Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzarnek-Wnuk, Paulina
dc.contributor.editorŚniecikowska, Beata
dc.contributor.editorSygizman, Kinga
dc.date.accessioned2022-09-15T11:04:36Z
dc.date.available2022-09-15T11:04:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43216
dc.description.abstractThe article is an attempt to enter scientific reflection relating to radio reportage in the field of sound studies, especially in one of its original elements — the theory of soundscape created by Raymond Murray Schafer in the 1960s. It starts with the basic terminological solutions in the field of soundscape and the audial form of reportage, then juxtaposes them with each other and indicates the possibilities of their mutual penetration in both scientific and media fields. It presents the common features of a radio documentary and a soundscape, e.g. focus on reality, attention to sound, specific narration, the use of the oral history method etc. This paper also shows the difference between these two forms such as a greater level of creativity in the case of reportage in combination with the “raw” naturalness of the soundscape. It also highlights how the idea of acoustic ecology can use radio reportage to disseminate its assumptions. Finally, it postulates the inclusion of this audio genre as an element of the soundscape to a harmonious hi-fi space and considers as justified to set together the experiences of both the discussed phenomena on theoretical as well as practical grounds, and to continue the reflection as sketched out in this article.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectradiopl_PL
dc.subjectreportagepl_PL
dc.subjectsoundscapepl_PL
dc.subjectacoustic ecologypl_PL
dc.titleReportaż radiowy a pejzaż dźwiękowy. Zarys problematykipl_PL
dc.title.alternativeRadio Reportage and Soundscape. The Outline of the Issuespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number59-69pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBazin Andre (1971), An Aesthetics of Reality: Cinematic Realism and Italian School of the Liberation [w:] tenże, What is Cinema?, vol. II, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London.pl_PL
dc.referencesBernat Sebastian (2009), Perspektywy ekologii dźwiękowej w Polsce, „Problemy Ekologii Krajobrazu”, t. XXV.pl_PL
dc.referencesBiałek Monika (2010), Polski reportaż radiowy. Wybrane zagadnienia, Scriptorium, Poznań–Opole.pl_PL
dc.referencesBiałek Monika (2019), Rzeczywistość dźwiękiem spisana. Studia o reportażu radiowym, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesBlaustein Leopold (2005), Wybór pism estetycznych, red. Rosińska Z., Wydawnictwo Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesBrożek Daniel (2016), Słuchanie zawsze na nowo, „Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki”, nr 2(4).pl_PL
dc.referencesCox Christoph, Warner Daniel (2010), Muzyka i nowa kultura dźwięku [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wyb. i red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesHopfinger Maryla (2008), Kultura: scalanie i wybór [w:] Perspektywy badań nad kulturą, red. Kluszczyński R.W., Zeidler-Janiszewska A., Wyd. UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesJackson Yvette Janine (2017), Destination Freedom: Strategies for Immersion in Narrative Soundscape Composition, https://escholarship.org/uc/item/84w212wq [dostęp: 18.09.2020].pl_PL
dc.referencesKapelański Maksymilian (2012), Kategorie elektroakustyczne w tradycji ruchu pejzażu dźwiękowego, „Kultura Współczesna”, nr 1(72).pl_PL
dc.referencesKlimczak Kinga (2011), Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu, Primum Verbum, Łódź.pl_PL
dc.referencesKowalik Helena (2019), Widzieć uchem, „Przegląd”, www.tygodnikprzeglad.pl/widziec-uchem/ [dostęp: 18.09.2020].pl_PL
dc.referencesKowalska Natalia (2019), Forma i treść. Polski i zagraniczny feature radiowy oraz jego odmiany gatunkowe, Wyd. UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesŁukasiewicz Krzysztof (2015), Ku formom życia dźwięku i kulturom słyszenia, „Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki”, nr 1.pl_PL
dc.referencesMcLuhan Marshall (2010), Przestrzeń wizualna i akustyczna [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wyb. i red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesMichalak Katarzyna (2019), Against „Gobalised Indifference”. Radio Reporters in the Face of the Refugee Crisis, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, vol. 3(54).pl_PL
dc.referencesMichałowska Marianna (2018), Nieustanne wyzwanie humanisty: diagnozowanie współczesności, „Kultura Współczesna”, nr 100.pl_PL
dc.referencesMisiak Tomasz (2010), Audiosfera w kulturze współczesnej. Próba przybliżenia pojęcia, „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 1.pl_PL
dc.referencesMucha Aleksandra (2010), Głosy do ontologii spektaklu radiowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 13.pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa Elżbieta (2007), Wstęp do morfologii gatunku. Reportaż radiowy jako przedmiot dotychczasowych i przyszłych badań naukowych [w:] Seminarium reportażu poświęcone prezentacji i dyskusji warsztatowej nad radiowym dokumentem artystycznym, Kazimierz Dolny.pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa Elżbieta (2012), „Muzy rzadko się do radia przyznają”. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Primum Verbum, Łódź.pl_PL
dc.referencesRewers Ewa (2018), Pytania (nie tylko) jubileuszowe, „Kultura Współczesna”, nr 100.pl_PL
dc.referencesSchaeffer Pierre (2010), Akuzmatyka [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wyb. i red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSchafer Raymond Murray (1969), The New Soundscape. A Handbook of the Modern Music Teacher, Berandol Music Limited, Associated Music Publisher, Scarborough, Ontario– New York.pl_PL
dc.referencesSchafer Raymond Murra (2010), Muzyka środowiska [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wyb. i red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSlouka Mark (2010), Nasłuchując ciszy. Uwagi o życiu słuchowym [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSygizman Kinga (2017), O narracyjności reportażu radiowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 1(39).pl_PL
dc.referencesWesterkamp Hildegard (2015), Radio, które słucha, „Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki”, nr 2.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2020/63.4/4
dc.relation.volume63pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe