Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFerenc, Tomasz
dc.contributor.authorOlechnicki, Krzysztof
dc.date.accessioned2022-09-05T12:42:33Z
dc.date.available2022-09-05T12:42:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43060
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest kontestującym, aktywizującym i interwencyjnym aspektom fotografii. Historia fotografii przynosi wiele świadectw tkwiącego w niej znaczącego potencjału poznawczego, ale i aktywizujących możliwości prowadzących do przekształcania rzeczywistości. Spełnianie funkcji dospołecznych, odpowiedzialnych za budowę/odbudowę/obronę tożsamości zbiorowości, pozwala traktować fotografię jako ważny zasób, narzędzie doskonale nadające się do ukazywania rozmaitych społecznych niesprawiedliwości, wspierania procesów zmiany społeczno-kulturowej i pobudzania wrażliwości społecznej. W tekście prezentowane są zarówno wybrane elementy z historii tego medium, zaczerpnięte z fotografii światowej, ale również najnowsze przykłady jej użycia w kontekście polskim. Artykuł przedstawia różne formy i gatunki fotografii mającej walor akcjonalistyczny, przede wszystkim podejście fotografii dokumentalnej, foto-głosu, fotografii rzeczniczej i fotografii uprawianej jako forma sztuki zaangażowanej. Wykorzystanie fotografii ma wiele zalet czysto poznawczych, ale najważniejszą korzyścią wydaje się być jej endogenna łatwość przekraczania granic między różnymi dziedzinami myślenia i działania.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;22
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectfotografia akcjonalistycznapl_PL
dc.subjectfotografia dokumentalnapl_PL
dc.subjectfotogłospl_PL
dc.subjectfotografia rzeczniczapl_PL
dc.subjectrodzima produkcja medialnapl_PL
dc.subjectsztuka zaangażowanapl_PL
dc.titleFotografia w działaniu: kontestacja, aktywizacja i interwencjapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number4-42pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Socjologii Sztuki i Edukacji, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Badań Kultury, Instytut Socjologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteTomasz Ferenc – profesor UŁ, kierownik Katedry Socjologii Sztuki w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Badawczo interesuje się antropologią i socjologią wizualną, studiami nad procesami migracyjnymi oraz biograficznie zorientowaną socjologią sztuki. Ostatnie publikacje: Zapisy pamięci. Historie Zofii Rydet (2020, z Karolem Jóźwiakiem i Andrzejem Różyckim), Borderlands. Tensions on the External Borders of the European Union (2019, z Markiem Domańskim), redaktor tomu: Fotografia i szaleństwo (2017). ORCID: 0000-0003-0748-889Xpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKrzysztof Olechnicki – profesor socjologii, kierownik Katedry Badań Kultury w Instytucie Socjologii UMK w Toruniu. Interesuje się fotografią, możliwościami metod wizualnych, antropologią społeczną, socjologią kultury i socjologią szachów. W ostatnim czasie opublikował m.in. Efekt Bilbao / kult cargo. Nowe instytucje kultury w Polsce (2018, z Łukaszem Afeltowiczem, Jackiem Gądeckim, Tomaszem Szlendakiem, Michałem Wróblewskim); Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty (2017), z Tomaszem Szlendakiem); Grupy rekonstrukcji historycznej. Edukacja i konsumowanie przeszłości (2016, z Tomaszem Szlendakiem i Arkadiuszem Karwackim). ORCID: 0000-0001-8828-9635pl_PL
dc.referencesAmnesty International, (2022). Raport: Ukraina. Rosyjskie wojsko dokonuje zbrodni na cywilach. Pobrane z https://amnesty.org.pl/ukraina-rosyjskie-wojsko-dokonuje-egzekucji-ludnosci-cywilnej-zbrodnia-wojenna-nowe-zeznania/(dostęp 3.05.2022)pl_PL
dc.referencesBecker, H. (1995). Visual Sociology, Documentary Photography, and Photojournalism: It’s (Almost) All a Matter of Context, Visual Sociology, vol. 10, nr 1–2, ss. 5–14.pl_PL
dc.referencesBeloff, H. (1985). Camera Culture. Oxford – New York: Basic Blackwell.pl_PL
dc.referencesBogre, M. (2012). Photography as Activism. Images for Social Change, Oxford: Elsevierpl_PL
dc.referencesCaldwell, G. (2011). Zastosowanie wideo do celów rzecznictwa. W: Frąckowiak M., Olechnicki K. (red), Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów. Warszawa: Fundacja Bęc Zmianapl_PL
dc.referencesDaniel, M. (1999). The Pictures Are as Rembrandt’s but Improved: Calotypes by David Octavius Hill and Robert Adamson, The Metropolitan Museum of Art Bulletin, New Series, Vol. 56, No. 4, pp. 12–23. New York: The Metropolitan Museum of Art.pl_PL
dc.referencesDrozdowski, R. (2013). Obrazów nigdy dość – pod warunkiem, że nie służą jedynie do oglądania, Kultura Współczesna, 1(76), 37–44.pl_PL
dc.referencesDłużewska, E. (2022). War is never far away. Pobrane z https://wyborcza.pl/multimedia/ wojna-w-ukrainie/home-eng.html?fbclid=Iw AR2kX0Yr_7mBpwkPSjfZosra8hbgUaG25IdOL z_m08f8RmPPAzJ0_p1vP4Upl_PL
dc.referencesFerenc, T. (2005). Sztuka fotografowania biedy – komu służą zdjęcia nędzy?, Kultura i Społeczeństwo, 4, 165–184.pl_PL
dc.referencesGadomska, H. (2021). Ludzie nie chcą oglądać tych zdjęć, wolą nie wiedzieć. Rozmowa z fotografem zwierząt hodowlanych. Pobrane z https://www. national-geographic.pl/artykul/ludzie-nie-chca- -ogladac-tych-zdjec-wola-nie-wiedziec-rozmowa- -z-fotografem-zwierzatpl_PL
dc.referencesGarztecki, J. (1981). Zarys dziejów fotografii społecznej, Fotografia, nr 2, s. 1–7pl_PL
dc.referencesGunton, R. (2017). The Lens as a Witness: Photography as Advocacy in the Struggle for Human Rights. Pobrane z https://www.iododoc.org/assets/ articlerikkigunton-photography_humanrights.pdf (dostęp 3.05.2022).pl_PL
dc.referencesHarper, D. (1994). On the Authority of the Image: Visual Methods at the Crossroads. W: Denzin Norman K., Yvonna S. Lincoln (red.) Handbook of Qualitative Research. Thousand Oakes – London – New Delhi: Sage Publications, s. 403–12.pl_PL
dc.referencesHarper, D. (2012). Visual Sociology. London – New York: Routledgepl_PL
dc.referencesHenny, L.,M. (1986). Theory and Practice of Visual Sociology. Current Sociology, vol. 34, nr 3.pl_PL
dc.referencesHlebowicz B. (red.). (2008). Nowa Wola po prostu. Oczami dzieci. Michałowo – Wielichowo: Gminny Ośrodek Kultury w Michałowie – Wydawnictwo TIPI.pl_PL
dc.referencesHoy, H. A. (2006). Wielka księga fotografii, rozdz.: Fotografia Prasowa, tłum: Pacholak A., Lis S., Warszawa: Wydawnictwo G+J RBA.pl_PL
dc.referencesInstytut Pileckiego (2022), Centrum Dokumentowania Zbrodni Rosyjskich w Ukrainie im. Rafała Lemkina. Pobrane z https://instytutpileckiego.pl/pl/instytut/ aktualnosci/centrum-dokumentowania-zbrodni- -rosyjskich-w-ukrainie-im(dostęp 3.05.2022).pl_PL
dc.referencesJanowski, P. (2002). Świat. Fotografie dzieci z Jasionki i Krzywej. Tekst Andrzej Stasiuk. Wołowiec: Wydawnictwo Czarnepl_PL
dc.referencesJarldorn, M. (2019). Photovoice Handbook for Social Workers. Method, Practicalities and Possibilities for Social Change. Cham, Switzerland: Palgrave Pivot.pl_PL
dc.referencesJeffrey, I. (1998). The way life goes. Suffering and hope. W: A New History of Photography, ed. Frizot M., Köln: Könemann.pl_PL
dc.referencesKalinowska, D., Gluza R. Wina i kara. Pobrane z https:// www.press.pl/magazyn-press/artykul/9638,wina- -i-kara, (dostęp 24.03.2022)pl_PL
dc.referencesKłosiewicz R. (1977). Szaleństwa z Leicą w Kazimierzu. O Benedykcie Jerzym Dorysie. Fotografia, nr 2, ss. 12–7.pl_PL
dc.referencesKoenig, T. (1998). The Other Half: The Investigation of Society. W: Frizot Michel (red.) A New History of Photography. Köln: Könemann, s. 347–57.pl_PL
dc.referencesKrajewski, M. (2012). Niewidzialne miasto – uspołeczniająca moc fotografii. W: tenże (red.) Niewidzialne miasto. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, s. 9–22.pl_PL
dc.referencesKrajewski, M. Zewnętrzna Galeria AMS. Szkic do portretu. Pobrane z https://opoka.org.pl/biblioteka/X/ XB/galeriaams.html (dostęp 2.05.2022).pl_PL
dc.referencesLatoś, H. (1979). 1000 słów o fotografii. Warszawa: Wydawnictwo MON.pl_PL
dc.referencesLatz, A., O., Mulvihill. Thalia M. (2017). Photovoice. Research in Education and Beyondpl_PL
dc.referencesA Practical Guide from Theory to Exhibition. New York – London: Routledge.pl_PL
dc.referencesLechowicz, L. (2010). Fotografia w narodowej potrzebie. W: tenże, Fotoeseje. Teksty o fotografii polskiej. Warszawa: Fundacja Archeologia Fotografii, s. 7–24.pl_PL
dc.referencesLight, K. (2010). Witness in Our Time. Working Lives of Documentary Photographers. Washington: Smithsonian Books.pl_PL
dc.referencesMacDougall, D. (1997). „The Visual in Anthropology”. W: Banks Marcus, Howard Morphypl_PL
dc.referencesMazur, A. (2010). Historie fotografii w Polsce 1839– 2009. Kraków: Fundacja Sztuk Wizualnych.pl_PL
dc.referencesMazur, A. (2007). Czy tu była synagoga?. W: Wilczych Wojciech, Niewinne oko nie istnieje, Łódź-Kraków: Atlas Sztuki, Korporacja Ha!Art.pl_PL
dc.referencesMossakowska, W. (1989). Stan i perspektywy badań nad polską fotografią XIX w. W: Z historii fotografii Polskiej. Wrocław: Muzeum Narodowe we Wrocławiu – ZPAF Okręg Dolnośląski, s. 32–48.pl_PL
dc.referencesNiedziela.pl. (2001). Blizna po matce. Pobrane z https://www.niedziela.pl/artykul/66845/nd/ Blizna-po-matce (dostęp 11.03.2022).pl_PL
dc.referencesNiziołek, K. (2011). Fotografia uczestnicząca. Od jakościowych badań światów społecznych do interwencji socjologicznej, Qualitative Sociology Review, tom VII, nr 1, s. 22–41.pl_PL
dc.referencesNiziołek, K. (2015). Sztuka społeczna. Koncepcje, dyskursy, praktyki, Białystok: Publikacje Pracowni Sztuki Społecznej.pl_PL
dc.referencesOlechnicki, K. (2003). Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowapl_PL
dc.referencesOlechnicki, K., Szlendak T. (2002). Wywiad z użyciem fotografii w metodologii badań socjologicznych i w praktyce społecznej. ASK, nr 11, s. 7–26.pl_PL
dc.referencesPlutecka, G., Garztecki J. (1987). Fotografowie nietypowi. Kraków: WLpl_PL
dc.referencesPauwels, L. (1993). The Visual Essay: Affinities and Divergences Between the Social Scientific and the Social Documentary Modes. Visual Anthropology, vol. 6, s. 199–210.pl_PL
dc.referencesPrice, D. (1997). Surveyors and Surveyed. Photography Out and About. W: Wells Liz (red.) Photography: A Critical Introduction, London & New York: Routledge, s. 55–102pl_PL
dc.referencesSekula, A. (1982). On the Invention of Photographic Meaning. W: Thinking Photograhy, ed. Burgin V. London. Macmillan.pl_PL
dc.referencesSienkiewicz, K. (2006). Monika Zielińska (Mamzeta). Pobrane z https://culture.pl/pl/tworca/monika- -zielinska-mamzeta, (dostęp 1.05.2022)pl_PL
dc.referencesSkibińska, R. (2021). Ekolodzy na drodze cywilnej wstrzymali cięcia w Puszczy Białowieskiej. Pobrane z https://www.prawo.pl/biznes/wycinka-puszczy- -bialowieskiej,512010.html(dostęp 3.05.2022)pl_PL
dc.referencesStasz, C. (1979). The Early History of Visual Sociology. W: Wagner Jon (red.) Images of Information: Still Photography in the Social Sciences. Beverly Hills/ London: SAGE Publications, s. 119–36.pl_PL
dc.referencesTomaszczuk, Z. (1998). Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii. Warszawa: Centrum Animacji Kultury.pl_PL
dc.referencesWilczyk, W. (2014). Święta wojna. Kraków – Łódź: Karakter/Atlas Sztukipl_PL
dc.referencesWilczyk, W. (2014). Święta wojna. Dokument, krytyka archiwum. Pobrane z (http://postmedium.art/ swieta-wojna-dokument-krytyka-archiwum/, (dostęp 26.03.2022).pl_PL
dc.referencesWorth, S., Adair J. (1972). Through Navajo Eyes: An Exploration in Film Communication and Anthropology. Bloomington: Indiana University Press.pl_PL
dc.referencesŻmiejewski, A. (2007). Stosowane sztuki społeczne, Krytyka Polityczna, nr. 11–12, s. 14–24.pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe