dc.contributor.author | Wojtyna, Miłosz | |
dc.date.accessioned | 2022-10-20T06:24:21Z | |
dc.date.available | 2022-10-20T06:24:21Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43785 | |
dc.description.abstract | The article traces the affinities between cultural narcissism on the one hand and the representation of individual and collective identities in visual media on the other. By referring to a body of research on narcissism, the author establishes a connection between identity deficits, compensation strategies and individualization in order to claim that contemporary disco polo videos — in their popular generic form — are a reservoir of visual conventions that underscore certain anxieties that can be observed in twenty-first century Polish society. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | narcissism | pl_PL |
dc.subject | fictionality | pl_PL |
dc.subject | identity | pl_PL |
dc.subject | image | pl_PL |
dc.subject | popular culture | pl_PL |
dc.title | Narcyzm, obraz, disco polo | pl_PL |
dc.title.alternative | Narcissism, Image, Disco Polo | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 21-37 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Anglistyki i Amerykanistyki | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Aboujaoude Elias (2012), Wirtualna osobowość naszych czasów: mroczna strona e-osobowości, przeł. R. Andruszko, Wydawnictwo UJ, Krajów. | pl_PL |
dc.references | Benjamin Walter (1996), Narrator. Rozważania o twórczości Mikołaja Leskowa, przeł. K. Krzemieniowa [w:] Anioł historii, Wydawnictwa Poznańskie, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Bielik-Robson Agata (2006), Straceni inaczej. Dziwni trzydziestoletni i ich kłopoty z samookreśleniem[w:] Wojna pokoleń, red. P. Nowak, Prószyński i S-ka, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Britton Ronald (2003), Sex, Death and the Superego: Experiences in Psychoanalysis, Karnac Books, London. | pl_PL |
dc.references | Czapliński Przemysław (2013), Horror polonicus [w:] Kim są Polacy, Agora, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Debord Guy (1998), Społeczeństwo spektaklu, przeł. A. Ptaszkowska, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Dziuban Agata (2013), Gry z tożsamością: Tatuowanie ciała w indywidualizującym się społeczeństwie polskim, Toruń 2013. | pl_PL |
dc.references | Goffman Erving (2008), Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Janion Maria (2007), Niesamowita Słowiańszczyzna: fantazmaty literatury, Wydawnictwo Literackie, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kernberg Otto (1975), Borderline Conditions and Pathological Narcissism, Jason Aronson, New York. | pl_PL |
dc.references | Krajewski Marek (2005), Kultury kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Lasch Christopher (2015), Kultura narcyzmu, przeł. G. Ptaszek, A. Skrzypek, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Warszawa 2015. | pl_PL |
dc.references | Lisak-Gębala Dobrawa (2016), Wizualne odskocznie, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Lyotard Jean-François (1997), Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Fundacja „Aletheia”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Markiewicz Miłosz (2016), Pomiędzy tożsamością a obrazem, Uniwersytet Śląski, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Charewicz Karolina (2015), Performatyka obrazu. Kulturoznawcze transformacje wobec zwrotu performatywno-obrazowego [w:] Więcej niż obraz, red. E. Wilk, A. Nacher, M. Zdrodowska, E. Twardoch i M. Gulik, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Maryl Maciej (2016), Teksty — kultury — uczestnictwa [w:] Teksty kultury uczestnictwa, red. A. Dąbrówka, M. Maryl, I. Wójtowicz, IBL PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Maliszewski Krzysztof (2012), Lekcje niepokoju. Szkic o pedagogice (z) lęku, „Kultura Współczesna”, 4, s. 44–58. | pl_PL |
dc.references | Modell A.H. (1985), A Narcissistic Defense Against Affects and the Illusion of Self-sufficiency [w:] Essential Papers on Narcissism, ed. A.P. Morrison, New York UP, New York. | pl_PL |
dc.references | Ostaszewska Aneta (2011), Kto jest bohaterem w dobie kultury narcyzmu? [w:] Narcyzm: jednostka — społeczeństwo — kultura, red. J. Sieradzan, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Pospiszyl Kazimierz (1995), Narcyzm: drogi i bezdroża miłości własnej, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ptaszek Grzegorz (2015), Kapitalizm jako źródło kulturowego narcyzmu w epoce późnej nowoczesności. Wprowadzenie do Kultury narcyzmu Christophera Lascha [w:] Ch. Lasch, Kultura narcyzmu, przeł. G. Ptaszek, A. Skrzypek, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pyzik Agata (2018), Biedni, ale sexy, przeł. M. Wojtyna, Wydawnictwo w podwórku, Gdańsk 2018. | pl_PL |
dc.references | Sennett Richard (2009), Upadek człowieka publicznego, przeł. H. Jankowska, Muza, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | Sloterdijk Peter, Nowicki Maciej (2008), Czy Polacy odnajdują szczęście? [w:] Idee z pierwszej ręki: antologia najważniejszych tekstów „Europy” — sobotniego dodatku do „Dziennika”, red. C. Michalski i M. Nowicki, Axel Springer, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Stasiuk Andrzej (2010), Dziennik pisany później, Czarne, Wołowiec. | pl_PL |
dc.references | Szpunar Magdalena (2016), Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwa AGH, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Symington Neville (2013), Narcyzm: nowa teoria, przeł. M. Lipińska, Wydawnictwo Imago, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Taylor Mark C., Saarinen Esa (1994), Imagologies: Media Philosophy, MIT Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Williams Linda (2010), Hard core. Władza, przyjemność i „gorączka widzialnego”, przeł. J. Burzyńska, I. Hansz, M. Wojtyna, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Zunshine Lisa (2006), Why We Read Fiction: Theory of Mind and the Novel, Ohio State UP, Columbus. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2018/61.3/2 | |
dc.relation.volume | 61 | pl_PL |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |