dc.contributor.author | Wójtowicz, Aleksander | |
dc.contributor.editor | Śniecikowska, Beata | |
dc.date.accessioned | 2022-12-08T08:17:23Z | |
dc.date.available | 2022-12-08T08:17:23Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44541 | |
dc.description.abstract | Postwar film writings of Tadeusz Peiper are the protest against “the policics of the voice” (M. Dolar) of the Polish social realist and propaganda films. Escaping from be-ing involved in communist ideology, the author creates a cinematic theory concentrated on nonverbal elements. An important role is played by categories extremely far from the constructivist discourse of art (nostalgia, community, non-human). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Tadeusz Peiper | pl_PL |
dc.subject | avant-garde and cinema | pl_PL |
dc.subject | social realism | pl_PL |
dc.subject | constructivism | pl_PL |
dc.subject | the politics of the voice | pl_PL |
dc.title | Resztki awangardy. Powojenne pisma filmowe Tadeusza Peipera | pl_PL |
dc.title.alternative | Leftovers of the Avant-Garde. Postwar Film Writings of Tadeusz Peiper | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 101-113 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Współczesnej Literatury i Kultury Polskiej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Buber Martin (1992), Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, przeł. J. Doktór, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dolar Mladen (2006), A Voice and Nothing More, The MIT Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Dolar Mladen (2015), Polityka głosu, przeł. P. Bożek, G. Nowak, „Teksty Drugie”, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Fazan Jarosław (2010), Od metafory do urojenia. Próba patografii Tadeusza Peipera, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Fudge Erica (2007), The Dog, the Home and the Human, and the Ancestry of Derrida’s Cat, „Oxford Literary Review”, Vol. 29. | pl_PL |
dc.references | Groys Boris (2008), Art Power, The MIT Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Groys Boris (2016), Installing Communism [w:], tegoż, In the Flow, Verso, London. | pl_PL |
dc.references | Groys Boris (2010), Stalin jako totalne dzieło sztuki, przeł. P. Kozak, Sic!, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hendrykowska Małgorzata (2011), Film polski wobec wojny i okupacji. Tematy, motywy, pytania, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Jakubowska Wanda (reż.) (1953), Żołnierz zwycięstwa, Wytwórnia Filmów Fabularnych w Łodzi. | pl_PL |
dc.references | Krasucki Eryk (2006), Przepis na bohatera narodowego albo o tym, dlaczego Karol Świerczewski nie został gwiazdą kina (perypetie scenariusza „Żołnierza zwycięstwa” Wandy Jakubowskiej z 1953 roku), „PRL w Filmie. Biuletyn IPN”, nr 7. | pl_PL |
dc.references | Kluszczyński Ryszard Waldemar (1990), Film — sztuka Wielkiej Awangardy, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kluszczyński Ryszard Waldemar (1983), Kino i film w teorii sztuki Tadeusza Peipera [w:] tegoż, Problemy awangardy, red. Kłak T., Naukowe UŚ, Katowice. | pl_PL |
dc.references | McGowan Todd (2008), Realne spojrzenie, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Peiper Tadeusz (2000), Wśród ludzi na scenach i na ekranie, t. 2, opr. K. i J. Fazanowie, Wydawnictwo Literackie, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Tatarczyk-Gubała Monika (2015), Wanda Jakubowska: od nowa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tönnies Ferdinand (1988), Wspólnota i stowarzyszenie. Rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Urban Gabriel Piotr (2015), „Burza nad łanami”. „Jasne łany” (1947) na łamach czasopisma „Film”, „Roczniki Humanistyczne”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Ważyk Adam (1947), Pierwszy pełny metraż krajowy, „Kuźnica”, nr 4. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2019/62.2/6 | |
dc.relation.volume | 62 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |