dc.contributor.author | Ploch, Leszek | |
dc.contributor.editor | Zakrzewska-Manterys, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2022-05-04T07:14:13Z | |
dc.date.available | 2022-05-04T07:14:13Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Ploch L., Artysta z niepełnosprawnością – perspektywa możliwości, [w:] Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Zakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 57-107, https://doi.org/10.18778/8088-076-4.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-076-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41696 | |
dc.description.abstract | W artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące perspektywy możliwości udziału w kulturze i sztuce artystów z niepełnosprawnością. Usiłowano scharakteryzować aktualny stan możliwości i jednocześnie związek między niepełnosprawnością a zmianami w funkcjonowaniu osobowości artystów zatrudnionych w warsztatach terapii zajęciowej oraz innych instytucjach wspierających adaptację zawodową wybranej grupy osób, amatorsko zajmujących się aktywizacją twórczą. Podkreślono ważność realizacji powszechnej edukacji artystycznej wszystkich rodzajów niepełnosprawności jako podstawowego elementu działań służących utwierdzaniu tych artystów w postawie niezależnego i pełnoprawnego funkcjonowania w przestrzeni publicznej oraz kulturze i sztuce. Zaprezentowano fragment wyników badań własnych, których celem była próba oceny psychologicznych skutków udziału w autorskim eksperymencie, tj. cyklu edukacji do działań twórczych 50-osobowejgrupy młodych artystów. W badaniach wykorzystano Test Przymiotnikowy ACL H.G. Gougha i A.B. Heilburna (1980) oraz ankietę autoryzowaną. Zaistniałe zmiany na skutek udziału w eksperymencie oceniono poprzez porównanie retrospekcyjnego obrazu siebie (ja przed udziałem w edukacji do działań twórczych) z aktualnym obrazem siebie (ja obecnie) artystów z niepełnosprawnością ruchową. Uzyskane wyniki przeprowadzonych analiz ukazały wiele istotnych korzystnych zmian w zakresie funkcjonowania osobowości badanych. | pl_PL |
dc.description.abstract | This paper presents an issue concerning the perspectives of possibilities for disabled artists to participate in culture and art. The author attempted to characterize the current state of possibilities and the relationship between disability and changes in functioning of the personalities of disabled artists involved in occupational therapy workshops and other institutions supporting the professional adaptation of a selected group of people unprofessionally involved in creative stimulation. The author stressed the importance of fulfillment of the general artistic education of all kinds of disability as a fundamental element of activities aiming at confirming those artists in the attitude of full and independent functioning in the public space and culture and art. The author presented an excerpt of his study the aim of which was to make an attempt to assess the psychological results of participation in the author’s experiment, i.e. the cycle of education for creative activities of a 50-person group of young artists. In his study the author applied the ACL Adjective Test by H. G. Gough and A. B. Heilburn (1980) and an authorized survey. The changes which occurred as a result of participation in the experiment were evaluated through comparison of a retrospective self-image (I before my participation in education for creative activities) with the current self-image (I currently) of artists with motorial disability. The obtained results of the analyses revealed numerous essential and profitable changes in functioning of personalities the investigated individuals. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego. Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Zakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red.), Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.relation.ispartofseries | Aktywni (Nie)Pełnosprawni; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | artysta z niepełnosprawnością | pl_PL |
dc.subject | edukacja do działań twórczych | pl_PL |
dc.subject | perspektywa możliwości | pl_PL |
dc.subject | disabled artists | pl_PL |
dc.subject | education for creative activities | pl_PL |
dc.subject | a perspective of possibilities | pl_PL |
dc.title | Artysta z niepełnosprawnością – perspektywa możliwości | pl_PL |
dc.title.alternative | Disabled artists – a perspective of possibilities | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 57-107 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-077-1 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Leszek Ploch jest profesorem Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Zajmuje się upowszechnianiem edukacji artystycznej osób z niepełnosprawnością. Do aktualnych obszarów zainteresowań naukowych należą: zagadnienia twórczego włączania społecznego artystów z niepełnosprawnością intelektualną, a tym samym zapewnienie współpracy instytucji upowszechniania kultury artystycznej osób z niepełnosprawnością (np. filharmonia, scena aktora, zespół muzyczny, orkiestra). Jest autorem kilku monografii oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularnonaukowych na ten temat. | pl_PL |
dc.references | Alfaro Juan (1975), Chrześcijańska nadzieja i wyzwolenie człowieka, tłum. Piotr Leszan, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bałandynowicz Andrzej (2011), Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Lex a Wolters Kluwer Business, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bałandynowicz Andrzej (2015), Probacyjna sprawiedliwość karząca, Wolters Kluwer, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bokszański Zbigniew (2006), Tożsamości zbiorowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Brągiel Józefa, Badora Sylwia (red.) (2005), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole. | pl_PL |
dc.references | Chudy Wojciech (2007), Społeczeństwo zakłamane, Oficyna Naukowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czajka Anna (1991), Człowiek znaczy nadzieja. O filozofii Ernesta Blocha, Wydawnictwo FEA, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska-Jabłońska Iwona (red.) (2008), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Dykcik Władysław (2010), Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Poznaniu, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Dykcik Władysław (red.) (1997), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Dymkowski Maciej (1993), O samowiedzy i poznawaniu siebie, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Europejska Rada Medycyny Fizykalnej i Rehabilitacji (2013), Biała Księga Medycyny Fizykalnej i Rehabilitacji w Europie, Łódź Polskie Towarzystwo Rehabilitacji. | pl_PL |
dc.references | Gajda Janusz (1997), Wartości w życiu człowieka. Prawda. Miłość. Samotność, Wydawnictwo UMCS, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Guzy-Steinke Halina, Wilk Teresa (2009), Uczeń i teatr. Realia a poszukiwania i możliwości realizacji edukacji teatralnej w szkole, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Hurrelmann Klaus (1994), Struktura społeczna a rozwój osobowości, tłum. Maria Roguszka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Jadwiga Bogucka, Małgorzata Kościelska (red.) (1994), Wychowanie i nauczanie integracyjne: materiały dla nauczycieli i rodziców, Społeczne Towarzystwo Oświatowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II (2004), Człowiek chory zawsze zachowuje swoją godność, przemówienie do Międzynarodowego Kongresu Lekarzy Katolickich, Rzym, „L’Osservatore Romano” 2004, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Jankowski Dzierżymir (red.) (1996), Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna, Wydawnictwo UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Józefowski Eugeniusz (2012), Arteterapia w sztuce i edukacji, Wydawnictwo UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Kalinkowski Stanisław (2001), Aurea Dicta II, Złote Słowa, Difin, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Knapik Mirosława, Zacher Wiesława Aleksandra (red.) (2004), Sztuka w edukacji i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki Józef (2001), Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Krasoń Katarzyna (red.) (2003), Sztuka i ekspresja dziecka – w poszukiwaniu sensu tworzenia, Zespół Katolickich Szkół Ogólnokształcących nr 2, Katolicka Szkoła Podstawowa, II Katolickie Gimnazjum, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Krasoń Katarzyna, Mazepa-Domagała Beata, Wąsiński Arkadiusz (red.) (2009), Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu. | pl_PL |
dc.references | Diagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Administracji, Bielsko-Biała–Katowice. | pl_PL |
dc.references | Krauze-Sikora Hanna (2006), Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Krzyżewski Krzysztof (red.) (2003), Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kwaśniewska Grażyna, Wojnarska Anna (red.) (2004), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Lipiec Józef (2001), Świat wartości. Wprowadzenie do aksjologii, Wydawnictwo Fall, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Malicka Małgorzata (2002), Bycie sobą jako ideał, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Martowska Katarzyna (2012), Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Liberi Libri, Stare Kościeliska. | pl_PL |
dc.references | Melchior Małgorzata (1990), Społeczna tożsamość jednostki, ISNS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mróz Mirosław (red.) (2003), Mądrość życia: w szkole cnót chrześcijańskich, Wydawnictwo UMK, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Nikitorowicz Jerzy (1995), Pogranicze – Tożsamość – Edukacja międzykulturowa, Trans Humana, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Olbrycht Katarzyna (2004), Miejsce koncepcji człowieka w edukacji ku wartościom, [w:] Alicja Szerląg (red.), Edukacja ku wartościom, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Pankowska Krystyna, Madziara Aneta, Jastrzębska-Gzella Hanna (2006), Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pilch Tadeusz (red.) (2000), O potrzebie dialogu kultur i ludzi, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ploch Leszek (2009), Uwarunkowania etyczne terapii przez sztukę teatralną osób niepełnosprawnych, Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny Nasze Forum, nr 1–2 (33–34), Zielona Góra. | pl_PL |
dc.references | Ploch Leszek (2010), Aktywność twórcza skuteczną formą stymulacji osób z zespołem Downa, [w:] Bogusława B. Kaczmarek (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 267–284. | pl_PL |
dc.references | Ploch Leszek (2014), Konteksty aktywności artystycznej osób z niepełnosprawnością, Difin, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Popek Stanisław (2003), Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo UMCS, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Rottermund Jerzy, Nowotny Janusz (2014), Terapia zajęciowa w rehabilitacji medycznej, Podręcznik dla studentów i terapeutów, Wydawnictwo Alfamedica, Bielsko-Biała. | pl_PL |
dc.references | Popielski Kazimierz (red.) (1996), Wartości – człowiek – sens, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Przybylska Irena (2007), Inteligencja emocjonalna a uzdolnienia twórcze i funkcjonowanie szkolne młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Radziewicz-Winnicki Andrzej, Bielska Ewa (red.) (2002), Edukacja a życie codzienne, t. I–II, Wydawnictwo UŚ, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Sowa Józef (1997), Pedagogika specjalna w zarysie, Wydawnictwo Oświatowe Fosze, Rzeszów. | pl_PL |
dc.references | Węgrzecki Adam (1992), O poznawaniu drugiego człowieka, Wydawnictwo PAT, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wojciechowski Andrzej (1994), Terapia przez twórczość – elementy do terapii, [w:] Władysław Dykcik (red.), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 23–41. | pl_PL |
dc.references | Wyczesany Janina (2005), Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane Zagadnienia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Żółkowska Teresa, Konopska Lilianna, Szarkowicz Dorota (red.) (2011), Uszkodzenie, niepełnosprawność, upośledzenie – aspekty teoretyczne i praktyczne w pedagogice XXI wieku, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin. | pl_PL |
dc.references | Żukowska Anna M. (red.) (2013), Edukacyjny i terapeutyczny aspekt sztuki, Wydawnictwo UMCS, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Żuraw Hanna (2008), Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | leszek.ploch@uph.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-076-4.03 | |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |
dc.discipline | nauki o zdrowiu | pl_PL |