dc.contributor.author | Jurga, Laura | |
dc.contributor.editor | Zakrzewska-Manterys, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2022-05-04T07:40:25Z | |
dc.date.available | 2022-05-04T07:40:25Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Jurga L., Pasja (nie)utajona – niepełnosprawny jako „ciekawy człowiek” – podróżnik, pasjonat, [w:] Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Zakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 231-257, https://doi.org/10.18778/8088-076-4.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-076-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41730 | |
dc.description.abstract | Nie każdy musi mieć pasję. Ale życie z pasją to życie pełnią, które pozwala dostrzegać piękno w codzienności i doświadczać poczucia spełnienia i radosnych chwil, dostępne jest dla każdego. To możliwe pomimo trudności. Możliwe także dla osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ale, aby osoby te mogły żyć z pasją na miarę własnych możliwości, muszą zostać spełnione konkretne warunki. Podstawą są zarówno zmiany dotyczące systemu wsparcia, który paradoksalnie często zamiast wspierać, przyczynia się do wykluczenia, jak i zmiany w społecznej mentalności. Ważne także, by proces rehabilitacji osób niepełnosprawnych prowadził do budowania ich samodzielności zarówno w sferze samoobsługi, jak i decyzyjności na ile to możliwe. To także zadanie dla szkoły i całego środowiska lokalnego, które, wychowując i nie zapominając o kształtowaniu umiejętności życiowych, przyczyniają się do realizacji społecznego aspektu rehabilitacji Wsparcia w tej kwestii potrzebują także rodzice osób z niepełnosprawnością. Wsparcia, które pomoże im dostrzegać odrębność, a z czasem także dorosłość ich dziecka. Pomocna tu może okazać się droga samorozwoju rodziców, odkrywania własnych pasji i zainteresowań. Artykuł wzbogacony jest o przykłady dobrej praktyki z Włoch i o własne doświadczenia autorki. | pl_PL |
dc.description.abstract | Not everyone has to have a passion in life but to live life with passion is possible for everyone. To live one’s life to its fullness is to see the beauty in everyday life and experience a sense of accomplishment and joy. Living such a life is possible despite everyday life difficulties. It is also possible for people with disabilities and their families. However, certain conditions must be in place live such a life. First, the current support system for people with disabilities needs to be improved because instead of providing support, paradoxically, it contributes to a system of exclusion. Secondly, change in social mentality is needed. It is also important that the aim of any rehabilitation process of persons with disabilities is to help them reach their optimal level of independence in daily living and decision making. This rehabilitation process should also be applied in schools and in local communities that have a responsibility to educate and teach life skills. Parents of people with disabilities also need a support system that will help them recognize their child’s distinctiveness and later adulthood. It is not ruled out that during the self-development process, parents may discover their own passions and interests. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego. Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Zakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red.), Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.relation.ispartofseries | Aktywni (Nie)Pełnosprawni; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | osoby z niepełnosprawnością | pl_PL |
dc.subject | rodzice osób z niepełnosprawnością | pl_PL |
dc.subject | system wsparcia | pl_PL |
dc.subject | umiejętności życiowe | pl_PL |
dc.subject | pasje i zainteresowania | pl_PL |
dc.subject | dorosłość | pl_PL |
dc.subject | autonomia | pl_PL |
dc.subject | people with disabilities | pl_PL |
dc.subject | people’s with disabilities parents | pl_PL |
dc.subject | support system | pl_PL |
dc.subject | life skills | pl_PL |
dc.subject | passions and interests | pl_PL |
dc.subject | adulthood | pl_PL |
dc.subject | autonomy | pl_PL |
dc.title | Pasja (nie)utajona – niepełnosprawny jako „ciekawy człowiek” – podróżnik, pasjonat | pl_PL |
dc.title.alternative | Non-latent passion | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 231-257 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | WSNS Pedagogium, Warszawa | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-077-1 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Laura Izabela Jurga jest absolwentką Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie (2001). Z wykształcenia jest oligofrenopedagogiem. W 2002 r. rozpoczęła pracę w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie (Pracownia Wspomagania Rozwoju i Integracji). W latach 2005‒2012 pracowała jako Asystent w Akademii Pedagogiki Specjalnej (Zakład Rehabilitacji), gdzie zaczęła pisać doktorat dotyczący uwarunkowań umiejętności życiowych osób z niepełnosprawnością ruchową. W maju 2014 r. wydała książkę Moje pory roku (www.facebook.com/mojeporyroku). Obecnie przygotowuje się do obrony w Pedagogium Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Warszawie. W obszarze jej zainteresowań leży zwłaszcza integracja całego społeczeństwa, podnoszenie świadomości społecznej, a więc także świadomości osób z niepełnosprawnością tak, by łatwiej żyło się wszystkim. Prowadziła szkolenia i wykłady z zakresu wsparcia dla osób z niepełnosprawnością ruchową, ich rodziców i specjalistów. Jest autorką licznych publikacji. Laura Izabela Jurga współpracowała także z Fakultetem Psychologii na Uniwersytecie w Turynie. Miała samodzielne wystąpienia na konferencjach w kraju i za granicą. Była ekspertem kilku projektów w ramach Programu EQUAL. | pl_PL |
