Pandemiczne dylematy wychowania fizycznego
Streszczenie
Przed pojawieniem się COVID-19, znawcy problematyki szeroko rozumianej kultury
fizycznej alarmowali o naglącej potrzebie odejścia od zdobyczy współczesnych technologii
(komputery, telefony komórkowe itd.) na rzecz różnorodnych form aktywności fizycznej. Okazało
się natomiast, że gdyby nie nowoczesne technologie, prawdopodobnie wszelka edukacja,
jak również powszechne kontakty międzyludzkie, w trwającej wciąż pandemii byłyby wręcz
niemożliwe. Wychowanie fizyczne w ostatnich kilkunastu latach przeszło rewolucyjne zmiany,
a pandemia pogłębiła już wcześniej pojawiające się problemy i dylematy. Od pierwszego lockdownu
w marcu 2020 roku najwięcej kontrowersji wzbudziły zdalne lekcje wychowania fizycznego.
To jednak właśnie pandemia sprawiła, że z jednej strony doceniono formę stacjonarną
prowadzenia tego zwykle niedocenianego przedmiotu, a z drugiej wzrosło niezadowolenie z zajęć
wychowania fizycznego spowodowane pandemicznymi obostrzeniami. Obecnie obserwuje
się wzmożone zainteresowanie wychowaniem fizycznym jako narzędziem mającym zapobiegać
skutkom długotrwałej izolacji, hipokinezji i otyłości. Podejmowane są rożnego rodzaju próby
powrotu do tak zwanej „normalności”, a jednym z przykładów jest „Projekt aktywnego powrotu
uczniów do szkół po pandemii”, czyli „WF z AWF”. Rozwój wychowania fizycznego i jego metody
są ściśle powiązane z rozwojem organizacji społecznej, zatem należy w niedalekiej przyszłości
spodziewać się kolejnych zmian/modyfikacji podstaw programowych i wprowadzenia do nich
aktywności o charakterze intelektualnym, jak np. e-sport czy szachy. Celem niniejszego opracowania
jest przybliżenie problematyki związanej z wychowaniem fizycznym, ze szczególnym
uwzględnieniem pandemicznych zawirowań.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: