Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWojtyna, Miłosz
dc.date.accessioned2022-10-20T06:24:21Z
dc.date.available2022-10-20T06:24:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43785
dc.description.abstractThe article traces the affinities between cultural narcissism on the one hand and the representation of individual and collective identities in visual media on the other. By referring to a body of research on narcissism, the author establishes a connection between identity deficits, compensation strategies and individualization in order to claim that contemporary disco polo videos — in their popular generic form — are a reservoir of visual conventions that underscore certain anxieties that can be observed in twenty-first century Polish society.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectnarcissismpl_PL
dc.subjectfictionalitypl_PL
dc.subjectidentitypl_PL
dc.subjectimagepl_PL
dc.subjectpopular culturepl_PL
dc.titleNarcyzm, obraz, disco polopl_PL
dc.title.alternativeNarcissism, Image, Disco Polopl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number21-37pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Anglistyki i Amerykanistykipl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAboujaoude Elias (2012), Wirtualna osobowość naszych czasów: mroczna strona e-osobowości, przeł. R. Andruszko, Wydawnictwo UJ, Krajów.pl_PL
dc.referencesBenjamin Walter (1996), Narrator. Rozważania o twórczości Mikołaja Leskowa, przeł. K. Krzemieniowa [w:] Anioł historii, Wydawnictwa Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesBielik-Robson Agata (2006), Straceni inaczej. Dziwni trzydziestoletni i ich kłopoty z samookreśleniem[w:] Wojna pokoleń, red. P. Nowak, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBritton Ronald (2003), Sex, Death and the Superego: Experiences in Psychoanalysis, Karnac Books, London.pl_PL
dc.referencesCzapliński Przemysław (2013), Horror polonicus [w:] Kim są Polacy, Agora, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDebord Guy (1998), Społeczeństwo spektaklu, przeł. A. Ptaszkowska, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDziuban Agata (2013), Gry z tożsamością: Tatuowanie ciała w indywidualizującym się społeczeństwie polskim, Toruń 2013.pl_PL
dc.referencesGoffman Erving (2008), Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJanion Maria (2007), Niesamowita Słowiańszczyzna: fantazmaty literatury, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesKernberg Otto (1975), Borderline Conditions and Pathological Narcissism, Jason Aronson, New York.pl_PL
dc.referencesKrajewski Marek (2005), Kultury kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesLasch Christopher (2015), Kultura narcyzmu, przeł. G. Ptaszek, A. Skrzypek, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesLisak-Gębala Dobrawa (2016), Wizualne odskocznie, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesLyotard Jean-François (1997), Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Fundacja „Aletheia”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMarkiewicz Miłosz (2016), Pomiędzy tożsamością a obrazem, Uniwersytet Śląski, Katowice.pl_PL
dc.referencesCharewicz Karolina (2015), Performatyka obrazu. Kulturoznawcze transformacje wobec zwrotu performatywno-obrazowego [w:] Więcej niż obraz, red. E. Wilk, A. Nacher, M. Zdrodowska, E. Twardoch i M. Gulik, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesMaryl Maciej (2016), Teksty — kultury — uczestnictwa [w:] Teksty kultury uczestnictwa, red. A. Dąbrówka, M. Maryl, I. Wójtowicz, IBL PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaliszewski Krzysztof (2012), Lekcje niepokoju. Szkic o pedagogice (z) lęku, „Kultura Współczesna”, 4, s. 44–58.pl_PL
dc.referencesModell A.H. (1985), A Narcissistic Defense Against Affects and the Illusion of Self-sufficiency [w:] Essential Papers on Narcissism, ed. A.P. Morrison, New York UP, New York.pl_PL
dc.referencesOstaszewska Aneta (2011), Kto jest bohaterem w dobie kultury narcyzmu? [w:] Narcyzm: jednostka — społeczeństwo — kultura, red. J. Sieradzan, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.pl_PL
dc.referencesPospiszyl Kazimierz (1995), Narcyzm: drogi i bezdroża miłości własnej, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPtaszek Grzegorz (2015), Kapitalizm jako źródło kulturowego narcyzmu w epoce późnej nowoczesności. Wprowadzenie do Kultury narcyzmu Christophera Lascha [w:] Ch. Lasch, Kultura narcyzmu, przeł. G. Ptaszek, A. Skrzypek, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPyzik Agata (2018), Biedni, ale sexy, przeł. M. Wojtyna, Wydawnictwo w podwórku, Gdańsk 2018.pl_PL
dc.referencesSennett Richard (2009), Upadek człowieka publicznego, przeł. H. Jankowska, Muza, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesSloterdijk Peter, Nowicki Maciej (2008), Czy Polacy odnajdują szczęście? [w:] Idee z pierwszej ręki: antologia najważniejszych tekstów „Europy” — sobotniego dodatku do „Dziennika”, red. C. Michalski i M. Nowicki, Axel Springer, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStasiuk Andrzej (2010), Dziennik pisany później, Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesSzpunar Magdalena (2016), Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwa AGH, Kraków.pl_PL
dc.referencesSymington Neville (2013), Narcyzm: nowa teoria, przeł. M. Lipińska, Wydawnictwo Imago, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesTaylor Mark C., Saarinen Esa (1994), Imagologies: Media Philosophy, MIT Press, New York.pl_PL
dc.referencesWilliams Linda (2010), Hard core. Władza, przyjemność i „gorączka widzialnego”, przeł. J. Burzyńska, I. Hansz, M. Wojtyna, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesZunshine Lisa (2006), Why We Read Fiction: Theory of Mind and the Novel, Ohio State UP, Columbus.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2018/61.3/2
dc.relation.volume61pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe