Show simple item record

dc.contributor.authorOlkusz, Ksenia
dc.date.accessioned2022-10-20T14:42:57Z
dc.date.available2022-10-20T14:42:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43804
dc.description.abstractThe article focuses on the analysis of the concept of multimodality in the context of zombie-centric stories. The article attempts to indicate the variety of narrative techniques in works a priori perceived as belonging to a lower aesthetic category due to their common (though unfounded) inclusion in the horror genre. Various aspects of multimodality, expressed in the visual dimension (e.g. typographic or illustrative) or in the use of focalization, were subjected to close analysis. These aesthetic procedures are employed not only to depart from the cliché plot schemas of zombie pandemic, but are also used for worldbuilding as tools enabling construction of credible and deeply immersive communications. The high creative competence of the authors of zombie-centric narratives attests to the research potential these texts have to offer.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectmultimodalitypl_PL
dc.subjectzombie-centric narrationpl_PL
dc.subjectallotopypl_PL
dc.subjectOthernesspl_PL
dc.subjectworldbuildingpl_PL
dc.titleMultimodalność w literackich narracjach zombiecentrycznychpl_PL
dc.title.alternativeMultimodality in zombie-centric literary narrativespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number9-24pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationOśrodek Badawczy Facta Ficta w Krakowiepl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAdamczewska Izabella (2015), Powieść reportażowa czy dziennikarska? Uwagi o międzywojennej twórczości prozatorskiej Jalu Kurka, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” nr 2 (28), ss. 263–282.pl_PL
dc.referencesBrooks Max (2013), World War Z. Światowa wojna zombie w relacjach uczestników, przeł. L. Erenfeicht, Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesCompagnon Antoine (2010), Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, przeł. T. Stróżyński, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDelaperrière M (2006), Świadectwo jako problem literacki, „Teksty Drugie” nr 3, ss. 59–70.pl_PL
dc.referencesEco Umberto (2012), Po drugiej stronie lustra i inne eseje. Znak, reprezentacja, iluzja, obraz, przeł. J. Wajs, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesFajfer Zenon (2010), Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, red. K. Bazarnik, wstęp W. Kalaga, Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesGomel Elana (2018), Zombie w science fiction w zwierciadle postmodernizmu i podmiotowości, przeł. K. Olkusz [w:] red. K. Olkusz, B. Szymczak-Maciejczyk, Groza i postgroza, Ośrodek Ba-dawczy Facta Ficta, Kraków.pl_PL
dc.referencesGrant Mira (2012), Przegląd Końca Świata: Feed, przeł. A. Brodzik, SQN, Kraków.pl_PL
dc.referencesGrant Mira (2013), Przegląd Końca Świata: Deadline, przeł. A. Brodzik, SQN, Kraków.pl_PL
dc.referencesGrant Mira (2014a), Przegląd Końca Świata: Countdown, przeł. A. Brodzik, SQN, Kraków.pl_PL
dc.referencesGrant Mira (2014b), Parasite, Hachette Book Group, New York.pl_PL
dc.referencesGrant Mira (2014c), Przegląd Końca Świata: Blackout, przeł. A. Brodzik, SQN, Kraków.pl_PL
dc.referencesGrant Mira (2014d), Symbiont, Hachette Book Group, New York.pl_PL
dc.referencesGrant Mira (2016), Chimera, Hachette Book Group, New York.pl_PL
dc.referencesHallet Wolfgang (2014), The Rise of the Multimodal Novel. Generic Change and Its Narratological Implications DATA [w:] eds. M-L. Ryan, J-N. Thon, Storyworlds Across Media: Toward a Media-Conscious Narratology, University of Nebraska Press, London.pl_PL
dc.referencesHerman David (2009), Beyond Voice and Vision: Cognitive Grammar and Focalization Theory [w:] eds. P. Hühn, W. Schmid, J. Schönert, Point of View, Perspective, and Focalization. Modeling Mediation in Narrative, Walter de Gruyter, Berlin.pl_PL
dc.referencesHerman David (2010), Word-Image/Utterance-Gesture. Case Studies in Multimodal Storytelling [w:] ed. R. Page, New Perspectives on Narrative and Multimodality, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesHutcheon Linda (1987), Metafictional Implications for Novelistic Reference [w:] eds. A. Whiteside, M. Issacharoff, On Reffering in Literature, Indiana UP, Indiana.pl_PL
dc.referencesIedema Rick (2003), Multimodality, Resemiotization: Extending the Analysis of Discourse as Multi-semiotic Practice, „Visual Communication” nr 2.pl_PL
dc.referencesJesch Tatjana, Malte Stein (2009), Perspectivization and Focalization: Two Concepts — One Meaning? An Attempt at Conceptual Differentiation [w:] eds. P. Hühn, W. Schmid, J. Schönert, Point of View, Perspective, and Focalization. Modeling Mediation in Narrative, Walter de Gruyter, Berlin.pl_PL
dc.referencesJones Stephen (2014), Zombie Apocalypse! Horror Hospital, Robinson, London.pl_PL
dc.referencesJones Stephen et al. (2012), Zombie Apocalypse! Fightback, Robinson, London.pl_PL
dc.referencesJones Stephen, Atkins Peter (2014), Zombie Apocalypse! Endgame, Running Press, Philadelphia.pl_PL
dc.referencesKaczmarczyk Katarzyna (2015), Narratologia transmedialna: założenia, cele i wyzwania, „Tekstualia”, nr 4 (43).pl_PL
dc.referencesKnight Stephen, Craig DiLouie, Joe McKinney (2013), The Retreat#1 Pandemic, The Retreat Series, LLC, Kindle Edition.pl_PL
dc.referencesKnight Stephen, Craig DiLouie, Joe McKinney (2014), The Retreat #2Slaughterhouse, The Retreat Series, LLC, Kindle Edition.pl_PL
dc.referencesKnight Stephen, Craig DiLouie, Joe McKinney (2015), The Retreat #3Die Laughing, The Retreat Series, LLC, Kindle Edition.pl_PL
dc.referencesKnight Stephen, Craig DiLouie, Joe McKinney (2016), The Retreat#4Alamo, The Retreat Series, LLC, Kindle Edition.pl_PL
dc.referencesLaybourne Alex (2013), Diaries of the Damned: Jessica, Vamptasy Publishing, Kindle Edition.pl_PL
dc.referencesLaybourne Alex (2014), Diaries of the Damned, Vamptasy Publishing, Kindle Edition.pl_PL
dc.referencesLo Bianco Joseph (2000), Multiliteracies and Multilingualism [w:] eds. B. Cope, M. Lalantzis, Multiliteracies. Literacy Learning and the Design of Social Futures, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesLoureiro Manel (2013a), Apokalipsa Z: Początek końca, przeł. G. Ostrowski, J. Ostrowska, Muza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLoureiro Manel (2013), Mroczne dni, przeł. M. Mróz, Muza SA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLoureiro Manel (2014), Gniew sprawiedliwych, przeł. S. Bończyk, Muza SA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁebkowska Anna (2010), Narracja [w:] red. R. Nycz, M.P. Markowski, Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesŁebkowska Anna 2004), Pojęcie Focus w narratologii — problemy i inspiracje [w:] red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, R. Nycz, Punkt widzenia w tekście i dyskursie, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesMaj Krzysztof M. (2015a), Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesMaj Krzysztof M. (2015b), Czas światoodczucia. Imersja jako nowa poetyka odbioru, „Teksty Drugie”, nr 3.pl_PL
dc.referencesMaj Krzysztof M. (2016a), Groza systemowej niewiedzy. O dystopijnej rzeczywistości „Przeglądu Końca Świata” Miry Grant [w:] red. K. Olkusz, Światy grozy, Ośrodek Badawczy Facta Ficta, Kraków.pl_PL
dc.referencesMaj Krzysztof M. (2016b), Między multimodalnością a transmedialnością. „Starość Aksolotla” Jacka Dukaja, „Ruch Literacki” 2017, z. 1.pl_PL
dc.referencesMaj Krzysztof M. (2017), Jeden, by wszystkimi rządzić. Świat transmedialny (transmedial world) a uniwersum Wiedźmina, „Śląskie Studia Polonistyczne” nr 1.pl_PL
dc.referencesMartuszewska Anna (2007), Radosne gry — o grach/zabawach literackich, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesMorton Lisa, Jones Stephen (2014), Washington Deceased, Robinson, London.pl_PL
dc.referencesNikodem Michał (2018), Horror [w:] red. Z. Kadłubek, B. Mytych-Forajter, A. Nawarecki, Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesNørgaard Nina (2010), Multimodality and the Literary Text. Making Sense of Safran Foer’s “Extre-mely Loud and Incredibly Close” [w:] ed. R. Page, New Perspectives on Narrative and Multimodality, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (1993), Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (2012), Od teorii nowoczesnej do poetyki doświadczenia [w:] red. T. Walas, R. Nycz, Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesOlkusz Ksenia (2015), Mistrzowie drugiego planu. Motyw zombie w perspektywie literackiego sztafa-żu — od survival horroru przez dystopię do romansu paranormalnego, „Przegląd Humanistyczny” nr 3, ss. 77–87.pl_PL
dc.referencesOlkusz Ksenia (2016), Jak „ugryźć temat” [w:] red. K. Olkusz, Zombie w kulturze, Ośrodek Badawczy Facta Ficta w Krakowie, Kraków.pl_PL
dc.referencesPage Ruth (2010), Introduction [in:] ed. R. Page, New Perspectives on Narrative and Multimodality, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesPawlikowska Aleksandra, Zastosowanie metod językoznawstwa korpusowego i lingwistyki kwantytatywnej w analizie dyskursu, „Oblicza Komunikacji” 2012, nr 5.pl_PL
dc.referencesPrzybyszewska Agnieszka (2012), Książkowe interfejsy. Liberatura — przekaz grafemiczny w postme-dialnym świecie konwergencji? [w:] red. M. Górska-Olesińska, Liberatura, e-literatura i... Remiksy, remediacje, redefinicje, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.pl_PL
dc.referencesRestucci Rich (2015), Chaos Theory, Tasmania Severed Press, Hobart.pl_PL
dc.referencesRestucci Rich (2016), Conspiracy Theory, Tasmania Severed Press, Hobart.pl_PL
dc.referencesRyan Marie-Laure (2001), Narrative as Virtual Reality: Imersion and Interactivity in Literature and Electronic Media, The Johns Hopkins UP, Baltimore.pl_PL
dc.referencesSalwa Mateusz (2012), Iluzja w malarstwie. Próba filozoficznej interpretacji, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSmith J. (2010), Perfect Crime [w:] ed. R.G. Smith, Baudrillard Dictionary, Edinburgh UP, Edinburgh.pl_PL
dc.referencesStöckl Hartmut (2004), In between Modes. Language and Image in Printed Media [w:] eds. E. Vento-la, C. Charles, M. Kaltenbacher, Perspectives on Multimodality, Benjamins, Amsterdam–Philadelphia.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2018/61.4/1
dc.relation.volume61pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe