Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKubacki, Dominik
dc.date.accessioned2023-01-11T09:16:25Z
dc.date.available2023-01-11T09:16:25Z
dc.date.issued2022-12-22
dc.identifier.issn2391-6478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45279
dc.description.abstractThe purpose of this article. The purpose of this study is to identify the occurrence of misselling in the process of offering and selling corporate bonds of GetBack SA.Methodology. The study included a literature review, analysis of secondary data derived from official documents such as decisions issued by the President of the Office of Competition and Consumer Protection, reports of the Supreme Audit Office, and studies by the Financial Ombudsman.The result of the research. The area where the phenomenon of misselling occurred is undoubtedly the case regarding the process of offering and selling bonds of GetBack SA. The circumstances of the case indicate that there were irregularities in the sales process, which consisted in misleading the customers about the offered products, which were not adapted to their needs and carried a high investment risk, disregarding their investor knowledge. Furthermore, in the opinion of the Office of Competition and Consumer Protection and the Financial Ombudsman.en
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesFinanse i Prawo Finansowepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectmissellingen
dc.subjectunfair salesen
dc.subjectunfair practicesen
dc.subjectfinancial marketen
dc.subjectfrauden
dc.subjectfinance ethicsen
dc.titleSale of Getback Bonds as an Example of Missellingen
dc.typeArticle
dc.page.number19-33
dc.contributor.authorAffiliationFaculty of Economics and Sociology, University of Lodzen
dc.identifier.eissn2353-5601
dc.referencesBiedny, K. (2019). Corporate Governance w spółkach akcyjnych – studium przypadków. Bezpieczny Bank, 3(76).en
dc.referencesBusiness Insider (2018). Do dziś niektórzy mogą nie wiedzieć, że mają obligacje GetBacku. https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/budzet-domowy/do-dzis-niektorzy-moga-nie-wiedziec-ze-maja-obligacje-getbacku/nl6czjf [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesChater, N., Huck, S. and Inderst, R. (2010). Consumer decision-making in retail investment services: A behavioural economics perspective. Report to the European Commission/SANCO, November 2010.en
dc.referencesCichorska, J. (2017). Misselling, czyli sprzedaż niepotrzebnych instrumentów finansowych i jej skutki. Stan prawny w Polsce i Wielkiej Brytanii. Rozprawy Ubezpieczeniowe. Konsument na rynku usług finansowych, 24(2).en
dc.referencesCzechowska, I.D. and Zatoń, W. (2018). Problemy klientów usług finansowych oraz ich uwarunkowania. Bank i Kredyt, 49(3).en
dc.referencesCzechowska, I.D. and Waliszewski, K. (2018). Mis-selling in Finance as an Effect of Excessive Concentration on Sale. In: M. Wypych, P. Trippner, ed. Financial, Accounting and Economic Aspects of Contemporary Management. Entrepreneurship and Management, XIX, 1(1).en
dc.referencesDecyzja Prezesa UOKiK z dnia 23.11.2018, RLU-02/2018.en
dc.referencesDecyzja Prezesa UOKiK z dnia 01.08.2019, RBG-13/2019.en
dc.referencesDecyzja Prezesa UOKiK z dnia 3.02.2020, RBG-1/2020.en
dc.referencesDecyzja Prezesa UOKiK z dnia 27.04.2020, DOZIK-4/2020.en
dc.referencesDecyzja Prezesa UOKiK z dnia 23.10.2020, RWR 9/2020.en
dc.referencesDyrektywa 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych zmieniająca dyrektywę Rady 85/611/EWG i 93/6/EWG i dyrektywę 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 93/22/EWG (Dz.Urz. UE L 145 z dnia 30.04.2004).en
dc.referencesDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.Urz. UE L 173/349 z dnia 12.06.2014).en
dc.referencesDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 z dnia 20 stycznia 2016 roku w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (Dz.Urz. UE L 26/19 z dnia 2.02.2016).en
dc.referencesEuropean Securities and Markets Authority (2018). Wytyczne w sprawie określonych aspektów wymogów dyrektywy MiFID II dotyczących odpowiedniości. https://www.esma.europa.eu/system/files_force/library/esma35-43-1163_guidelines_on_certain_aspects_of_mifid_ii_suitability_requirements_pl.pdf?download=1 [Accessed 11.05.2021].en
dc.referencesFinancial Services Authority (2013). Final guidance: Risks to customers from financial incentives. https://www.fca.org.uk/publication/finalised-guidance/fsa-fg13-01.pdf [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesFranke, G., Mosk, T. and Schnebel, E. (2016). Fair Retail Banking: How to Prevent Misselling by Banks. White Paper No. 39. Research Center SAFE – Sustainable Architecture for Finance in Europe, Frankfurt: Goethe University.en
dc.referencesGetBack SA (2018). Raport bieżący ESPI 39/2018 – Informacja dotycząca istotnego finansowania. https://www.capitea.pl/relacje-inwestorskie/raporty-biezace/raporty-biezace-espi#collapse-267 [Accessed 25.11.2021].en
