Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzczukocka, Agata
dc.date.accessioned2023-01-03T15:24:34Z
dc.date.available2023-01-03T15:24:34Z
dc.date.issued2022-11-09
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45054
dc.description.abstractIn recent years, we have observed a dynamic development of the service sector, especially e‑commerce. This is due to the development of new technologies, better internet access and the evolution of consumer habits. E‑commerce has made shopping faster and more convenient and safer during the COVID–19 pandemic. The aim of the study is to assess the impact of the pandemic on the level of development of e‑commerce in Poland. The article explains the concept of e‑commerce, presents the advantages and disadvantages of this form of sales from the point of view of the buyer and seller, and the dynamics of e‑commerce development before and after the COVID–19 pandemic. The data presented in the article and their analysis indicate an upward trend in e‑commerce in Poland. The analysis of trends and research results shows that e‑commerce in Poland is developing at a fast pace, has a great growth potential and will evolve depending on the clients’ needs. The pandemic is believed to have accelerated the pace of customers switching from traditional, stationary to online shopping. After the lockdown was lifted, no decrease in the number of purchase transactions was observed.en
dc.description.abstractW ostatnich latach obserwuje się dynamiczny rozwój sektora usług, a zwłaszcza handlu elektronicznego. Jest to spowodowane wzrostem znaczenia nowych technologii, lepszym dostępem do internetu oraz ewolucją nawyków konsumentów. Handel elektroniczny sprawił, że zakupy stały się szybsze i wygodniejsze, a w okresie pandemii COVID–19 bezpieczniejsze. Celem artykułu jest ocena wpływu pandemii na poziom rozwoju handlu internetowego w Polsce. W opracowaniu wyjaśniono pojęcie e‑handlu, przedstawiono zalety i wady tej formy sprzedaży z punktu widzenia kupującego i sprzedającego oraz dynamikę rozwoju e‑commerce przed i po okresie pandemii COVID–19. Zaprezentowane w artykule dane i ich analiza wskazują na tendencję wzrostową w handlu elektronicznym w Polsce. Analiza trendów i wyników badań pozwala stwierdzić, że handel elektroniczny w Polsce rozwija się w szybkim tempie, ma duży potencjał wzrostowy i będzie ewoluować w zależności od potrzeb klientów. Uważa się, że pandemia zwiększyła tempo przechodzenia klientów z zakupów w formie tradycyjnej, stacjonarnej, do zakupów w sieci. Po zniesieniu lockdownu nie zaobserwowano spadku liczby transakcji zakupowych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;359en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjecte‑commercepl
dc.subjecthandel elektronicznypl
dc.subjectsektor usługpl
dc.subjectrozwójpl
dc.subjecte‑commerceen
dc.subjectservice sectoren
dc.subjectdevelopmenten
dc.titleWpływ pandemii na rozwój handlu elektronicznegopl
dc.title.alternativeImpact of the Pandemic on the Development of E-Commerceen
dc.typeArticle
dc.page.number1-20
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno‑Socjologiczny, Katedra Metod Statystycznych, Łódź, Polskapl
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesChodak G. (2014), Wybrane zagadnienia logistyki w sklepach internetowych – modele, badania rynku, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.pl
dc.referencesDaszkowska M. (1998), Usługi. Produkcja, rynek, marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesDąbrowska A. (2008), Rozwój rynku usług w Polsce. Uwarunkowania i perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.pl
dc.referencesDrobiazgiewicz J. (2011), Poziom rozwoju e-commerce’u w Polsce, „Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 68, s. 121–126.pl
dc.referencesE-commerce w Polsce (b.d.), https://www.sempire.pl/e-commerce-w-polsce.html [dostęp: 15.06.2022].pl
dc.referencesEncyklopedia PWN, hasło: e-, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/e;3896284.html [dostęp: 20.06.2022].pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (b.d.), Pojęcia stosowane w statystyce publicznej, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/1778,pojecie.html [dostęp: 16.06.2022].pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (b.d.), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r., https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/2/11/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_w_2021_r..pdf [dostęp: 15.06.2022].pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (2019), Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019, https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/1/13/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_-_wyniki_badan_statystycznych_z_lat_2015-2019.pdf [dostęp: 15.06.2022].pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (2020), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/1/14/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_w_2020_r..pdf [dostęp: 13.06.2022].pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie (2018), Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2014–2018, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/1/12/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce._wyniki_badan_statystycznych_z_lat_2014-2018.pdf [dostęp: 8.06.2022].pl
dc.referencesGregor B., Stawiszyński M. (2002), E-commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz.pl
dc.referencesGulc A. (2020), Determinants of Courier Service Quality in e-Commerce from Customers’ Perspective, „Quality Innovation Prosperity”, nr 24(2), s. 137–152.pl
dc.referencesHandel internetowy w Polsce 2019. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2019–2024 (b.d.), https://mypmr.pro/products/handel-internetowy-w-polsce-2019 [dostęp: 12.06.2022].pl
dc.referencesHandel internetowy w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020–2025 (b.d.), https://mypmr.pro/products/handel-internetowy-w-polsce-2020#tabs [dostęp: 10.06.2022].pl
dc.referencesHartman A., Sifonis J., Kador J. (2001), E-biznes – strategie sukcesu w gospodarce internetowej, K.E. Liber s.c., Warszawa.pl
dc.referencesKotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V., 2002, Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.referencesLange O. (1967), Ekonomia polityczna, t. I, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.referencesLevinson J.C., Rubin Ch. (1998), Marketing partyzancki on line, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.referencesNicodim L. (2006), Advantages and disadvantages of the electronic commerce, „Analele Universitatii Din Oradea Stiinte Economice”, t. XV, nr 1, s. 298–299.pl
dc.referencesNiedźwiedziński M. (2004), Globalny handel elektroniczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesNiranjanamurthy M., Kavyashree N., Jagannath S., Chahar D. (2013), Analysis of e-commerce and m-commerce: advantages, limitations and security t.s, „International Journal of Advanced Research in Computer and Communication Engineering”, nr 2, t. 6, s. 2362–2363.pl
dc.referencesNorris M., West, S. (2001), e-biznes, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa.pl
dc.referencesPwC (2021), Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce w 2021–2026, https://www.slideshare.net/PwCPolska/analiza-rynku-ecommerce-w-polsce-20212026-242474281 [dostęp: 13.06.2022].pl
dc.referencesRoggeveen L., Sethuraman R. (2020), How the COVID Pandemic May Change the World of Retailing, „Journal of Retailing”, nr 96, t. 2, s. 169–171.pl
dc.referencesRogoziński K. (1993), Usługi rynkowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r., poz. 491).pl
dc.referencesSENUTO (b.d.), E-commerce w Polsce 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO, https://lp.senuto.com/raport-ecommerce-2021?utm_campaign=raport-ecommerce-21&utm_source=blog [dostęp: 13.06.2022].pl
dc.referencesSzopiński T. (2013), Czynniki determinujące korzystanie z handlu elektronicznego przez konsumentów, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa.pl
dc.referencesTimmers P. (1998), Business models for Electronic Markets, „Electronic Markets”, nr 8(2), s. 3–8.pl
dc.referencesUnited Nations (2022), COVID–19 Impact on e-commerce. Post pandemic COVID–19 Economic Recovery: Harnessing E-commerce for the UNECE Transition Economies, https://unece.org/sites/default/files/2022-01/ECE_TRADE_468E_1.pdf [dostęp: 17.06.2022].pl
dc.referencesUstawa z dnia 18 lipca 2002 o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204).pl
dc.referencesWawszczyk A., (2003), E-gospodarka. Poradnik przedsiębiorcy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.pl
dc.referencesWielki J. (2000), Elektroniczny marketing poprzez Internet, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Wrocław.pl
dc.referencesZagajewski A., Saniuk S. (2018), E-commerce w dobie rozwoju koncepcji Przemysł 4.0, „Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji”, nr 7, t. 2, s. 83–88.pl
dc.referencesZieliński R. (2021) Typowe powody porzucenia koszyka w e-commerce, https://thestory.is/pl/journal/porzucone-koszyki-w-sklepie-internetowym/ [dostęp: 10.06.2022].pl
dc.referencesZwass V . (1996), Electronic commerce: Structures and t.s, „International Journal of Electronic Commerce”, no. 1, s. 3–23.pl
dc.referencesZwiększ swoją sprzedaż w e-commerce. Dlaczego płatności są kluczowe (2022), https://forsal.pl/biznes/handel/artykuly/8349011,zwieksz-swoja-sprzedaz-w-e-commerce-dlaczego-platnosci-sa-kluczowe.html?utm_sour [dostęp: 17.06.2022].pl
dc.contributor.authorEmailagata@korespondencja.eu
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.359.01
dc.relation.volume2


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0