dc.contributor.author | Bocheński, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2022-10-13T13:31:43Z | |
dc.date.available | 2022-10-13T13:31:43Z | |
dc.date.issued | 2022-06-30 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43692 | |
dc.description.abstract | In the article I have analysed the concept of improvisation recorded in Jedyne wyjście by Witkacy. He described the notion as unconstrained variation-based creation flowing from an inspired vision. Witkacy considered vision as the most fundamental source element of artistic theory and creative practice. I have also analysed the traces of improvisation in the manuscript of Jedyne wyjście and I have discussed the play between amplifications and visions recorded in the improvised fragments. | en |
dc.description.abstract | W artykule analizuję koncepcję improwizacji zapisaną w Jedynym wyjściu Witkacego. Pojęcie improwizacji charakteryzuje autor powieści jako swobodne wariacyjne tworzenie wywodzące się z natchnionej wizji. Wizję uważa Witkacy za najważniejszy, źródłowy element teorii artystycznej i praktyki twórczej. Analizuję również ślady improwizacji w rękopisie Jedynego wyjścia i opisuję grę między amplifikcjami a wizjami zapisanymi w improwizowanych fragmentach. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | modernism in Polish literature | en |
dc.subject | Stanisław Ignacy Witkiewicz | en |
dc.subject | improvisation in the novel | en |
dc.subject | "Jedyne wyjście" by S.I. Witkiewicz | en |
dc.subject | modernizm w literaturze polskiej | pl |
dc.subject | Stanisław Ignacy Witkiewicz | pl |
dc.subject | improwizacja w powieści | pl |
dc.subject | "Jedyne wyjście" S.I. Witkiewicza | pl |
dc.title | Traces of improvisation in "Jedyne wyjście" by Witkacy | en |
dc.title.alternative | Ślady improwizacji w "Jedynym wyjściu" Witkacego | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 171-193 | |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lodz, Faculty of Philology, Institute of Polish Philology and Speech-Language Therapy, Department of the Literature of the Polish 20th and 21st, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | en |
dc.identifier.eissn | 2353-1908 | |
dc.references | Benson Bruce Ellis, The Improvisations of Musical Dialogue. A Phenomenology of Music, Cambridge University Press, Cambridge 2003. https://doi.org/10.1017/CBO9780511615924 | en |
dc.references | Błoński Jan, Witkacy. Sztukmistrz, filozof, estetyk, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000. | en |
dc.references | Bocheński Tomasz, Czarny humor w twórczości Witkacego, Gombrowicza, Schulza. Lata trzydzieste, Universitas, Kraków 2005. | en |
dc.references | Degler Janusz, Witkacego portret wielokrotny. Szkice i materiały do biografii (1918–1939), PIW, Warsaw 2009. | en |
dc.references | Dziadek Adam, Rytm i podmiot w liryce Jarosława Iwaszkiewicza i Aleksandra Wata, Wydawnictwo UŚ, Katowice 1999. | en |
dc.references | Hejmej Andrzej (ed.), Muzyka w literaturze. Antologia studiów powojennych, , Universitas, Kraków 2002. | en |
dc.references | Langraf Edgar, Improvisation as Art. Conceptual Challenges, Historical Perpectives, The Continuum International Publishing Group, New York 2011. | en |
dc.references | Peters Gary, The Philosophy of Improvisation, The University of Chicago Press, Chicago 2011. | en |
dc.references | Polit Paweł, Pojęcie jedności osobowości w twórczości filozoficznej i malarskiej Stanisława Ignacego Witkiewicza, Universitas, Kraków 2019. | en |
dc.contributor.authorEmail | tomasz.bochenski@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1505-9057.64.06 | |
dc.relation.volume | 64 | |