miłość. Samotność, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesGuzy-Steinke Halina, Wilk Teresa (2009), Uczeń i teatr. Realia a poszukiwania i możliwości realizacji edukacji teatralnej w szkole, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.pl_PL
dc.referencesHurrelmann Klaus (1994), Struktura społeczna a rozwój osobowości, tłum. Maria Roguszka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesJadwiga Bogucka, Małgorzata Kościelska (red.) (1994), Wychowanie i nauczanie integracyjne: materiały dla nauczycieli i rodziców, Społeczne Towarzystwo Oświatowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJan Paweł II (2004), Człowiek chory zawsze zachowuje swoją godność, przemówienie do Międzynarodowego Kongresu Lekarzy Katolickich, Rzym, „L’Osservatore Romano” 2004, nr 6.pl_PL
dc.referencesJankowski Dzierżymir (red.) (1996), Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna, Wydawnictwo UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesJózefowski Eugeniusz (2012), Arteterapia w sztuce i edukacji, Wydawnictwo UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesKalinkowski Stanisław (2001), Aurea Dicta II, Złote Słowa, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKnapik Mirosława, Zacher Wiesława Aleksandra (red.) (2004), Sztuka w edukacji i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesKozielecki Józef (2001), Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrasoń Katarzyna (red.) (2003), Sztuka i ekspresja dziecka – w poszukiwaniu sensu tworzenia, Zespół Katolickich Szkół Ogólnokształcących nr 2, Katolicka Szkoła Podstawowa, II Katolickie Gimnazjum, Katowice.pl_PL
dc.referencesKrasoń Katarzyna, Mazepa-Domagała Beata, Wąsiński Arkadiusz (red.) (2009), Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu.pl_PL
dc.referencesDiagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Administracji, Bielsko-Biała–Katowice.pl_PL
dc.referencesKrauze-Sikora Hanna (2006), Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesKrzyżewski Krzysztof (red.) (2003), Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesKwaśniewska Grażyna, Wojnarska Anna (red.) (2004), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesLipiec Józef (2001), Świat wartości. Wprowadzenie do aksjologii, Wydawnictwo Fall, Kraków.pl_PL
dc.referencesMalicka Małgorzata (2002), Bycie sobą jako ideał, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMartowska Katarzyna (2012), Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Liberi Libri, Stare Kościeliska.pl_PL
dc.referencesMelchior Małgorzata (1990), Społeczna tożsamość jednostki, ISNS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMróz Mirosław (red.) (2003), Mądrość życia: w szkole cnót chrześcijańskich, Wydawnictwo UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesNikitorowicz Jerzy (1995), Pogranicze – Tożsamość – Edukacja międzykulturowa, Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesOlbrycht Katarzyna (2004), Miejsce koncepcji człowieka w edukacji ku wartościom, [w:] Alicja Szerląg (red.), Edukacja ku wartościom, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesPankowska Krystyna, Madziara Aneta, Jastrzębska-Gzella Hanna (2006), Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPilch Tadeusz (red.) (2000), O potrzebie dialogu kultur i ludzi, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPloch Leszek (2009), Uwarunkowania etyczne terapii przez sztukę teatralną osób niepełnosprawnych, Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny Nasze Forum, nr 1–2 (33–34), Zielona Góra.pl_PL
dc.referencesPloch Leszek (2010), Aktywność twórcza skuteczną formą stymulacji osób z zespołem Downa, [w:] Bogusława B. Kaczmarek (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 267–284.pl_PL
dc.referencesPloch Leszek (2014), Konteksty aktywności artystycznej osób z niepełnosprawnością, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPopek Stanisław (2003), Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesRottermund Jerzy, Nowotny Janusz (2014), Terapia zajęciowa w rehabilitacji medycznej, Podręcznik dla studentów i terapeutów, Wydawnictwo Alfamedica, Bielsko-Biała.pl_PL
dc.referencesPopielski Kazimierz (red.) (1996), Wartości – człowiek – sens, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesPrzybylska Irena (2007), Inteligencja emocjonalna a uzdolnienia twórcze i funkcjonowanie szkolne młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesRadziewicz-Winnicki Andrzej, Bielska Ewa (red.) (2002), Edukacja a życie codzienne, t. I–II, Wydawnictwo UŚ, Katowice.pl_PL
dc.referencesSowa Józef (1997), Pedagogika specjalna w zarysie, Wydawnictwo Oświatowe Fosze, Rzeszów.pl_PL
dc.referencesWęgrzecki Adam (1992), O poznawaniu drugiego człowieka, Wydawnictwo PAT, Kraków.pl_PL
dc.referencesWojciechowski Andrzej (1994), Terapia przez twórczość – elementy do terapii, [w:] Władysław Dykcik (red.), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 23–41.pl_PL
dc.referencesWyczesany Janina (2005), Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane Zagadnienia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesŻółkowska Teresa, Konopska Lilianna, Szarkowicz Dorota (red.) (2011), Uszkodzenie, niepełnosprawność, upośledzenie – aspekty teoretyczne i praktyczne w pedagogice XXI wieku, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.pl_PL
dc.referencesŻukowska Anna M. (red.) (2013), Edukacyjny i terapeutyczny aspekt sztuki, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesŻuraw Hanna (2008), Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailleszek.ploch@uph.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-076-4.03
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe