dc.contributor.author | Czyżewski, Marek | |
dc.date.accessioned | 2014-04-14T12:04:46Z | |
dc.date.available | 2014-04-14T12:04:46Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Der Film als Quelle kommunikativen Wissens und als didaktisches Mittel. Szenenanalyse von Norman Jewisons »In der Hitze der Nacht«, tekst i dyskurs – text und diskurs, nr 3, 2010, s. 99-113 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1899-0983 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4206 | |
dc.description | Film jako źródło wiedzy o komunikowaniu i jako środek dydaktyczny.
Analiza sceny z filmu „W upalną noc” Normana Jewisona.
Scena z filmu „W upalną noc” (tytuł oryginalny „In the Heat of the Night”) z 1967 roku analizowana
jest przy użyciu interakcjonistycznego modelu „roboczego porozumienia” McCalla i Simmonsa.
Przy tej okazji rozpatrywane są takie zagadnienia ogólne, jak: perspektywa konstrukcjonistyczna w jej interpretatywnej postaci; różnica między wiedzą substancjalną (knowledge about)
i proceduralną (knowledge how); relacja między wiedzą potoczną i naukową oraz kwestia porozumienia
substancjalnego i porozumienia „roboczego”. W wymiarze praktycznym tekst odnosi się
do pytania o skuteczność oddziaływania przekazów antyrasistowskich oraz do sposobów wykorzystania
filmu w badaniach społecznych i pracy dydaktycznej. | pl_PL |
dc.description.abstract | Eine Szene aus dem Film "In der Hitze der Nacht" (Originaltitel "In the Heat of the Night") von
1967 wird mit Hilfe des interaktionistischen Modells der "Arbeitsübereinstimmung" (working
agreement) von McCall and Simmons analysiert. In diesem Kontext werden allgemeine Fragen
diskutiert, wie z.B. die nach der Perspektive des interpretativen Konstruktionismus, nach dem
Unterschied zwischen dem substantiellen Wissen (knowledge about) und dem prozeduralen Wissen
(knowledge how), nach dem Verhältnis zwischen dem Alltagswissen und dem wissenschaftlichen
Wissen sowie nach dem Problem der substantiellen Übereinstimmung und der "Arbeitsübereinstimmung".
Praktische Aspekte des Textes beziehen sich auf die Fragen der Effektivität von antirassistischen
Botschaften und der Verwendung von Filmen in der Sozialforschung und in der
Didaktik. | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.publisher | tekst i dyskurs – text und diskurs | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | antirassistische Botschaften | pl_PL |
dc.subject | Konstruktionismus | pl_PL |
dc.subject | "working agreement" | pl_PL |
dc.subject | "knowledge how" | pl_PL |
dc.subject | qualitative Analyse | pl_PL |
dc.title | Der Film als Quelle kommunikativen Wissens und als didaktisches Mittel. Szenenanalyse von Norman Jewisons »In der Hitze der Nacht« | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 99-113 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Zakład Badań Komunikacji Społecznej, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl_PL |