dc.references | Alliora Fabrizia (2003), Il Raporto Autorità E Libertà Nel Contesto Della Dinamica Educativa I bambini ci guardano: la responsabilità dell àdulto nel contesto educativo – Corso per genitori, insegnanti, educatori, Asilo Infantile Card. Giovanni Colombo, Caronno Pertusella. | pl_PL |
dc.references | Bayliss Phill (2002), Edukacja włączająca. Rozwój edukacji włączającej, [w:] Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans, Materiały z konferencji Konstancin 28‒29 października 2002, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa, s. 21‒28. | pl_PL |
dc.references | Bogucka Jadwiga (red.) (2000), Szkoła dla wszystkich X–lecie integracji w Polsce, Materiały z Konferencji Konstancin 16–18 listopada 1999, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Borkowski Zbigniew (2003), Podstawy psychologii społecznej, Wydawnictwo Elipsa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Delors Jacques (1998), Edukacja: w niej jest ukryty skarb, tłum. Wiktor Rabczuk, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwo UNESCO. | pl_PL |
dc.references | Dziewiecki Marek (2002), Wychowanie w dobie ponowoczesności, Wydawnictwo Jedność, Kielce. | pl_PL |
dc.references | Dziewiecki Marek (2005), Komunikacja wychowawcza, Wydawnictwo SALWATOR, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Dziewiecki Marek (2006), Kochać i wymagać, Wydawnictwo eSPe, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Lesu Francesco (1982), Handicap e integrazione. Gli handicapati nella scuola e nella società in Italia e all estero, quarta edizione, Maggio, Napoli. | pl_PL |
dc.references | Gąciarz Barbara, Rudnicki Seweryn (red.) (2014), Polscy Niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej, Wydawnictwa AGH, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Giermanowska Elżbieta (red.) (2007), Młodzi niepełnosprawni o sobie. Rodzina, edukacja, praca, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Grotberg Edith (2000), Zwiększanie odporności psychicznej. Wzmacnianie sił duchowych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jurga Laura (2015), Koncepcja rozprawy doktorskiej Uwarunkowania kompetencji życiowych osób z uszkodzeniem narządu ruchu, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Pedagogium, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jurga Laura (2014), Moje pory roku, Wydawnictwo Esprit, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Jurga Laura (2004), Od wczesnego wspomagania do zatrudnienia, „Dyrektor Szkoły” 3, s. 30‒35. | pl_PL |
dc.references | Jurga Laura (2003), Jesteśmy tacy sami, czyli prawa niepełnosprawnych obywateli Europy, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego”, 1 (17), s. 156‒159. | pl_PL |
dc.references | Jurga Laura (2004), Dziecko w szkole – poczucie bezpieczeństwa, poszanowanie godności, Konferencja naukowa, Poznań 20 marca 2004 (materiały pokonferencyjne). | pl_PL |
dc.references | Jurga Laura (2004), Uczeń niepełnosprawny w wybranych krajach UE, „Dyrektor Szkoły” nr 5, s. 49‒52. | pl_PL |
dc.references | Kopaliński Władysław (2001), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Wydawnictwo Muza S.A., Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Miksza Małgorzata (2009), Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Myśliwczyk Iwona (2007), Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością partnerem w procesie rehabilitacji, [w:] Czesław Kosakowski, Amadeusz Krause, Agnieszka Żyta (red.), Osoba niepełnosprawna w systemie edukacji, rehabilitacji i wsparcia społecznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn. | pl_PL |
dc.references | Obuchowska Irena (red.) (2008), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pielkowa Józefa (2009), Wychowanie w rodzinie i jego wartości, „Pedagogika Rodziny. Opieka i wychowanie we współczesnej rodzinie”, 1 (4), s. 37‒44. | pl_PL |
dc.references | Przebinda Katarzyna, Smakosz Ewa (2002), Być kobietą, być mężczyzną ‒ dorastanie dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, Przewodnik metodyczny dla nauczycieli uczniów upośledzonych w stopniu znacznym i umiarkowanym, CMPPP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sawicka-Wilgusiak Ewa (2003), Włoski system szkolnictwa, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Woynarowska Barbara (2002), Strategia włączania kształtowania umiejętności życiowych do programu szkoły, „Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole”, nr 5, s. 26‒36. | pl_PL |
dc.references | Woynarowska Barbara (2002), Umiejętności życiowe i ich kształtowanie u dzieci i młodzieży w szkole, „Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole”, nr 5, s. 12‒22. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | jurga.laura.pw@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-076-4.07 | |
dc.discipline | nauki o zdrowiu | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |