Show simple item record

dc.contributor.authorVakhrushev, Vladimir
dc.date.accessioned2022-10-03T05:53:29Z
dc.date.available2022-10-03T05:53:29Z
dc.date.issued1999
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43476
dc.description.abstractArtykuł prezentuje główne cechy genologiczne "Targowiska próżności", będącego zarazem typowo wiktoriańską komiczną powieścią społeczną i „anty-powieścią”, łamiącą wiele obowiązujących w czasach Thackeraya zasad pisarskich. Wewnętrzne napięcia w powieści, jej „teatralność”, niespokojny melanż „naiwnego” realizmu i najprostszych form sztuki z misterną grą nakładających się na siebie warstw tekstu autor tłumaczy zgodnie z bachtinowską teorią powieści. Subtelne obrazowanie, postać narratora o wielu obliczach oraz ironiczne gry z „wnikliwym” czytelnikiem, zapowiadają techniki pisarskie rozwinięte dopiero w dwudziestym stuleciu przez takich powieściopisarzy jak Joyce, Proust i twórcy Nouveau Roman. Targowisko próżności jawi się więc jako powieść z pogranicza literatury komicznej, prozy wiktoriańskiej i powieści ery modernizmu.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectVanity Fairpl_PL
dc.subjectWilliam Makepeace Thackeraypl_PL
dc.subjectanti-novelpl_PL
dc.subjectVictorian novelpl_PL
dc.titleThackeray's "Vanity Fair" as a kind of Victorian "anti-novel"pl_PL
dc.title.alternative"Targowisko próżności" Thackeraya jako wiktoriańska "anty-powieść"pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number95-106pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume42pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record