Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBocheński, Tomasz
dc.date.accessioned2022-10-13T13:31:43Z
dc.date.available2022-10-13T13:31:43Z
dc.date.issued2022-06-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43692
dc.description.abstractIn the article I have analysed the concept of improvisation recorded in Jedyne wyjście by Witkacy. He described the notion as unconstrained variation-based creation flowing from an inspired vision. Witkacy considered vision as the most fundamental source element of artistic theory and creative practice. I have also analysed the traces of improvisation in the manuscript of Jedyne wyjście and I have discussed the play between amplifications and visions recorded in the improvised fragments.en
dc.description.abstractW artykule analizuję koncepcję improwizacji zapisaną w Jedynym wyjściu Witkacego. Pojęcie improwizacji charakteryzuje autor powieści jako swobodne wariacyjne tworzenie wywodzące się z natchnionej wizji. Wizję uważa Witkacy za najważniejszy, źródłowy element teorii artystycznej i praktyki twórczej. Analizuję również ślady improwizacji w rękopisie Jedynego wyjścia i opisuję grę między amplifikcjami a wizjami zapisanymi w improwizowanych fragmentach.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectmodernism in Polish literatureen
dc.subjectStanisław Ignacy Witkiewiczen
dc.subjectimprovisation in the novelen
dc.subject"Jedyne wyjście" by S.I. Witkiewiczen
dc.subjectmodernizm w literaturze polskiejpl
dc.subjectStanisław Ignacy Witkiewiczpl
dc.subjectimprowizacja w powieścipl
dc.subject"Jedyne wyjście" S.I. Witkiewiczapl
dc.titleTraces of improvisation in "Jedyne wyjście" by Witkacyen
dc.title.alternativeŚlady improwizacji w "Jedynym wyjściu" Witkacegopl
dc.typeArticle
dc.page.number171-193
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Faculty of Philology, Institute of Polish Philology and Speech-Language Therapy, Department of the Literature of the Polish 20th and 21st, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBenson Bruce Ellis, The Improvisations of Musical Dialogue. A Phenomenology of Music, Cambridge University Press, Cambridge 2003. https://doi.org/10.1017/CBO9780511615924en
dc.referencesBłoński Jan, Witkacy. Sztukmistrz, filozof, estetyk, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000.en
dc.referencesBocheński Tomasz, Czarny humor w twórczości Witkacego, Gombrowicza, Schulza. Lata trzydzieste, Universitas, Kraków 2005.en
dc.referencesDegler Janusz, Witkacego portret wielokrotny. Szkice i materiały do biografii (1918–1939), PIW, Warsaw 2009.en
dc.referencesDziadek Adam, Rytm i podmiot w liryce Jarosława Iwaszkiewicza i Aleksandra Wata, Wydawnictwo UŚ, Katowice 1999.en
dc.referencesHejmej Andrzej (ed.), Muzyka w literaturze. Antologia studiów powojennych, , Universitas, Kraków 2002.en
dc.referencesLangraf Edgar, Improvisation as Art. Conceptual Challenges, Historical Perpectives, The Continuum International Publishing Group, New York 2011.en
dc.referencesPeters Gary, The Philosophy of Improvisation, The University of Chicago Press, Chicago 2011.en
dc.referencesPolit Paweł, Pojęcie jedności osobowości w twórczości filozoficznej i malarskiej Stanisława Ignacego Witkiewicza, Universitas, Kraków 2019.en
dc.contributor.authorEmailtomasz.bochenski@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.64.06
dc.relation.volume64


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0