dc.contributor.author | Łucarz, Dawid | |
dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
dc.contributor.editor | Żakieta, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Żebrowski, Mateusz | |
dc.date.accessioned | 2022-08-30T16:20:23Z | |
dc.date.available | 2022-08-30T16:20:23Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Łucarz D., Gatunek wymarły? Musical (naj)nowszy, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 11-21, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-445-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43018 | |
dc.description.abstract | Niniejszy tekst jest próbą ukazania odnowionej formuły musicalu manifestującej się we współczesnym kinie. Autor przywołując konkretne filmy dokonuje analizy wewnątrzgatunkowej poszczególnych musicali z ostatniego dwudziestolecia. Przyjęta perspektywa daje możliwość zakwestionowania niegdysiejszych prognoz o wyczerpaniu gatunku. | pl_PL |
dc.description.abstract | This text is an attempt to present the revised musical formula manifested in contemporary cinema. Author analyzes intraspecific structure of various musicals of the last two decades. Adopted perspective gives the opportunity to challenge the erstwhile predictions about the exhaustion of the genre. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | musical | pl_PL |
dc.subject | musical współczesny | pl_PL |
dc.subject | kino gatunków | pl_PL |
dc.subject | intertekstualność | pl_PL |
dc.subject | dekonstrukcja | pl_PL |
dc.subject | musical | pl_PL |
dc.subject | contemporary musical | pl_PL |
dc.subject | film genres | pl_PL |
dc.subject | intertextuality | pl_PL |
dc.subject | deconstruction | pl_PL |
dc.title | Gatunek wymarły? Musical (naj)nowszy | pl_PL |
dc.title.alternative | The Extinct Genre? The Latest Musical | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 11-21 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Opolski, Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-446-5 | |
dc.references | 1,4 mln widzów „Rozmów w toku”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/1-4-mln-widzow-rozmow-w-toku-tvn-liderem-w-grupie-komercyjnej [data dostępu: 21.06.2015]. | pl_PL |
dc.references | AFI’s 25 Greatest Movie Musicals of All Time, http://www.afi.com/100Years/musicals.aspx [data dostępu: 25.11.2014]. | pl_PL |
dc.references | Altman R., Gatunki filmowe, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Bielacki M., Musical. Geneza i rozwój formy, Łódź 1994. | pl_PL |
dc.references | Cawelti J. G., Chinatown and Generic Transformation in Recent American Films, [w:] Film Genre Reader, red. B. K. Grant, Austin 1986. | pl_PL |
dc.references | Godzic W., Jak umiera gatunek? Przypadek musicalu, [w:] Kino gatunków wczoraj i dziś, red. K. Loska, Kraków 1998. | pl_PL |
dc.references | Hirschhorn C., The Hollywood Musical, London 1991. | pl_PL |
dc.references | Katafiasz O., Wojnicka J., Słownik wiedzy o filmie, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Koschany R., Musical: dekonstrukcja, [w:] Musical. Poszerzanie pola gatunku, red. J. Maleszyńska, J. Roszak, R. Koschany, Poznań 2013. | pl_PL |
dc.references | Koschany R., Realistyczny musical?, [w:] „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75–76. | pl_PL |
dc.references | Królikowska-Avis E., Mamma Mia!, „Kino” 2008, nr 7/8. | pl_PL |
dc.references | Maleszyńska J., „Moulin Rouge!” Musicalowy palimpsest, [w:] Musical. Poszerzanie pola gatunku, red. J. Maleszyńska, J. Roszak, R. Koschany, Poznań 2013. | pl_PL |
dc.references | Muszyński Ł., Cinema Italiano, http://www.filmweb.pl/reviews/Cinema+Italiano-10452 [data dostępu: 25.11.2014]. | pl_PL |
dc.references | Oleszczyk M., Demoniczny Sweeney Todd, „Kino” 2008, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Skotarczak D., Historia amerykańskiego musicalu filmowego, Wrocław 2002. | pl_PL |
dc.references | Średnia oglądalność Glee, http://gleeclub.pl/glee/ogladalnosc/ [data dostępu: 21.06.2015]. | pl_PL |
dc.references | The top 10 most popular talk shows in America, http://www.therichest.com/rich-list/most-popular/the-top-10-most-popular-talk-shows-in-america/ [data dostępu: 21.06.2015]. | pl_PL |
dc.references | Żaglewski T., Diabelska muzyka, czyli musical spotyka się z horrorem. Przypadek Sweeneya Todda, [w:] Musical. Poszerzenie pola gatunku, red. J. Maleszyńska, J. Roszak, R. Koschany, Poznań 2013. | pl_PL |
dc.references | 8 kobiet, reż. F. Ozon, 2002. | pl_PL |
dc.references | Beksa, reż, J. Waters, 1990. | pl_PL |
dc.references | Burleska, reż. S. Antin, 2010. | pl_PL |
dc.references | Chicago, reż. R. Marshall, 2002. | pl_PL |
dc.references | Dźwięki muzyki, reż. R. Wise, 1965. | pl_PL |
dc.references | Evita, reż. A. Parker, 1996. | pl_PL |
dc.references | Glee [serial], twórcy: R. Murphy, B. Falchuk, I. Brennan, 2009–2015. | pl_PL |
dc.references | Lakier do włosów, reż. A. Shankman, 2007. | pl_PL |
dc.references | Les Miserables. Nędznicy, reż. T. Hooper, 2012. | pl_PL |
dc.references | Mamma Mia!, reż P. Lloyd, 2008. | pl_PL |
dc.references | Moulin Rouge!, reż. B. Luhrmann, 2001. | pl_PL |
dc.references | Nine – Dziewięć, reż. R. Marshall, 2009. | pl_PL |
dc.references | Oliver reż. C. Reed, 1968. | pl_PL |
dc.references | Osiem i pół, reż. F. Fellini, 1963. | pl_PL |
dc.references | Romance & Cigarettes, reż. J. Turturro, 2005. | pl_PL |
dc.references | Stracone zachody miłości, reż. K. Branagh, 2000. | pl_PL |
dc.references | Sweeney Tood, reż. T. Burton, 2007. | pl_PL |
dc.references | Śpiewak jazzbandu, reż. A. Crosland, 1927. | pl_PL |
dc.references | Tańcząc w ciemnościach, reż. L. von Trier, 2000. | pl_PL |
dc.references | Upiór w operze, reż. J. Schumacher, 2004. | pl_PL |
dc.references | Wszyscy mówią: kocham Cię, reż. W. Allen, 1996. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-445-8.02 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |