dc.contributor.author | Sus, Oleg | |
dc.date.accessioned | 2023-01-03T09:25:14Z | |
dc.date.available | 2023-01-03T09:25:14Z | |
dc.date.issued | 1964 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45038 | |
dc.description.abstract | Józef Durdik jako pierwszy systematyk i teoretyk czeskiej estetyki formalnej złagodził w poetyce
ortodoksyjność swego „abstrakcyjnego” formalizmu (Durdik był uczniem Herbarta i Zimmermanna).
Za materiał poezji uznał wyobrażenia „zdolne stać się pojęciami”, wyrażalne za pomocą
słów, a tym samym uznał istnienie poetyckiej „treści”” (.,poetyckiej myśli”), jakkolwiek
zinterpretował ją formalistycznie jako związek wyobrażeń. W odniesieniu do tego związku wspomniał
też o paru semantycznych problemach języka. Na szczególną uwagę zasługuje J. Durdika
teoria „zarysu” (ogólnego wyobrażenia), która została zbudowana na pograniczu psychologii,
poetyki i semantyki.
Teoria ta wniosła bardzo konkretny wkład do nauki o języku poezji. Durdik mianowicie
uznał (oczywiście w granicach swego systemu) specyficzne właściwości wyobrażeń poetyckich;
ich miejsce widział między abstrakcyjnością pojęć naukowych a oglądowością obrazów zmysłowych.
W dziele Utwory poetyckie (Utvary basnicke), wydanym pośmiertnie, „zarys” Durdika stał się
„sensem” słowa o specyficznie poetyckim nagromadzeniu oscylujących znaczeń. Nauka Durdika
o oscylacji znaczeń wycisnęła swe ślady na rozwoju nowszej poetyki czeskiej (np. u Otokara Hostinsky'ego),
w której my z kolei możemy dostrzec powinowactwo zarówno ze strukturalistyczną
teorią semantyki aktu nazywania poetyckiego (u Jana Mukaŕovsky'ego), jak i z dawną koncepcją
szkoły formalistycznej, właśnie u J. Durdika. | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;1 | |
dc.subject | Jan Mukaŕovsky | pl_PL |
dc.subject | Józef Durdik | pl_PL |
dc.subject | aesthetics | pl_PL |
dc.title | Anfänge der semantischen Analyse in der tschechischen Poetik (Josef Durdik und seine Theorie der dichterischen Sprache) | pl_PL |
dc.title.alternative | Początki analizy semantycznej w czeskiej poetyce | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 42-56 | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.relation.volume | 7 | pl_PL |
dc.contributor.translator | Skwarczyńska, Stefania | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |