Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJurga, Laura
dc.contributor.editorZakrzewska-Manterys, Elżbieta
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.date.accessioned2022-05-04T07:40:25Z
dc.date.available2022-05-04T07:40:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationJurga L., Pasja (nie)utajona – niepełnosprawny jako „ciekawy człowiek” – podróżnik, pasjonat, [w:] Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Zakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 231-257, https://doi.org/10.18778/8088-076-4.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-076-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41730
dc.description.abstractNie każdy musi mieć pasję. Ale życie z pasją to życie pełnią, które pozwala dostrzegać piękno w codzienności i doświadczać poczucia spełnienia i radosnych chwil, dostępne jest dla każdego. To możliwe pomimo trudności. Możliwe także dla osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ale, aby osoby te mogły żyć z pasją na miarę własnych możliwości, muszą zostać spełnione konkretne warunki. Podstawą są zarówno zmiany dotyczące systemu wsparcia, który paradoksalnie często zamiast wspierać, przyczynia się do wykluczenia, jak i zmiany w społecznej mentalności. Ważne także, by proces rehabilitacji osób niepełnosprawnych prowadził do budowania ich samodzielności zarówno w sferze samoobsługi, jak i decyzyjności na ile to możliwe. To także zadanie dla szkoły i całego środowiska lokalnego, które, wychowując i nie zapominając o kształtowaniu umiejętności życiowych, przyczyniają się do realizacji społecznego aspektu rehabilitacji Wsparcia w tej kwestii potrzebują także rodzice osób z niepełnosprawnością. Wsparcia, które pomoże im dostrzegać odrębność, a z czasem także dorosłość ich dziecka. Pomocna tu może okazać się droga samorozwoju rodziców, odkrywania własnych pasji i zainteresowań. Artykuł wzbogacony jest o przykłady dobrej praktyki z Włoch i o własne doświadczenia autorki.pl_PL
dc.description.abstractNot everyone has to have a passion in life but to live life with passion is possible for everyone. To live one’s life to its fullness is to see the beauty in everyday life and experience a sense of accomplishment and joy. Living such a life is possible despite everyday life difficulties. It is also possible for people with disabilities and their families. However, certain conditions must be in place live such a life. First, the current support system for people with disabilities needs to be improved because instead of providing support, paradoxically, it contributes to a system of exclusion. Secondly, change in social mentality is needed. It is also important that the aim of any rehabilitation process of persons with disabilities is to help them reach their optimal level of independence in daily living and decision making. This rehabilitation process should also be applied in schools and in local communities that have a responsibility to educate and teach life skills. Parents of people with disabilities also need a support system that will help them recognize their child’s distinctiveness and later adulthood. It is not ruled out that during the self-development process, parents may discover their own passions and interests.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego. Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofZakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red.), Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.relation.ispartofseriesAktywni (Nie)Pełnosprawni;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectosoby z niepełnosprawnościąpl_PL
dc.subjectrodzice osób z niepełnosprawnościąpl_PL
dc.subjectsystem wsparciapl_PL
dc.subjectumiejętności życiowepl_PL
dc.subjectpasje i zainteresowaniapl_PL
dc.subjectdorosłośćpl_PL
dc.subjectautonomiapl_PL
dc.subjectpeople with disabilitiespl_PL
dc.subjectpeople’s with disabilities parentspl_PL
dc.subjectsupport systempl_PL
dc.subjectlife skillspl_PL
dc.subjectpassions and interestspl_PL
dc.subjectadulthoodpl_PL
dc.subjectautonomypl_PL
dc.titlePasja (nie)utajona – niepełnosprawny jako „ciekawy człowiek” – podróżnik, pasjonatpl_PL
dc.title.alternativeNon-latent passionpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number231-257pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWSNS Pedagogium, Warszawapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-077-1
dc.contributor.authorBiographicalnoteLaura Izabela Jurga jest absolwentką Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie (2001). Z wykształcenia jest oligofrenopedagogiem. W 2002 r. rozpoczęła pracę w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie (Pracownia Wspomagania Rozwoju i Integracji). W latach 2005‒2012 pracowała jako Asystent w Akademii Pedagogiki Specjalnej (Zakład Rehabilitacji), gdzie zaczęła pisać doktorat dotyczący uwarunkowań umiejętności życiowych osób z niepełnosprawnością ruchową. W maju 2014 r. wydała książkę Moje pory roku (www.facebook.com/mojeporyroku). Obecnie przygotowuje się do obrony w Pedagogium Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Warszawie. W obszarze jej zainteresowań leży zwłaszcza integracja całego społeczeństwa, podnoszenie świadomości społecznej, a więc także świadomości osób z niepełnosprawnością tak, by łatwiej żyło się wszystkim. Prowadziła szkolenia i wykłady z zakresu wsparcia dla osób z niepełnosprawnością ruchową, ich rodziców i specjalistów. Jest autorką licznych publikacji. Laura Izabela Jurga współpracowała także z Fakultetem Psychologii na Uniwersytecie w Turynie. Miała samodzielne wystąpienia na konferencjach w kraju i za granicą. Była ekspertem kilku projektów w ramach Programu EQUAL.pl_PL
dc.referencesAlliora Fabrizia (2003), Il Raporto Autorità E Libertà Nel Contesto Della Dinamica Educativa I bambini ci guardano: la responsabilità dell àdulto nel contesto educativo – Corso per genitori, insegnanti, educatori, Asilo Infantile Card. Giovanni Colombo, Caronno Pertusella.pl_PL
dc.referencesBayliss Phill (2002), Edukacja włączająca. Rozwój edukacji włączającej, [w:] Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans, Materiały z konferencji Konstancin 28‒29 października 2002, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa, s. 21‒28.pl_PL
dc.referencesBogucka Jadwiga (red.) (2000), Szkoła dla wszystkich X–lecie integracji w Polsce, Materiały z Konferencji Konstancin 16–18 listopada 1999, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBorkowski Zbigniew (2003), Podstawy psychologii społecznej, Wydawnictwo Elipsa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDelors Jacques (1998), Edukacja: w niej jest ukryty skarb, tłum. Wiktor Rabczuk, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwo UNESCO.pl_PL
dc.referencesDziewiecki Marek (2002), Wychowanie w dobie ponowoczesności, Wydawnictwo Jedność, Kielce.pl_PL
dc.referencesDziewiecki Marek (2005), Komunikacja wychowawcza, Wydawnictwo SALWATOR, Kraków.pl_PL
dc.referencesDziewiecki Marek (2006), Kochać i wymagać, Wydawnictwo eSPe, Kraków.pl_PL
dc.referencesLesu Francesco (1982), Handicap e integrazione. Gli handicapati nella scuola e nella società in Italia e all estero, quarta edizione, Maggio, Napoli.pl_PL
dc.referencesGąciarz Barbara, Rudnicki Seweryn (red.) (2014), Polscy Niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej, Wydawnictwa AGH, Kraków.pl_PL
dc.referencesGiermanowska Elżbieta (red.) (2007), Młodzi niepełnosprawni o sobie. Rodzina, edukacja, praca, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrotberg Edith (2000), Zwiększanie odporności psychicznej. Wzmacnianie sił duchowych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJurga Laura (2015), Koncepcja rozprawy doktorskiej Uwarunkowania kompetencji życiowych osób z uszkodzeniem narządu ruchu, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Pedagogium, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJurga Laura (2014), Moje pory roku, Wydawnictwo Esprit, Kraków.pl_PL
dc.referencesJurga Laura (2004), Od wczesnego wspomagania do zatrudnienia, „Dyrektor Szkoły” 3, s. 30‒35.pl_PL
dc.referencesJurga Laura (2003), Jesteśmy tacy sami, czyli prawa niepełnosprawnych obywateli Europy, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego”, 1 (17), s. 156‒159.pl_PL
dc.referencesJurga Laura (2004), Dziecko w szkole – poczucie bezpieczeństwa, poszanowanie godności, Konferencja naukowa, Poznań 20 marca 2004 (materiały pokonferencyjne).pl_PL
dc.referencesJurga Laura (2004), Uczeń niepełnosprawny w wybranych krajach UE, „Dyrektor Szkoły” nr 5, s. 49‒52.pl_PL
dc.referencesKopaliński Władysław (2001), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Wydawnictwo Muza S.A., Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiksza Małgorzata (2009), Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesMyśliwczyk Iwona (2007), Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością partnerem w procesie rehabilitacji, [w:] Czesław Kosakowski, Amadeusz Krause, Agnieszka Żyta (red.), Osoba niepełnosprawna w systemie edukacji, rehabilitacji i wsparcia społecznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesObuchowska Irena (red.) (2008), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPielkowa Józefa (2009), Wychowanie w rodzinie i jego wartości, „Pedagogika Rodziny. Opieka i wychowanie we współczesnej rodzinie”, 1 (4), s. 37‒44.pl_PL
dc.referencesPrzebinda Katarzyna, Smakosz Ewa (2002), Być kobietą, być mężczyzną ‒ dorastanie dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, Przewodnik metodyczny dla nauczycieli uczniów upośledzonych w stopniu znacznym i umiarkowanym, CMPPP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSawicka-Wilgusiak Ewa (2003), Włoski system szkolnictwa, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWoynarowska Barbara (2002), Strategia włączania kształtowania umiejętności życiowych do programu szkoły, „Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole”, nr 5, s. 26‒36.pl_PL
dc.referencesWoynarowska Barbara (2002), Umiejętności życiowe i ich kształtowanie u dzieci i młodzieży w szkole, „Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole”, nr 5, s. 12‒22.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjurga.laura.pw@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-076-4.07
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe