Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁaszczuk, Agnieszka
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2022-11-29T10:14:37Z
dc.date.available2022-11-29T10:14:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44421
dc.description.abstractThe article starts with a summary of discussion that erupted after the publication of the Zebrało się śliny anthology with regard to the phenomenon of “engaged poetry.” According to the author, there has emerged a group of poets who directly and actively refer in their works to current discourses, including new animal theories. This “animal” engagement of new Polish poetry is realized within three basic conceptual frameworks: connections with capitalism, analogies between animal exploitation and the patriarchal system, as well as the process of technocratization.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectengaged poetrypl_PL
dc.subjectanimal studiespl_PL
dc.subjectliterature and animal studiespl_PL
dc.subjectanimal turnpl_PL
dc.subjectanimals in poetrypl_PL
dc.titleZwierzęce zaangażowanie najnowszej poezji polskiejpl_PL
dc.title.alternativeAnimal Engagement of New Polish Poetrypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number81-96pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Zakład Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackichpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAdams Carol J. (2010), The Sexual Politics of Meat: A Feminist-Vegetarian Critical Theory, Con­tinuum, New York–London.pl_PL
dc.referencesAdams Carol J., Donovan Josephine (1995), Introduction [w:] Animals and Women: Feminist Theoretical Explorations, Duke UP, Durham.pl_PL
dc.referencesCopeland Marion W. (2015), Literary Animal Studies in 2012: Where We Are, Where We Are Going, „Anthrozoös”, nr 25: 1.pl_PL
dc.referencesCzapliński Przemysław (2009), Polityka literatury, czyli pokazywanie języka [w:] Polityka litera­tury. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzapliński Przemysław (2017), Sploty, „Teksty drugie”, nr 1.pl_PL
dc.referencesDeMello Margo (2012), Animals and Society: an Introduction to Human-Animal Studies, Co­lumbia UP, New York.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques (1991), Eating Well or the Calculation of the Subject: An Interview with Jacques Derrida’ [w:] red. E. Cadava, P. Conor, J.L. Nancy, Who Comes after the Subject, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques (2008), The Animal that therefore I am, red. M.-L. Mallet, przeł. D. Wills, For­dham UP, New York.pl_PL
dc.referencesDunin Kinga (2013), Polityka literatury [w:] red. A. Werner, T. Żukowski, Obraz literatury w komunikacji społecznej po roku ’89, IBL PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDunin Kinga (2016), Śliną o ścianę, http://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/kinga­-dunin-czyta/slina-o-sciane/ [dostęp: 28.05.2018].pl_PL
dc.referencesFitzgerald Amy J., Taylor Nik (2014), The cultural hegemony of meat and the animal industrial complex [w:] red. N. Taylor, R. Twine, The Rise of Critical Animal Studies. From the Margins to the Centre, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesGóra Konrad (2011), Pokój widzeń, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Cen­trum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesJarzębowska Gabriela (2018), Retoryka deratyzacji w PRL: od czystki etnicznej i politycznej do czystki gatunkowej, „Teksty Drugie”, nr 2.pl_PL
dc.referencesJasieński Bruno (1972), Manifest w sprawie krytyki artystycznej [w:] Utwory poetyckie, manifesty, szkice, oprac. E. Balcerzan, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesJoy Melanie (2001), From Carnivore to Carnist: Liberating the Language of Meat, „Satya”, nr 18 (2).pl_PL
dc.referencesKaczmarski Paweł (2016), Egzaltacja i nowe możliwości (o jednym wierszu Szczepana Kopyta), https://archive.is/uZLB6 [dostęp: 28.05.2018].pl_PL
dc.referencesKopyt Szczepan (2016), z a b i c , Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesKopyt Szczepan (2017), wpisy dla klas pracujących, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Pu­blicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesKozicka Dorota (2012), Krytyczne (nie)porządki: studia o współczesnej krytyce literackiej w Pol­sce, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesKozioł Paweł (2011), Polityka literatury [w:] Przerwane procesy. Szkice o poezji najnowszej, Lam­pa i Iskra Boża, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLiteratura zaangażowana — koncepcje, programy, realizacje. Czy potrzebna nowa definicja? (2006), red. P. Cieliczka, IBL PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMapping the Ethical Turn: A Reader in Ethics, Culture, and Literary Theory (2001), red. T.F. Da­vis, K. Womacka, The University of Virginia Press, Charlottesville.pl_PL
dc.referencesMcCance Dawne (2013), Critical Animal Studies: An Introduction, State University of New York Press, Albany.pl_PL
dc.referencesMościcki Paweł (2008), Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej, Wydawnictwo Krytyki Poli­tycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (2017), Nowa humanistyka w Polsce, „Teksty drugie”, nr 1.pl_PL
dc.referencesOrliński Marcin (2016), Zawiedzeni i wściekli, http://www.dwutygodnik.com/artykul/6749­-zawiedzeni-i-wsciekli.html [dostęp: 28.05.2018].pl_PL
dc.referencesOrliński Marcin (2016), Zawiedzeni i wściekli, http://www.dwutygodnik.com/artykul/6749­-zawiedzeni-i-wsciekli.html [dostęp: 28.05.2018].pl_PL
dc.referencesPietrek Kira (2010), Język korzyści, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Cen­trum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesPietrek Kira (2013), Statystyki, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesPoeci na nowy wiek (2010), red. R. Honet, Biuro Literackie, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPrzybyła Wiesław (2011), Kulturowa semantyka motywu zwierząt, „Teksty Drugie”, nr 3.pl_PL
dc.referencesRancière Jacques (2006), The Ethical Turn of Aesthetics and Politics, „CriticalHorizons”, nr 7:1.pl_PL
dc.referencesSartre Jean Paul (1968), Czym jest literatura [w:] Czym jest literatura? Wybór szkiców krytyczno­literackich, wyb. A. Tatarkiewicz, przeł. J. Lalewicz, wstęp T.M. Jaroszewski, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłynni i świetni. Antologia poetów Wielkopolski debiutujących w latach 1989–2007 (2008), red. M. Gierszewski, S. Kopyt, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesStokfiszewski Igor (2009), Zwrot polityczny, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTopolski Maciej (2016), To wyplujcie. O krytyce poezji zaangażowanej, http://www.biuroliterac­kie.pl/biblioteka/debaty/wyplujcie-o-krytyce-poezji-zaangazowanej/ [dostęp: 28.05.2018].pl_PL
dc.referencesWarkocki Błażej (2016), Mamy swoich poetów (i trzy poetki), http://krytykapolityczna.pl/kultu­ra/czytaj-dalej/mamy-swoich-poetow-i-trzy-poetki/ [dostęp: 28.05.2018].pl_PL
dc.referencesWarkoczami: antologia nowej poezji (2016), red. S. Głuszak, B. Gula, J. Muelle, Staromiejski Dom Kultury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWawrzyńczyk Rafał (2016), Druga linia wsparcia, http://www.dwutygodnik.com/artyku­l/6742-druga-linia-wsparcia.html [dostęp: 28.05.2018].pl_PL
dc.referencesZebrało się śliny (2016), red. P. Kaczmarski, M. Koronkiewicz, Biuro Literackie, Stronie Śląskie.pl_PL
dc.referencesZoontologies. The Question of the Animal (2003), red. C. Wolfe, University of Minnesota Press, Minneapolis.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2019/62.1/6
dc.relation.volume62pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe