Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFink, Kinga
dc.contributor.editorKita, Jarosław
dc.contributor.editorKorybut-Marciniak, Maria
dc.date.accessioned2022-11-29T08:36:24Z
dc.date.available2022-11-29T08:36:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationFink K., Śpiewaczki i pianistki – muzy polskich poetów epoki romantyzmu, [w:] Życie prywatne Polaków w XIX wieku. „O mężczyźnie (nie)zwyczajnie”. Tom 8, Kita J., Korybut-Marciniak M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych UWM, Łódź-Olsztyn 2019, s. 323-336, https://doi.org/10.18778/8142-731-9.21pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-65-171-47-4
dc.identifier.isbn978-83-8142-731-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44410
dc.description.abstractThroughout the Romantic era the woman served the role of poets’ muse. A special role in musical inspirations of romantic artists was reserserved to artistically talented, musically educated women, singers or pianists, whose performances delighted in terms of technique, expression and emotional subtlety. Inspiring influence of Delfina Potocka can be found in works of Zygmunt Krasiński, Juliusz Słowacki and Stanisław Starzynski. Norwid’s affection towards Maria Kalergis was the source of his creativity. Adam Mickiewicz frequently highlighted piano music of Maria Szymanowska. Performances of Ksawera Deybel were fix events during guests’ visits in his Parisian residence. The apotheosis of pianist Leonia Wildowa in accordance with the spirit of the times is made by Kornel Ujejski, who also praises vocal talents of Jenny Ney and Helena Zawiszanka. Poets’ reactions confirm romantic belief of the idea of woman who sitting at a piano is the object of male fantasies.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych UWMpl_PL
dc.relation.ispartofKita J., Korybut-Marciniak M. (red.), Życie prywatne Polaków w XIX wieku. „O mężczyźnie (nie)zwyczajnie”. Tom 8, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych UWM, Łódź-Olsztyn 2019;
dc.relation.ispartofseriesŻycie prywatne Polaków w XIX wieku;8
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectśpiewaczkipl_PL
dc.subjectpianistkipl_PL
dc.subjectromantyzmpl_PL
dc.subjectmężczyznapl_PL
dc.subjectpoetapl_PL
dc.subjectmuza poetypl_PL
dc.titleŚpiewaczki i pianistki – muzy polskich poetów epoki romantyzmupl_PL
dc.title.alternativeFemale singers and pianists – muses of Polish poets of the Romantic erapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl_PL
dc.page.number323-336pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Rzeszowski, Wydział Muzykipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-732-6
dc.identifier.doi10.18778/8142-731-9.21
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe