dc.contributor.author | Chmielińska, Aleksandra | |
dc.contributor.editor | Modrzejewska-Świgulska, Monika | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T11:39:12Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T11:39:12Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Chmielińska A., Portret „beyonders” jako inspiracja do badań biograficznych, [w:] Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, „Twórczość i Edukacja”, t. 3, Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 59-69, https://doi.org/10.18778/8088-224-9.05 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-224-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42196 | |
dc.description.abstract | The aim of this article is to present the concept of Paul E. Torrance that describes a transgressive portrait – “beyonder” as an example of individual existence that in an artistic way transcends itself and any external limitations. Understanding this new quality and style of “being beyond” enables finding a new perspective in looking at man’s biography. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, „Twórczość i Edukacja”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.relation.ispartofseries | „Twórczość i Edukacja”;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Paul E. Torrance’s concept of a "beyonder" | pl_PL |
dc.subject | transgressive portraits | pl_PL |
dc.subject | biographies of creators | pl_PL |
dc.title | Portret "beyonders" jako inspiracja do badań biograficznych | pl_PL |
dc.title.alternative | Portrait of BEYONDERS asinspiration towards biographic research | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 59-69 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-225-6 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aleksandra Chmielińska obecnie pracuje jako adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Twórczości Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego; z wykształcenia pedagog i psycholog. Swój obszar zainteresowań badawczych koncentruje wokół znaczenia zasobów psychospołecznych człowieka w dokonywaniu twórczych osiągnięć i przełomowych – transgresyjnych – zmian w ujęciu biograficznym. Interesuje się wspieraniem kreatywności osobistej i grupowej w ujęciu psychologii transgresyjnej oraz psychologii i pedagogiki twórczości. Rozwija swoje zainteresowania jako trener grupowy, konsultant i coach. Z pasją prowadzi szkolenia, warsztaty i treningi psychologiczne. W swojej pracy z ludźmi odwołuje się do systemowej koncepcji człowieka. Prywatnie uwielbia być w podróży i czytać powieści, smakuje jogę i taniec. | pl_PL |
dc.references | Becker H.S., 2009, Outsider. Studia z socjologii dewiacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Carson S., 2011, Szaleństwa twórczego umysłu, „Charaktery”, nr 3 (14), s. 16–25. | pl_PL |
dc.references | Csikszentmihalyi M., 2005, Przepływ, Biblioteka Moderatora, Taszów. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowski K., 1979, Dezintegracja pozytywna, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Fromm E., 1989, Postawa twórcza, [w:] M. Malicka, Twórczość czyli droga w nieznane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gardner H.,1998, Niepospolite umysły, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gardner H., 2006, 5 umysłów przyszłości, Laurum Wyd., Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J., 1987, Koncepcja transgresyjna człowieka, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J., 1996, Człowiek wielowymiarowy, Wydawnictwo Żak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J.,1997, Transgresja i kultura, Wydawnictwo Żak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J., 2001, Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Żak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J., 2004, Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Wydawnictwo Żak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lalak D., 2010, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Żak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lombrosso C., 1987, Geniusz i obłąkanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Maslow A., 1986, W stronę psychologii istnienia, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Maslow A., 1995, Postawa twórcza, [w:] K. Zamiara (red.), Materiały z historii psychologii, Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet im. A. Mickiewicza, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Millar G.W., 2004, The Making of a Beyonder. Wayes to Nurture Your Creative Achivement and Spirit. A Detailed Discussion of the Characteristics That Make an Individual a Beyonder, Scholasting Testing Service, Bensenville. | pl_PL |
dc.references | Modrzejewska-Świgulska M., 2009, Badanie twórczości codziennej – perspektywa biograficzna, [w:] K.J. Szmidt (red.), Metody pedagogicznych badań nad twórczością, Wydawnictwo AH-E, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Modrzejewska-Świgulska M., 2014, Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Rogers C.R., 2002, O stawaniu się sobą, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Simmel G., 2007, Filozofia życia. Cztery rozdziały metafizyczne, Wydawnictwo IFiS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Simonton D.K., 2010,Geniusz, Wydawnictwo APS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B., 1975, Twórczość jako styl życia, „Studia Psychologiczne”, nr 10–11, s. 97–108. | pl_PL |
dc.references | Torrance E.P., Safter H.T., 1999, Making The Creative Leap Beyond, Creative Education Foundation Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Wilson C., 1992, Outsider, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Zawadzki R., 2010, Portrety psychologiczne, Wydawnictwo UW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Znaniecki F., 2001, Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-224-9.05 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |