Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMańkowska, Katarzyna
dc.date.accessioned2022-06-20T08:49:28Z
dc.date.available2022-06-20T08:49:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42160
dc.description.abstractPraktyki seksualne, sposoby ich realizacji oraz rola, jaką pełniły w kształtowaniu się relacji międzyludzkich ulegały zmianom na przestrzeni lat. Współcześnie znaczący wpływ na kształt życia seksualnego ludzi ma kultura popularna, a wraz z nią postępująca indywidualizacja. Niebagatelne znaczenie może mieć również rozwój kultury konsumpcyjnej, wszechobecne utowarowienie, hedonizacja społeczeństwa, dążenie do maksymalizacji przeżyć, cyfryzacja oraz rozkwit otaczających ludzi symulowanych przestrzeni. Czynniki te stają się motorem przemian życia społecznego w niemal każdym jego aspekcie. Ponadto możemy obserwować intensywny rozwój nowych technologii. Nowoczesne produkty wychodzą naprzeciw zmieniającym się potrzebom i ograniczeniom współczesnego życia, również w sferze praktyk seksualnych. Znajdują one swoje miejsce nie tylko w życiu erotycznym par, ale również w życiu indywidualnym jednostek. Realizacja potrzeb seksualnych, przez wieki związana z interakcją z drugim człowiekiem, zaczyna więc być elementem samorealizacji jednostki, w której rolę drugiego człowieka pełni technologia. Warto zadać sobie pytanie, jaką rolę te czynniki będą pełniły w przemianach życia seksualnego ludzi.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;17
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectsocjologia seksualnościpl_PL
dc.subjectindywidualizacja życiapl_PL
dc.subjectnowe technologiepl_PL
dc.subjectcyfryzacja społeczeństwapl_PL
dc.titleSeksualność zapośredniczona przez technologię w świecie postępującej indywidualizacjipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number54-71pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInterdyscyplinarna Szkoła Doktorska Nauk Społecznych Academia Rerum Socialium Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Mańkowska – magister, jest uczestniczką szkoły doktorskiej prowadzonej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej główne zainteresowania naukowe koncentrują się wokół tematyki socjologii płci i seksualności. Badania prowadzone w ramach uczestnictwa w szkole doktorskiej dotyczą relacji tożsamości płciowej i tożsamości psychoseksualnej osób niebinarnych. Pracę magisterską pisała z zakresu kognitywistyki. Od tego czasu jest zaangażowana w badania rozwoju kompetencji atematycznych dzieci z dyskalkulią.pl_PL
dc.referencesAhuvia, A. (2005). Beyond the Extended Self: Loved Objects and Consumers’ Identity Narratives, Journal of Consumer Research, 32(1), 171–184.pl_PL
dc.referencesAkdeniz, Y. (2002). Anonymity, Democracy and Cyberspace, Social Research, 69(1), 223–237.pl_PL
dc.referencesAttwood, F. (2005). Fashion and passion: marketing sex to women, Sexualities, 8(4), 392–406.pl_PL
dc.referencesBarber, B.R. (2008). Skonsumowani: jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.pl_PL
dc.referencesBaudrillard, J. (1983). Simulations. New York: Semiotext(e).pl_PL
dc.referencesBaudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne: jego mity i struktury. Warszawa: Sic!pl_PL
dc.referencesBeck, U., Beck-Gernsheim, E. (2007). Families in a Runaway World. w: J. Scott, J. Treas i M. Richards (red.). The Blackwell Companion to the Sociology of Families. Oxford: Blackwell Publishing, 499–514.pl_PL
dc.referencesBerki, E., Jäkälä, M. (2016). Cyber-Identities and Social Life in Cyberspace. W: Hatzipanagos, Stylianos i Warburton, Steven (red.) Handbook of research on social software and developing community ontologies. Nowy Jork: Information Science Reference.pl_PL
dc.referencesBiesaga, T. (2003). Hedonizm. w: A. Maryniarczyk (red.). Powszechna Encyklopedia Filozofii, tom 4. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 272.pl_PL
dc.referencesChristie, Ch., Dill, E. (2016). Evaluating peers in cyberspace: The impact of anonymity, Computers in Human Behavior, 55A, 292–299.pl_PL
dc.referencesDanaher, J., McArthur, N. (2017). Robot Sex. Social and ethical implications. Cambridge: The MIT Presspl_PL
dc.referencesDelgado, R., Stefancic, J. (2014). Hate Speech in Cyberspace, Wake Forest Law Review, 49, 319–433pl_PL
dc.referencesDöring, N., Pöschl, S. (2018). Sex toys, sex dolls, sex robots: Ourunder-researched bed-fellows. Sexologies.pl_PL
dc.referencesDziuban, A. (2012). Ja zapisane na skórze. Tatuowanie ciała jako praca tożsamościowa w indywidualizującym się społeczeństwie polskim, Przegląd Socjologii Jakościowej, 200–227pl_PL
dc.referencesEscobar, A. (1995). Anthropology and the future. New technologies and the reinvention of culture, Futures, 27(4), 409–421.pl_PL
dc.referencesGiddens, A. (2007). The Global Revolution In Family and Personal Life. W: A.S. Skolnick i J.H. Skolnick (red.). Family in Transition. Boston: Pearson, s. 26–31.pl_PL
dc.referencesGiddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesGlauert, R., Rhodes, G., Byrne, S., Fink, B., Grammer, K. (2009). Body Dissatisfaction and the Effects of Perceptual Exposure on Body Norms and Ideals, International Journal of Eating Disorders, 42(5), 443–452.pl_PL
dc.referencesHofmeister, H. (2015). Individualisation of the life course. Oxford: UNESCOpl_PL
dc.referencesIonescu, A. (2014). Cyber Identity: Our Alter-Ego? Nowy Jork: Information Science Reference.pl_PL
dc.referencesJacyno, M. (2007). Kultura indywidalizmu. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKlimczyk, W. (2008). Erotyzm ponowoczesny. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesKranzberg, M. (1986). Technology and History: Kranzberg’s Laws, Technology and Culture, 544–560.pl_PL
dc.referencesKrejtz, K., Krejtz, I. (2006). Ja w sieci – sieć we mnie. Zależności pomiędzy doświadczeniami relacji w Internecie a reprezentacją obrazu siebie. W: D. Batorski, M. Marody i A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń Internetu (s. 91–112). Warszawa: Academica.pl_PL
dc.referencesLinke, M. (2015). Lovely – seks przyszłości. Polak stworzył gadżet, który niebawem może podbić światowy rynek erotyki, Gazeta.pl. http://weekend. gazeta.pl/weekend/1,152121,18157088,Lovely__ _seks_przyszlosci__Polak_stworzyl_gadzet_.html. Dostęp 06.09.2018.pl_PL
dc.referencesMcNair, B. (2004). Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muzapl_PL
dc.referencesMe´nard, Dana, Kleinplatz, Peggy. (2008). Twentyone Moves Guaranteed to Make his Thighs goup in Flames: Depictions of ‘‘Great Sex’’ in Popular Magazines, Sexuality & Culture, 12, 1–20.pl_PL
dc.referencesNijakowski, L.M. (2010). Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki, Warszawa: ISKRY.pl_PL
dc.referencesNowak, A., Krejtz, K. (2006). Internet z perspektywy nauk społecznych. W: D. Batorski, M. Marody i A. Nowak (red.). Społeczna przestrzeń Internetu (ss. 91–112). Warszawa: Academica.pl_PL
dc.referencesPerez, M., Castan˜o, Raquel, Q. (2015). Constructing identity throughthe consumption of counterfeitluxury goods, International Journal, 13(3), 219–235pl_PL
dc.referencesPetersen, J. (2002). Stulecie seksu. Poznań: Rebis.pl_PL
dc.referencesPudełko, M. (2017). Prawdziwa Historia Internetu. Piekary Śląskie: ITSTART.pl_PL
dc.referencesReichert, Tom. (2012). Sex in Advertising Research: A Review of Content, Effects, and Functions of Sexual Information in Consumer Advertising, Journal Annual Review of Sex Research, 13(1), 241–273pl_PL
dc.referencesRitzer, G. (2001). Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.pl_PL
dc.referencesRogers, M.F. (2003). Barbie jako ikona kultury. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.pl_PL
dc.referencesSeale, C., Cavers, D., Dixon-Woods, M. (2006). Commodification of body parts: by medicine or by media? Body & Society. 12(1), 25–42pl_PL
dc.referencesSeidman, S. (2012). Społeczne tworzenie seksualności. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesStearns, P. (2001). Consumerism in World History: The Global Transformation of Desire. New York and London: Taylor & Francis Grouppl_PL
dc.referencesSteensig, A., Westh, J. (2016). Intimate Sensory Technology in Long Distance Relationships: A Thesis Study in the Sensescape of Teledildonics. Master Thesis. Techno-Anthropology. Aalborg University. Copenhagenpl_PL
dc.referencesSuwada, K. (2011). Przemiany miłości erotycznej a teoria procesu cywilizacyjnego Norberta Eliasa, Kultura i Edukacja, 9–29.pl_PL
dc.referencesSzlendak, T. (2002). Architektonika romansu. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesSzlendak, T. (2011). Socjologia rodziny – ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSztompka, P. (2012). Socjologia: analiza społeczeństwa. Kraków: Znakpl_PL
dc.referencesŚciupider-Młodkowska, M. (2013). Intymność w kulturze flirtu i uwodzenia. Czy wirtu@lny seks na zawsze odmieni intymne relacje partnerskie? Studia Edukacyjne. 29, 305–325.pl_PL
dc.referencesTurkle, S. (1995). Life on the Screen: Identity In the Age of the Internet. New York: Touchstone Bookspl_PL
dc.referencesTurkle, S. (2001). Tożsamość w epoce Internetu. W: Z. Rosińska-Blaustein (red.). Koncepcja odbioru mediów. Warszawa: Prószyński i S-ka, 133.pl_PL
dc.referencesValverde, S. (2012). The Modern Sex Doll-Owner: A Descriptive Analysis. Master Thesis. California State Polytechnic University.Walther, L., Schouten, J. (2016). Next stop, Pleasure Town: Identity transformation and women’s erotic consumption, Journal of Business Research, 69(1), 273–283pl_PL
dc.referencesWójtewicz, A. (2014). Ciało w kulturze konsumpcji. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe