dc.contributor.author | Fasoli, Giulia Olga | |
dc.date.accessioned | 2022-10-13T13:31:50Z | |
dc.date.available | 2022-10-13T13:31:50Z | |
dc.date.issued | 2022-06-30 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43707 | |
dc.description.abstract | In the frame of the poetic works of Tadeusz Różewicz has been observed and widely studied his inclination to avoid the closed form of his poems, changing and proposing them in different volumes in order to renew their meanings. What is still to be studied in depth, however, is the creative process regarding his unpublished works, such as the preparatory drafts kept in his archive.Genetic studies are a precious key to discover Różewicz’s creative process as well as some aspects of his poetics, which in the published works remain rather clouded.In this paper I would like to analyse the manuscripts of one poem from Płaskorzeźba [Bas-Relief, 1991], that is Do Piotra [To Piotr]. Among the most important features of this drafts take placed numerous biblical citations which disclose a religious way of reading the poem, that completely disappears in the published form of To Piotr.From the analysis of these drafts some interesting interconnections with other poems of Bas-Relief are also to be found, exposing a much deeper level of interpretation of the entire volume. | en |
dc.description.abstract | W ramach poetyckiej twórczości Tadeusza Różewicza, jego skłonność do unikania zamkniętej formy wierszy, zmieniając i proponując ich w różnych tomach w celu odnowienia ich znaczeń, zauważono i szeroko badano. To, co jednak wymaga jeszcze dogłębnego przestudiowania, to proces twórczy dotyczący jego niepublikowanych prac, takich jak szkice przygotowawcze przechowywane w jego archiwum.Krytyka genetyczna jest cennym kluczem do odkrycia procesu twórczego Różewicza, a także niektórych aspektów jego poetyki, które w publikowanych utworach pozostają dość zamglone.W niniejszym artykule chciałabym przeanalizować rękopisy jednego wiersza z Płaskorzeźby, czyli Do Piotra. Wśród najważniejszych cech tych szkiców znajdują się liczne cytaty biblijne, które ujawniają religijny sposób odczytywania poematu, który całkowicie zanika w wydanej formie Do Piotra.Z analizy tych szkiców można dostrzec także interesujące powiązania z innymi wierszami Płaskorzeźby, odsłaniające znacznie głębszy poziom interpretacji całego tomu. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Tadeusz Różewicz | en |
dc.subject | Polish poetry | en |
dc.subject | manuscripts | en |
dc.subject | literary archives | en |
dc.subject | Płaskorzeźba | en |
dc.subject | Tadeusz Różewicz | pl |
dc.subject | polska poezja | pl |
dc.subject | rękopisy | pl |
dc.subject | archiwum literackie | pl |
dc.subject | Płaskorzeźba | pl |
dc.title | Wcielenie słowa: On the drafts of the poem To Piotr by Tadeusz Różewicz | en |
dc.title.alternative | Wcielenie słowa: O brulionach wiersza Do Piotra Tadeusza Różewicza | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 575-593 | |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Roma “Sapienza”, Department of European, American and Intercultural Studies, Piazzale Aldo Moro 5, 00159 Roma | en |
dc.identifier.eissn | 2353-1908 | |
dc.references | Bellemin-Noël Jean, Le texte et l’avant-texte. Les brouillons s’un poème de Milosz, Librairie Larousse, Paris 1972. | en |
dc.references | Bereś Stanisław, Kiernicka Joanna, Poeta po końcu świata, [in:] Tadeusz Różewicz, Wbrew sobie, Biuro Literackie, Wrocław 2011. | en |
dc.references | Contini Gianfranco, Come lavorava l’Ariosto (18 luglio 1937), [in:] Gianfranco Contini, Esercizi di lettura sopra autori contemporanei con un’appendice su testi non contemporanei, Einaudi, Torino 1988. | en |
dc.references | Dakowicz Przemysław, Poeta (bez)religijny. O twórczości Tadeusza Różewicza, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015. | en |
dc.references | Jaworski Stanisław, Gry tekstowe Tadeusza Różewicza, [in:] Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, W. Browarny (ed.), “Universitas”, Kraków 2007. https://doi.org/10.14746/pt.2006.6.10 | en |
dc.references | Jaworski Stanisław, Piszę, więc jestem, “Universitas”, Kraków 1993. | en |
dc.references | Kruszewski Wojciech, Rękopisy i formy, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010. | en |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Płaskorzeźba, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1991. | en |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Wybór poezji, Andrzej Skrendo (ed.), “Ossolineum”, Wrocław 2016. | en |
dc.references | Skrendo Andrzej, Przepisywanie Różewicza, [in:] Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, Wojciech Browarny (ed.), “Universitas”, Kraków 2007. | en |
dc.references | Skrendo Andrzej, Przodem Różewicz, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2012. | en |
dc.references | Solski Zbigniew Stanisław, Fiszki Tadeusza Różewicza. Technika kompozycji w dramacie i w poezji, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011. | en |
dc.references | Woźniak-Łabieniec Marzena, From Manuscript to First Printed Edition. On the Early Variants of the Poem Ranny by Tadeusz Różewicz, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2019, no. 4 (55), pp. 201–216. https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.11 | en |
dc.contributor.authorEmail | giuliaolga.fasoli@uniroma1.it | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1505-9057.64.21 | |
dc.relation.volume | 64 | |