dc.referencesGPW (2011). Przewodnik dla inwestorów – obligacje na rynku Catalyst. https://gpwcatalyst.pl/pub/CATALYST/files/materialy_informacyjne_o_rynku/Catalyst_przewodnik_inwestorzy.pdf [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesKern, A. (2018). Mis-selling of Financial Products: Marketing, Sale and Distribution. Policy Department A: Economic and Scientific Policy European Parliament, PE 618.996, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2018/618996/IPOL_STU(2018)618996_EN.pdf [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesKNF (2018). Komunikat w sprawie spółki GetBack SA. https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Komunikat_KNF_ws_GetBack_SA_61920.pdf [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesKNF (2020). Komunikat KNF w sprawie nałożenia na Idea Bank SA w Warszawie kary pieniężnej. https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Komunikat_KNF_ws_kary_pienieznej_nalozonej_na_Idea_Bank_SA.pdf [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesKosiński, K. (2020). Sygnaliści niewiele wiedzieli o GetBacku. https://www.pb.pl/sygnalisci-niewiele-wiedzieli-o-getbacku-982161 [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesKrasnodębska-Tomkiel, M. (2016). Misselling, czyli sprzedaż nieetyczna. Gazeta Bankowa, 6.en
dc.referencesMazur, M. (2018). Wszyscy byliśmy chciwi. Krajobraz po GetBack. https://klubjagiellonski.pl/2018/05/25/wszyscy-bylismy-chciwi-krajobraz-po-getback/ [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesMoney Advice Service. Financial mis-selling – what to do if you’re affected. https://www.moneyadviceservice.org.uk/en/articles/financial-mis-selling-what-to-do-if-you-think-its-affected-you [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesMuller, P., Devnani, S. and Heys, R. and Suter, J. (2014). Consumer protection aspects of financial services. Brussels: European Parliament. Directorate-General for Internal Policies.en
dc.referencesNartowski, A.S. (2018). Raport. Sprawa GetBack SA w świetle corporate governance. https://www.andrzejnartowski.pl/wp-content/uploads/2019/02/Raport-Nartowskiego-Getback-i-corporate-governance.pdf [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesNIK (2020). Działalność organów i instytucji państwowych oraz podmiotów organizujących rynek finansowy wobec spółki GetBack SA, pomiotów oferujących jej papiery wartościowe oraz ją audytujących. P/18/112/KBF.en
dc.referencesPenczar, M. (2020). Analiza nieprawidłowości na rynku kredytów hipotecznych obciążonych ryzykiem walutowym. In: A. Jurkowska-Zeidler, E. Rutkowska-Tomaszewska, A. Wiktorow, J. Monkiewicz, ed., Manipulacje i oszustwa na rynku finansowym. Perspektywa konsumenta. Warszawa: PWN.en
dc.referencesRogowski, W. and Gemra, K. (2018). Wpływ przypadku firmy GetBack na polski rynek finansowy. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 4.en
dc.referencesRozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy, Dz.Urz. UE L 87/1 z dnia 31.03.2017.en
dc.referencesRutkowska-Tomaszewska, E. (2020). Misselling i inne nadużycia instytucji finansowych wobec konsumentów na rynku usług finansowych. In: A. Jurkowska-Zeidler, E. Rutkowska-Tomaszewska, A. Wiktorow, J. Monkiewicz, ed., Manipulacje i oszustwa na rynku finansowym. Perspektywa konsumenta. Warszawa: PWN.en
dc.referencesRzecznik Finansowy (2019). Istotny pogląd w sprawie z Idea Bank w związku z oferowaniem obligacji GetBack. https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2020/05/23037__5333__Istotne_poglady_Rzecznika_Finansowego_w_sporach_przeciw_Idea_Bank.pdf [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesRzecznik Finansowy (2020, 25.08). Pierwszy pozew Rzecznika Finansowego w sprawie GetBack. https://rf.gov.pl/2020/08/25/pierwszy-pozew-rzecznika-finansowego-w-sprawie-getback/ [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesStatus Idea Bank SA (2017). https://www.relacje.ideabank.pl/relacje2/doc/STATUT_obowiazujacy_od_20_11_2017.pdf [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesSzakun, M. (2019). Misselling na rynku usług finansowych (pojęcie, geneza i prawne mechanizmy przeciwdziałania temu zjawisku w świetle doświadczeń krajowych i międzynarodowych). In: A. Jurkowska-Zeidler, J. Monkiewicz, E. Rutkowska-Tomaszewska, T. Bednarczyk, A. Sopoćko, ed., Doradczy Komitet Naukowy przy Rzeczniku Finansowym, Raport. Nieprawidłowości na rynku finansowym a ochrona konsumenta. Warszawa: Rzecznik Finansowy. https://www.beinsured.pl/download/gfx/beinsured/pl/defaultaktualnosci/61/726/1/dkn_raport_nieprawidlowosci_wrzesien2019.pdf [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesUOKiK (2019). Sprawozdanie z działalności UOKiK za 2018 rok. https://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=24030 [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesUstawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, t.j. Dz.U. 2020, poz. 1076 ze zm.en
dc.referencesUstawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, t.j. Dz.U. 2017, poz. 2070.en
dc.referencesUstawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2015, poz. 1634.en
dc.referencesUstawa z dnia 15 stycznia 2015 r. o obligacjach, t.j. Dz.U. 2020, poz. 1208.en
dc.referencesWierzbicka, E. (2015). Ochrona klienta ubezpieczeń w Polsce. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2.en
dc.referencesWojnowska, S. and Gniadek, K. (2015, 26.05). Miss… co?!?. Gazeta Ubezpieczeniowa. http://www.gu.com.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=56955:miss-co&catid=122&Itemid=153 [Accessed 15.11.2021].en
dc.referencesWyman, O. (2011). Financial Service, Mis-selling in the UK. https://web.actuaries.ie/sites/default/files/event/2011/07/111020_erm_forum_-_daniel_mikkelsen.pdf [Accessed 15.11.2021].en
dc.contributor.authorEmaildominik.kubacki@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.S2.2022.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0