Show simple item record

dc.contributor.authorDrążkiewicz, Joanna
dc.date.accessioned2022-12-28T13:38:29Z
dc.date.available2022-12-28T13:38:29Z
dc.date.issued1974
dc.identifier.issn2451-0335
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44892
dc.description.abstractPraca niniejsza ma głównie na celu omówienie istniejących już określeń oraz sformułowanie własnej definicji napięcia, a także wyjaśnienie jego istoty, jak i wskazanie na możliwe sposoby badania go w dziele literackim. Praca ma charakter teoretyczny, uogólniający i opiera się na stosunkowo wąskim materiale badawczym. Poddano analizie pięć powieści G. Greene'a typu „entertainment" oraz dwa opowiadania Conan Doyle'a i Conrada. Wymienione ograniczenia wskazują, że praca jest tylko fazą początkową w badaniach napięcia. Autorce pozostaje wyrazić nadzieję, że praca ta umożliwi dalszą analizę tego typu na szerszym materiale historycznoliterackim. W pierwszej części artykułu omówiono istniejące określenia terminu literackiego „napięcie”. Autorka neguje głównie metodologiczne podejście tych opracowań, które rozpatrują napięcie na płaszczyźnie recepcji dzieła. Proponuje badanie napięcia jako kategorii wewnętrznej utworu literackiego. Drugim zasadniczym punktem rozbieżności między dotychczasowymi opracowaniami a prezentowanym materiałem jest istota napięcia. Jak dotąd, istoty napięcia dopatrywano się w retardacji odpowiedzi na sugerowane wcześniej pytanie. Przeprowadzona została analiza różnych sposobów retardacji, przy czym stwierdzono, że istota napięcia leży nie tyle w retardacji odpowiedzi, ile w przypominaniu lub powtarzaniu pytania. W miejsce istniejących określeń napięcia została zaproponowana definicja: „Napięcie jest zabiegiem stylistycznym polegającym na repetycji pytania zasugerowanego narratorowi, adresatowi lub postaciom. Skutkami repetycji są: podtrzymanie pytania i retardacja odpowiedzi”, W dalszej części pracy ukazane zostały sposoby przejawiania się poszczególnych składników napięcia z podkreśleniem wagi repetycji będącej składnikiem warunkującym istnienie całego zabiegu artystycznego, jak i jego części składowych. Stąd też sposoby powtórzeń omówiono najdokładniej. Dla przykładu podano niektóre wzory realizacji jednostki napięcia i ich zależności wobec kompozycji utworu. Znaczenie repetycji pytania dla wysokości napięcia (wysokość napięcia mierzona jest częstotliwością powtórzeń w jednostce) wskazuje jednocześnie na sposób badania tego zabiegu. Napięcie pozostające w ścisłym związku z kompozycją utworu powinno być badane, jak się wydaje, w powiązaniu z poszczególnymi elementami i sposobami narracji dzieła literackiego.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectsuspensepl_PL
dc.subjectsuspense in the novelpl_PL
dc.subjectliterary theorypl_PL
dc.subjectGraham Greenepl_PL
dc.subjectArthur Conan Doylepl_PL
dc.subjectJoseph Conradpl_PL
dc.titleUnderstanding suspensepl_PL
dc.title.alternativeCo to jest "napięcie"?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number21-30pl_PL
dc.relation.volume17pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record