Show simple item record

dc.contributor.authorRudnik, Anna
dc.contributor.editorDubas, Elżbieta
dc.contributor.editorMuszyński, Marcin
dc.date.accessioned2022-06-20T12:47:52Z
dc.date.available2022-06-20T12:47:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationRudnik A., Dzieci i młodzież wobec ludzi starych i starości – perspektywa pedagogiczna, [w:] Obiektywny i subiektywny wymiar starości, Dubas E., Muszyński M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 103-117, https://doi.org/10.18778/8088-010-8.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-010-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42174
dc.description.abstractArtykuł dotyczy sposobu postrzegania człowieka starego i starości przez dzieci i młodzież. Zagadnienie to stanowi problem istotny, gdyż analizy i raporty na ten temat podkreślają, iż najmniej przychylne nastawienie wobec ludzi starych przejawia wskazana grupa osób. Dzieci i młodzież wypowiadają się na temat starości i człowieka starego zazwyczaj mało przyjaźnie, a swoje opinie budują w oparciu o na ogół negatywny stereotyp starości i człowieka starego w społeczeństwie. Ponadto te nieprawdziwe przekonania ujawniają się w ocenie jakości międzygeneracyjnych relacji oraz częstotliwości podejmowanych międzygeneracyjnych kontaktów. Zarówno z perspektywy pedagogiki, jak i gerontologii ważne jest podejmowanie kwestii postrzegania człowieka starego oraz starości. Poczucie satysfakcji życiowej seniorów oraz przeżywanie starości uwarunkowane jest nie tylko czynnikami indywidualnymi związanymi z sytuacją jednostki, lecz także nastawieniem innych osób, grup i społeczności względem nich. Stąd zgłębianie i eksploracja zarysowanego problemu istotne są wśród różnych grup wiekowych, szczególnie zaś w grupie dzieci i młodzieży. Takie ujmowanie tematu umożliwia również podejmowanie działań edukacyjnych, które pozwolą odpowiednio przygotować młodą generację do obcowania i współpracy z najstarszym pokoleniem oraz rozumienia i dostrzegania potrzeb i problemów osób starszych.pl_PL
dc.description.abstractThe article concerns the children and adolescents perception of an old people and old age. This issue is a significant problem because analyzes and reports on the subject, emphasize that the least favorable attitudes towards the elderly manifests indicated young generation. Children and adolescents usually speak out not very friendly about old age and the old people and build their opinions on the basis of generally negative stereotype of old age and the old people in the society. Moreover, these false beliefs are revealed in the assessment of the quality of intergenerational relationships and undertaken frequency of intergenerational contacts. From the perspective of pedagogy and gerontology important is to be concerned with the perception of an old people and old age. The sense of life satisfaction and experience of old age are pivoted not only on individual factors related to the situation of the individual, but also the attitudes of other individuals, groups and communities to them. Thus, analysis and explorations of outlined issue are significant among different age groups, especially among children and adolescents. Such perspective also allows conceiving and leading educational activities that will prepare the young generation for cooperation with old people and help them to understand and recognize the needs and problems of old people.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDubas E., Muszyński M. (red.), Obiektywny i subiektywny wymiar starości, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.relation.ispartofseriesRefleksje nad starością;1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectludzie starzy i starośćpl_PL
dc.subjectrelacje międzypokoleniowepl_PL
dc.subjectold people and old agepl_PL
dc.subjectintergenerational relationspl_PL
dc.titleDzieci i młodzież wobec ludzi starych i starości – perspektywa pedagogicznapl_PL
dc.title.alternativeChildren and adolescents about old people and old age – pedagogical perspectivepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number103-117pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Zakład Andragogiki i Gerontologii Edukacyjnej, 15-328 Białystok, Świerkowa 20pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-011-5
dc.referencesCzapka E., 2007, Społeczne role ludzi starych w świadomości młodzieży, [w:] B. Bugajska (red.), Życie w starości, Wydawnictwo „Zapol”, Szczecin.pl_PL
dc.referencesDanilewicz W., 2009, Rodzina wśród ponowoczesnych dylematów, [w:] W. Danilewicz (red.), Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHalicka M., 2004, Satysfakcja życiowa ludzi starych, Akademia Medyczna w Białymstoku, Białystok.pl_PL
dc.referencesHalicka M., Halicki J., 2011, Opinie polskich seniorów na temat starości i przygotowania się do niej, „Polityka Społeczna”, nr specjalny „Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce”.pl_PL
dc.referencesKomorowska-Pudło M., 2007, Relacje rodzinne osób starszych, [w:] B. Bugajska (red.), Życie w starości, Wydawnictwo „Zapol”, Szczecin.pl_PL
dc.referencesKozdroń A., Kozdroń E., Nowak P., 2008, Osoby starsze w opinii studentów, [w:] J. T. Kowaleski, P. Szukalski (red.), Pomyślne starzenie się w perspektywie nauk społecznych i humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKrupa B., 2012, Starość w percepcji młodzieży – perspektywa pedagogiczna, „Nowiny Lekarskie”, nr 1, s. 36–43.pl_PL
dc.referencesLawrence A. P., Oliver P. J., 2002, Osobowość. Teoria i badania. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesŁopatkowa M., 2005, Pedagogika serca wychowaniem dla pokoju, [w:] B. Hołyst (red.), Ochrona dziecka. Teoria i praktyka, Centrum Szkolenia Policji, Legionowo.pl_PL
dc.referencesMaciantowicz E., 2006, Poglądy współczesnej młodzieży na starzenie się i starość, [w:] S. Steuden, M. Marczuk (red.), Starzenie się a satysfakcja z życia, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesObuchowska I., 2000, Adolescencja, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOrzechowska G., 2000, Wiedza gerontologiczna w kształceniu pedagogów społecznych, „Zeszyty Naukowe WSHE w Łodzi”, nr 7.pl_PL
dc.referencesRembowski J., 1984, Psychologiczne problemy starzenia się człowieka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRudnik A., 2013, Przemoc wobec osób starszych na wsi. Wskazania dla oddziaływań pedagogicznych (maszynopis rozprawy doktorskiej, Uniwersytet w Białymstoku).pl_PL
dc.referencesSchaffer H. R., 2008, Psychologia dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSidorczuk A., 2008, Relacje rodzinne a zadowolenie z życia ludzi starych na Podlasiu. Na przykładzie badań w środowisku miejskim i wiejskim, [w:] J. T. Kowaleski, P. Szukalski (red.), Pomyślne starzenie się w perspektywie nauk o pracy i polityce społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSłupska-Kwiatkowska K., 2008, Młodsi–starsi. Wzajemne relacje między pokoleniami, [w:] A. Tokaj (red.), Starość w perspektywie studiów pedagogicznych, Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Króla Stanisława Leszczyńskiego, Leszno.pl_PL
dc.referencesSusułowska M., 1989, Psychologia starzenia się i starości, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzarota Z., 2004, Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., 2006, Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚliwa S., 2010, Postawy osób młodych (studentów) wobec starzejących się osób, [w:] S. Rogala (red.), Starość i jej konsekwencje społeczno-rodzinne, Wydawnictwa Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji, Opole.pl_PL
dc.referencesTurner J. S., Helms D. B., 1999, Rozwój człowieka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWandrasz M., 2005, Starość i jej postrzeganie przez ludzi młodych, [w:] A. Fabiś (red.), Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu, Sosnowiec.pl_PL
dc.referencesWiechetek M., Zarzycka B., Steuden S., 2006, Percepcja roli i znaczenia osób starszych w wychowaniu młodego pokolenia. Badania empiryczne gimnazjalistów, [w:] S. Steuden, M. Marczuk (red.), Starzenie się a satysfakcja z życia, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesKowalczuk K., 2012, Rola dziadków w naszym życiu, CBOS, Warszawa http://cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_008_12.PDF (dostęp: 10.06.2014).pl_PL
dc.referencesSzczepańska J., 2008, Co im zawdzięczamy? Opinie w przeddzień święta babć i dziadków, CBOS, Warszawa www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2008/K_003_08.PDF (dostęp: 12.08.2014).pl_PL
dc.referencesWądołowska K., 2009, Polacy wobec ludzi starszych i własnej starości, CBOS, Warszawa www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2009/K_157_09.PDF (dostęp: 12.11.2014).pl_PL
dc.contributor.authorEmaila.rudnik@uwb.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-010-8.08
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe