Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFasoli, Giulia Olga
dc.date.accessioned2022-10-13T13:31:50Z
dc.date.available2022-10-13T13:31:50Z
dc.date.issued2022-06-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43707
dc.description.abstractIn the frame of the poetic works of Tadeusz Różewicz has been observed and widely studied his inclination to avoid the closed form of his poems, changing and proposing them in different volumes in order to renew their meanings. What is still to be studied in depth, however, is the creative process regarding his unpublished works, such as the preparatory drafts kept in his archive.Genetic studies are a precious key to discover Różewicz’s creative process as well as some aspects of his poetics, which in the published works remain rather clouded.In this paper I would like to analyse the manuscripts of one poem from Płaskorzeźba [Bas-Relief, 1991], that is Do Piotra [To Piotr]. Among the most important features of this drafts take placed numerous biblical citations which disclose a religious way of reading the poem, that completely disappears in the published form of To Piotr.From the analysis of these drafts some interesting interconnections with other poems of Bas-Relief are also to be found, exposing a much deeper level of interpretation of the entire volume.en
dc.description.abstractW ramach poetyckiej twórczości Tadeusza Różewicza, jego skłonność do unikania zamkniętej formy wierszy, zmieniając i proponując ich w różnych tomach w celu odnowienia ich znaczeń, zauważono i szeroko badano. To, co jednak wymaga jeszcze dogłębnego przestudiowania, to proces twórczy dotyczący jego niepublikowanych prac, takich jak szkice przygotowawcze przechowywane w jego archiwum.Krytyka genetyczna jest cennym kluczem do odkrycia procesu twórczego Różewicza, a także niektórych aspektów jego poetyki, które w publikowanych utworach pozostają dość zamglone.W niniejszym artykule chciałabym przeanalizować rękopisy jednego wiersza z Płaskorzeźby, czyli Do Piotra. Wśród najważniejszych cech tych szkiców znajdują się liczne cytaty biblijne, które ujawniają religijny sposób odczytywania poematu, który całkowicie zanika w wydanej formie Do Piotra.Z analizy tych szkiców można dostrzec także interesujące powiązania z innymi wierszami Płaskorzeźby, odsłaniające znacznie głębszy poziom interpretacji całego tomu.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectTadeusz Różewiczen
dc.subjectPolish poetryen
dc.subjectmanuscriptsen
dc.subjectliterary archivesen
dc.subjectPłaskorzeźbaen
dc.subjectTadeusz Różewiczpl
dc.subjectpolska poezjapl
dc.subjectrękopisypl
dc.subjectarchiwum literackiepl
dc.subjectPłaskorzeźbapl
dc.titleWcielenie słowa: On the drafts of the poem To Piotr by Tadeusz Różewiczen
dc.title.alternativeWcielenie słowa: O brulionach wiersza Do Piotra Tadeusza Różewiczapl
dc.typeArticle
dc.page.number575-593
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Roma “Sapienza”, Department of European, American and Intercultural Studies, Piazzale Aldo Moro 5, 00159 Romaen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBellemin-Noël Jean, Le texte et l’avant-texte. Les brouillons s’un poème de Milosz, Librairie Larousse, Paris 1972.en
dc.referencesBereś Stanisław, Kiernicka Joanna, Poeta po końcu świata, [in:] Tadeusz Różewicz, Wbrew sobie, Biuro Literackie, Wrocław 2011.en
dc.referencesContini Gianfranco, Come lavorava l’Ariosto (18 luglio 1937), [in:] Gianfranco Contini, Esercizi di lettura sopra autori contemporanei con un’appendice su testi non contemporanei, Einaudi, Torino 1988.en
dc.referencesDakowicz Przemysław, Poeta (bez)religijny. O twórczości Tadeusza Różewicza, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.en
dc.referencesJaworski Stanisław, Gry tekstowe Tadeusza Różewicza, [in:] Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, W. Browarny (ed.), “Universitas”, Kraków 2007. https://doi.org/10.14746/pt.2006.6.10en
dc.referencesJaworski Stanisław, Piszę, więc jestem, “Universitas”, Kraków 1993.en
dc.referencesKruszewski Wojciech, Rękopisy i formy, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010.en
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Płaskorzeźba, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1991.en
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Wybór poezji, Andrzej Skrendo (ed.), “Ossolineum”, Wrocław 2016.en
dc.referencesSkrendo Andrzej, Przepisywanie Różewicza, [in:] Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, Wojciech Browarny (ed.), “Universitas”, Kraków 2007.en
dc.referencesSkrendo Andrzej, Przodem Różewicz, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2012.en
dc.referencesSolski Zbigniew Stanisław, Fiszki Tadeusza Różewicza. Technika kompozycji w dramacie i w poezji, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011.en
dc.referencesWoźniak-Łabieniec Marzena, From Manuscript to First Printed Edition. On the Early Variants of the Poem Ranny by Tadeusz Różewicz, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2019, no. 4 (55), pp. 201–216. https://doi.org/10.18778/1505-9057.55.11en
dc.contributor.authorEmailgiuliaolga.fasoli@uniroma1.it
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.64.21
dc.relation.volume64


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0