Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJaniak, Małgorzata
dc.contributor.editorMakowska-Iskierka, Marzena
dc.contributor.editorWojciechowska, Jolanta
dc.date.accessioned2022-08-18T10:52:17Z
dc.date.available2022-08-18T10:52:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationJaniak M., Międzynarodowe systemy hotelowe (MSH) jako problem badawczy w polskiej i zagranicznej literaturze naukowej, [w:] Percepcja turystyki w przestrzeni i w czasie pandemii COVID-19, M. Makowska-Iskierka, J. Wojciechowska (red.), Warsztaty z Geografii Turyzmu, t. 12, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-907-5.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-907-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42827
dc.description.abstractHotelarstwo jest obok podróży tą częścią rynku usług turystycznych, która generuje największe wydatki w portfelach turysty i która może mieć wiele pozytywnych implikacji na lokalne rynki (Yin, Hastings, 2007). Współczesny rynek hotelarski jest kontrolowany w dużej mierze przez kilkanaście globalnych systemów hotelowych, które rok w rok współzawodniczą o pierwszeństwo bycia największym graczem na rynku (zarówno pod względem liczby obiektów, jak i miejsc noclegowych). Międzynarodowe systemy hotelowe (MSH) wpływają na działalność całej branży w różnorodny sposób, m.in. wchodząc na nowe rynki, kształtując trendy, wdrażając innowacje z zakresu oferowanych produktów czy sposobu zarządzania, dopasowując innowacje do zmian zachodzących w społeczeństwie i gospodarce, odpowiadając na działania konkurencji. Celem artykułu jest sprawdzenie dotychczasowego stanu wiedzy związanego z działalnością MSH oraz pokazanie, jak ważne jest prowadzenie badań w tym zakresie. Autorka w niniejszej pracy wykorzystała jedynie literaturę naukową (polską i zagraniczną), nie posiłkując się piśmiennictwem branżowym.pl_PL
dc.description.abstractApart from travel, the hotel industry is the part of tourism that generates the greatest expense for a tourist and this may have many positive implications for local markets (Yin, Hastings, 2007). The modern hotel market is largely controlled by a dozen or so global hotel systems that compete year after year to be the largest player on the market (both in terms of the number of hotels or number of rooms). International hotel systems (IHS) affect the activities of the entire industry in a variety of ways, including entering new markets, shaping trends, implementing innovations in products offered or management methods, adjusting innovations to changes taking place in society and the economy, and responding to the activities of competitors. The aim of the article is to find out the current state of knowledge related to the activities of IHS and to show how important it is to conduct research in this area. In this work, the author used only academic literature (Polish and foreign), without making use of trade materials.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPercepcja turystyki w przestrzeni i w czasie pandemii COVID-19;
dc.relation.ispartofseriesWarsztaty z Geografii Turyzmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectmiędzynarodowe systemy hotelowepl_PL
dc.subjecthotelarstwopl_PL
dc.subjectekspansja przestrzennapl_PL
dc.subjectteorie lokalizacjipl_PL
dc.titleMiędzynarodowe systemy hotelowe (MSH) jako problem badawczy w polskiej i zagranicznej literaturze naukowejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number103-123pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-908-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteMałgorzata Janiak, mgr, asystent, Instytut Geografii Miast, Turyzmu i Geoinformacji na Wydziale Nauk Geograficznych UŁ, e-mail: malgorzata.janiak@geo.uni.lodz.pl, https://orcid.org/0000-0003-4099-0224, dyscyplina: geografia społeczno-ekonomiczna i geografia przestrzenna. Zainteresowania badawcze dotyczą zagadnienia międzynarodowych systemów hotelowych (MSH), ich organizacji i funkcjonowania, w szczególności procesów decyzyjnych determinujących położenie obiektów oraz sposobów wejścia na nowe rynki (tzw. entry mode). Autorka interesuje się również szeroko rozumianymi innowacjami, które pojawiają się w branży hotelowej i działaniami hotelarzy, które zmierzają do wprowadzenia zasad zrównoważonego rozwoju w funkcjonujących i planowanych obiektach. Od kwietnia 2019 r. Autorka posiada uprawnienia przewodnika miejskiego po mieście Łódź. Wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenia w promowaniu miasta wśród przyjeżdżających turystów oraz młodzieży współpracującej z Uniwersytetem Łódzkim, np. w ramach programu: Zdolny Uczeń – Świetny Student oraz Uniwersytet Zawsze Otwarty.pl_PL
dc.referencesACCOR. All our brands. Pobrane z: http://group.accor.com/en/brands (5.04.2022).pl_PL
dc.referencesAlexander, N., Lockwood, A. (1996). Internationalisation: A comparison of the hotel and retail sector. The Service Industries Journal, 16 (4).pl_PL
dc.referencesArbel, A., Pizam, A. (1977). Some determinants of urban hotel location: The tourist’s inclinations. Journal of Travel Research, 15 (3), 18–22.pl_PL
dc.referencesArragon, J.V., Wessels, C. (1994). Applications of GIS in tourism and recreation. Travelling by the computer. Pobrane z: http://zozuw.odyssey.ltlaille.cd~r/gis~oeb/spatdb/egis/cg94202.11tn1 (8.10.2021).pl_PL
dc.referencesAshworth, G. (1989). Urban tourism: An imbalance in attention. W: C. Cooper (red.). Progress in tourism. Recreation and hospitality management (s. 33–54). London: Belhaven.pl_PL
dc.referencesBahaire, T., Elliott-White, M. (1999). The application of Geographical Information Systems (GIS) in sustainable tourism planning: A review. Journal of Sustainable Tourism, 7 (2), 159–174.pl_PL
dc.referencesBarros, C. (2005). Measuring efficiency in the hotel sector. Annals of Tourism Research, 32 (2), 456–477.pl_PL
dc.referencesBaum, J., Mezias, S. (1992). Localized competition and organizational failure in the Manhattan hotel industry 1898–1990. Administrative Science Quarterly, 37, 580–604.pl_PL
dc.referencesBeedasy, J., Whyatt, D. (1999). Diverting the tourists: A spatial decision-support system for tourism planning on a developing Island. International Journal of Applied Earth Observation and Geoinformation, 1, (3–4), 163–174.pl_PL
dc.referencesBlaszke, M., Skotarczyk, T. (2015). Baza hotelowa jako element potencjału turystycznego miasta Szczecina. Europa Regionum, XXIV, 39–48.pl_PL
dc.referencesBoers, B., Cottrell, S. (2007). Sustainable tourism infrastructure planning: A GIS-supported approach. Tourism Geographies 9 (1), 1–21.pl_PL
dc.referencesBrookes, M., Roper, A. (2010). The impact of entry modes on the organisational design of international hotel chains. The Service Industries Journal, 30 (9), 1499–1512.pl_PL
dc.referencesButler, R. (1980). The concept of a tourist area resort cycle of evolution: Implication for management of resources. Canadian Geographer, 14 (1), 5–12.pl_PL
dc.referencesButowski, L. (1993). Baza hotelowa w wielkim mieście europejskim: wielkość, rozmieszczenie przestrzenne, struktura. Problemy Turystyki, 3 (61), 49–55.pl_PL
dc.referencesButowski, L., Włodarczyk, B. (2016). Miary rozwoju przestrzeni turystycznej. Folia Turistica, 41, 261–282.pl_PL
dc.referencesChristaller, W. (1964). Some considerations of tourism location in Europe: The peripheral regions underdeveloped countries recreations areas. Papers. Regional Science Association, 12 (2), 95–105.pl_PL
dc.referencesChun, W., Kalnins, A. (2001). Agglomeration effects and performance: A test of the Texas lodging industry. Strategic Management Journal, 22, 969–988.pl_PL
dc.referencesChun, W., Kalnins, A. (2004). Resource-seeking agglomeration: A study of market entry in the lodging industry. Strategic Management Journal, 25, 689–699.pl_PL
dc.referencesCró, S., Martins, A.M. (2018). Hotel and hostel location in Lisbon: Looking for their determinants. Tourism Geographies, 20 (3), 504–523.pl_PL
dc.referencesCudny, W. (2010). Hotel Qubus jako przykład nowego obiektu noclegowego w Łodzi. Turystyka i Hotelarstwo, 15, 145–158.pl_PL
dc.referencesCudny, W., Rouba, R. (2010). Funkcja hotelarska w kompleksie Manufaktura w Łodzi na przykładzie hotelu Andel’s. Turystyka i Hotelarstwo, 15, 125–144.pl_PL
dc.referencesDecrop, A., Kozak, M. (2009). Decision strategies in tourism evaluation. W: Tourist Behavior (s. 85–100). Routledge. New York, London.pl_PL
dc.referencesDe Jorge, J., Suárez, C. (2014). Productivity, efficiency and its determinant factors in hotels. The Services Industries Journal, 34 (4), 354–372.pl_PL
dc.referencesFeng, R., Morrison, A.M. (2002). GIS applications in tourism and hospitality marketing: A case in Brown County, Indiana. Anatolia, 13 (2), 127–143.pl_PL
dc.referencesFormica, S. (1996). Political risk analysis in relation to foreign direct investment: A view from hospitality industry. Revue de Tourisme – The Tourist Review – Zeitschrift fur Fremdenverkehr, 51 (4).pl_PL
dc.referencesGaworecki, W.W. (1994). Turystyka. Warszawa: PWE.pl_PL
dc.referencesGetz, D. (1993). Planning for tourism business districts. Annals of Tourism Research, 20 (3), 583–600.pl_PL
dc.referencesGo, F.M., Pine, R. (1995). Globalization strategy in the hotel industry. New York–London: Routledge.pl_PL
dc.referencesGoodchild, M.F. (1991). Geographic Information Systems. Journal of Retailing, 67 (1), 3–15.pl_PL
dc.referencesGórska-Warsewicz, H., Łuczak, S.G., Matoga, M.L. (2017). Efektywne zarządzanie finansami w międzynarodowym systemie hotelowym Accorhotels. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja. Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych, 1 (19), 27–41.pl_PL
dc.referencesGruszka, I., Ilnicki, D., Jakubowicz, E. (2014). Wybrane aspekty lokalizacji hoteli. Studia Miejskie, 16, 101–116.pl_PL
dc.referencesGusta, A. (2018). Rozwój łódzkiego rynku hotelowego na tle innych dużych miast Polski. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 350, 65–78.pl_PL
dc.referencesHardy, J. (1998). Cathedrals in the desert? Transnationals corporate strategy and locality in Wrocław. Regional Studies, 32 (7).pl_PL
dc.referencesHotteling, H. (1929). Stability in competition. Economic Journal, 39 (1), 41–57.pl_PL
dc.referencesHunter, C.J. (1995). On the need to re-conceptualize sustainable tourism development. Journal of Sustainable Tourism, 3 (3), 155–165.pl_PL
dc.referencesHuyot, R. (1967). Building international hotels. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 7 (4), 71–75.pl_PL
dc.referencesIvanova, M., Ivanov, S. (2014). Hotel chains’ entry mode in Bulgaria. Anatolia, 25 (1), 131–135.pl_PL
dc.referencesIvanova, M., Ivanov, S. (2015a). Affiliation to hotel chains: Requirements towards hotels in Bulgaria. Journal of Hospitality Marketing & Management, 24 (6), 601–608.pl_PL
dc.referencesIvanova, M., Ivanov, S. (2015b). The nature of hotel chains: An integrative framework. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 16 (2), 122–142.pl_PL
dc.referencesJaworska, M. (2010). Miejsce turystyki w gospodarce światowej – trendy i tendencje rozwojowe. W: W. Siwiński (red.), R.D. Tauber, E. Mucha-Szajek. Współczesne problemy hotelarstwa, gastronomii, turystyki i rekreacji (s. 73). Poznań: Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii, Nr 6.pl_PL
dc.referencesJedlińska, M. (2002). Wybrane sieci i łańcuchy hotelowe – istota, charakterystyka, zarządzanie. Turystyka i Hotelarstwo, 2, 23–39.pl_PL
dc.referencesJedlińska, M. (2013). Strategie rozwoju w systemach hotelowych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 303, 127–139.pl_PL
dc.referencesJedlińska, M. (2015). Ruch po macierzy Ansoffa jako droga rozwoju międzynarodowych systemów hotelowych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 379, 417–429.pl_PL
dc.referencesJohnson, C., Vanetti, M. (2005). Locational strategies of international hotel chains. Annals of Tourism Research, 32 (4), 1077–1099.pl_PL
dc.referencesJurczuk, A. (2020). Idea zrównoważonego rozwoju w hotelarstwie na przykładzie sieci Radisson Blu. W: M. Makowska-Iskierka, J. Wojciechowska (red.), Warsztaty z Geografii Turyzmu, 10: Krajoznawstwo a turystyka (s. 183–190). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKarpiński, Ł., Włodarczyk, B. (2010). Accor – światowy lider usług hotelarskich. Turystyka i Hotelarstwo, 15, 49–71.pl_PL
dc.referencesKeller, D. (1977). The hotel of tomorrow. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 17 (4), 49–55.pl_PL
dc.referencesKowalczyk, A. (1999). Polityka lokalizacyjna wybranych systemów hotelowych. Turyzm, 1, 137–159.pl_PL
dc.referencesKowalczyk, A. (2001). Geografia hotelarstwa. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKowalczyk, A. (2003). Zmiany w największych systemach hotelowych świata na przełomie XX i XXI w. Turystyka i Hotelarstwo, 3, 79–88.pl_PL
dc.referencesKowalczyk, A. (2007). Systemy hotelowe – ich początki i ewolucja. Turyzm, 17 (1/2), 63–76.pl_PL
dc.referencesKowalczyk, A., Derek, M. (2010). Zagospodarowanie turystyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKozak, M. (2008). Koncepcje rozwoju turystyki. Studia Regionalne i Lokalne, 9 (31), 38–59.pl_PL
dc.referencesKuciński, K. (1997). Przestrzenne aspekty przedsiębiorczości. Monografie i Opracowania. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.pl_PL
dc.referencesLandres, P., Spildie, D.R., Queen, L.P. (2001). GIS applications to wilderness management: Potential uses and limitations. University of Minnesota.pl_PL
dc.referencesLittlejohn, D. (2003). Hotels. W: B. Brotherton (red.), The international hospitality industry: Structure characteristics and issues. Oxford.pl_PL
dc.referencesLockyer, T. (2005). Understanding the dynamics of the hotel accommodation purchase decision. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17 (6), 481–492.pl_PL
dc.referencesMalczewski, J. (1999). GIS and multicriteria decision analysis. John Wiley & Sons.pl_PL
dc.referencesMatczak, A. (red.) (2004). Lokalizacja hoteli w krajowych metropoliach Europy Środkowo-Wschodniej. Śladami Nauki, 33. Łódzkie Towarzystwo Naukowe. Łódź.pl_PL
dc.referencesMichałków, I. (2004). Problematyka lokalizacji i wyposażenia obiektów hotelarskich. W: W. Siwiński, R.D. Tauber, E. Mucha-Szajek (red.), Hotelarstwo, gastronomia, turystyka i rekreacja w procesie integracji europejskiej. Poznań: Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii.pl_PL
dc.referencesMiossec, J. (1977). Un modèle de l’espace touristique. L’Espace géographique, 6 (1), 41–48.pl_PL
dc.referencesMitka-Karandziej, U. (1993). Hotelarstwo. Warszawa: Zespół Prywatnych Szkół Zawodowych nr 1.pl_PL
dc.referencesMitulski, J. (2014). Polskie hotelarstwo – stan na dziś. Rynek Turystyczny, (01) 340.pl_PL
dc.referencesNalej, M. (2014). Rozmieszczenie obiektów noclegowych w Łodzi w 2013 roku w świetle miar centrograficznych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 16, 133–148.pl_PL
dc.referencesNapierała, T. (2013). Charakterystyka rozmieszczenia hoteli sieciowych w Polsce. W: K. Borówka, A. Cedro, I. Kavetskyy (red.), Współczesne problemy badań geograficznych (s. 187–196). Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.pl_PL
dc.referencesNapierała, T. (2018). Przestrzenna różnorodność jako czynnik konkurencyjności hoteli. Prace i Studia Geograficzne, 63 (3), 89–101.pl_PL
dc.referencesNiewiadomski, P. (2006). Ekspansja międzynarodowych systemów i łańcuchów hotelowych do Europy Środkowej i Wschodniej po roku 1989. Turystyka i Hotelarstwo, 9, 161–210.pl_PL
dc.referencesNiewiadomski, P. (2014). Towards an economic-geographical approach to the globalisation of the hotel industry. An International Journal of Tourism Space. Place and Environment, 16 (1): New research paradigms in tourism geography.pl_PL
dc.referencesPuciato, D. (2012). Przesłanki lokalizacji wybranych przedsiębiorstw hotelowych w Opolu. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, 2 (3), 113–120.pl_PL
dc.referencesPuciato, D. (2020). Behawioralne czynniki lokalizacji hoteli – studium przypadku obiektów z województwa opolskiego. Turyzm, 30 (1), 97–106.pl_PL
dc.referencesRotter, K. (2004). Ekonomiczne znaczenie lokalizacji hotelu w przestrzeni miasta. Turystyka i Hotelarstwo, 5.pl_PL
dc.referencesRotter-Jarzębińska, K. (2002). Łańcuchy i systemy hotelowe w Polsce. Turystyka i Hotelarstwo, 2, 9–22.pl_PL
dc.referencesRynek hoteli i condohoteli w Polsce. 2018 (2018). Warszawa: Wydawnictwo Emmerson Evaluation.pl_PL
dc.referencesSainaghi, R. (2011). RevPAR determinants of individual hotels: Evidences from Milan. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 23 (3), 297–311.pl_PL
dc.referencesSkrzypczyński, M. (2008). Paradores de Tourismo jako przykład państwowego łańcucha hotelowego. Turystyka i Hotelarstwo, 13, 115–140.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego PWN. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/ (8.10.2021).pl_PL
dc.referencesSund, K.J. (2006). The geographical concentration of hotels in Switzerland and the industry life cycle. Tourism and Hospitality Planning & Development, 3 (1), 1–18.pl_PL
dc.referencesTickell, A. (2002). Geography of services: Progress in the geography of services III – time to move on? Progress in Human Geography, 22, 908–925.pl_PL
dc.referencesTulibacki, T. (2005). Międzynarodowe systemy hotelowe. Warszawa: Wyższa Szkoła Hotelarstwa, Gastronomii i Turystyki w Warszawie.pl_PL
dc.referencesTurkowski, M. (1993). Hotelarstwo: elementy marketingu. Warszawa: PWE.pl_PL
dc.referencesUrtasun, A., Gutiérrez, I. (2005). Hotel location in tourism cities, Madrid 1936–1998. Annals of Tourism Research, 33 (2), 382–402.pl_PL
dc.referencesVon Thűnen, J.H. (1826/1996). The Isolated State. Translated by C.M. Wartenberg and edited by P. Hall. Oxford and New York: Pergamon Press.pl_PL
dc.referencesWarszyńska, J. (2002). Zintegrowane łańcuchy hotelowe w krajach zachodniej Europy na przełomie XX i XXI w. Turyzm, 2, 95–106.pl_PL
dc.referencesWilk, W. (2001). Czynniki lokalizacji i rozmieszczenie wybranych usług w Warszawie. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.pl_PL
dc.referencesWitkowski, C. (2003). Hotelarstwo – cz. 2. Międzynarodowe systemy hotelowe w Polsce. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie.pl_PL
dc.referencesWitkowski, C. (2007). Hotelarstwo: Podstawy hotelarstwa. Warszawa: ALMAMER Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie.pl_PL
dc.referencesWitkowski, C., Kachniewska, M. (2005). Hotelarstwo: Hotelarstwo w gospodarce turystycznej. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie.pl_PL
dc.referencesWłodarczyk, B. (2003). Systemy, łańcuchy hotelowe oraz inne struktury funkcjonalno-organizacyjne w hotelarstwie – próba definicji. Turystyka i Hotelarstwo, 3, 57–78.pl_PL
dc.referencesWłodarczyk, B. (2015). Hotele w przestrzeni miejskiej Łodzi. Turyzm, 25 (2), 63–75.pl_PL
dc.referencesYang, Y., Hao, L., Rob, L. (2014). Theoretical, empirical and operational models in hotel location research. International Journal of Hospitality Management, 36, 209–220.pl_PL
dc.referencesYin, L., Hastings, J. (2007). Capitalizing on views: Assessing visibility by using 3D visualization and GIS technologies for hotel development in the city of Niagara Falls, New York. Journal of Urban Technology, 14 (3), 59–82.pl_PL
dc.referencesYokeno, N. (1968). La localisation de lindustrie touristique: Aplication de l’analyse de Thunen-Weber. Cahiers du Turisme, C-9.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmalgorzata.janiak@geo.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-907-5.06
dc.relation.volume12pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe