Show simple item record

dc.contributor.authorMamcarz, Piotr
dc.contributor.authorMamcarz, Izabela
dc.contributor.authorSuchocka, Lilia
dc.date.accessioned2014-05-19T09:12:28Z
dc.date.available2014-05-19T09:12:28Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1427-969X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/4533
dc.description.abstractThis article is an attempt of presenting feeling of threat problem as well as connecting this phenomenon with psychological components of persons functioning in dangerous work environment conditions. Subject of feeling of threat can be understood as “experiencing apprehension concerning results of potential/actual dangers”, oscillates in terminological area of anxiety, fear, stress, restlessness and it highlights a cognitive process distinctive for listed phenomenon’s. Together with technological and organization changes increases number of health problems affecting workers in different institutions. The hardest work conditions affect people working in high-risk occupation. Physical factors of work environment as well as coexisting psychic occurrence affects multidimensional functioning of worker not only in terms of working conditions. The analysis of feeling of threat and its correlates is going to be presented based on empirical study executed on group of 304 (100 firefighters, 100 miners, and 104 employees of chemical factory). Obtained results will be used to present dependence between multidimensional functioning of person in dangerous work environment and feeling of threat.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica; 16
dc.subjectfeeling of threaten
dc.subjecthigh-risk occupationen
dc.subjectstressen
dc.subjectexistenceen
dc.subjectpersonalityen
dc.titlePsychologiczne konsekwencje poczucia zagrożenia doświadczanego w sytuacji pracypl_PL
dc.title.alternativePsychological consequences of feeling of threat experiencing in work situationen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number13-33pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPiotr Mamcarz - Katedra Psychologii Zarządzania i Organizacji, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationIzabela Mamcarz - Katedra Psychologii Zarządzania i Organizacji, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationLilla Suchocka - Katedra Psychoterapii i Psychologii Zdrowia, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl_PL
dc.referencesAnderson J.R., Bothell D., Byrne M.D., Douglass S., Lebiere C., Qin Y. (2004), An integrated theory of the mind, „Psychological Review”, 111, 4, 1036–1060.
dc.referencesBulska J. (2008), Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia, Wydawnictwo Akapit, Toruń.
dc.referencesByrne M.D., & Kirlik A. (2005), Using computational cognitive modeling to diagnose possible sources of aviation error, „International Journal of Aviation Psychology”, 15, 135–155.
dc.referencesCekiera Cz. (1999), Zagrożenia dzieci i młodzieży w środowisku wychowawczym, [w:] S. Kawula, H. Machel, Podkultury młodzieżowe w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
dc.referencesCervera J.A. (1999), Zagrożenia cywilizacji XX wieku, Wydawnictwo Nortom.
dc.referencesClark D.A., Reinecke M.A. (2005), Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce, Wydawnictwo GWP, Gdańsk.
dc.referencesCraik F.I.M., & Lockhart R.S. (1972), Levels of processing: A framework for memory research, „Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior”, 11, 671–684.
dc.referencesDróżdż A. (2009), Esej o zagrożeniu dehumanizacją zawodu bibliotekarza, [w:] Księga pamiątkowa złożona Prof. J. Sowińskiemu: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis, Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, Kraków.
dc.referencesDavis E.T., Palmer J. (2004), Visual search and attention: An overview, „Spatial Vision”, 17, 249–256.
dc.referencesFrischen A., & Tippe S.P. (2004), Orienting attention via observed gaze shift evokes longer-term inhibitory effects: Implications for social interactions, attention and memory, „Journal of Experimental Psychology: General”, 133, 516–533.
dc.referencesGoldstein E.B. (2001), Sensation and Perception, Wadsworth Publishing Company.
dc.referencesHołyst B. (1991), Przywróceni życiu, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
dc.referencesLaundau-Czajka A. (2003), Historia i wiedza o społeczeństwie, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa.
dc.referencesMarcus Gary F. (2001), The Algebraic Mind: Integrating Connectionism and Cognitive Science (Learning, Development, and Conceptual Change), MIT Press, Cambridge.
dc.referencesMaruszewski T. (2001), Psychologia poznania, Wydawnictwo GWP, Gdańsk.
dc.referencesMather G. (2006), Foudations of Perception Psychology, Psychology Press.
dc.referencesMcClelland J.L, Rumelhart D.E. and the PDP Research Group (1986), Parallel Distributed Processing: Explorations in the icrostructures of Cognition, MIT Press, Cambridge.
dc.referencesNęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2008), Psychologia poznawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
dc.referencesNowak A. (2000), Wybrane zjawiska powodujące zagrożenia społeczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
dc.referencesOliva A., & Torralba A. (2007), The Role of Context in Object Recognition, „Trends in Cognitive Sciences”, 11, 12, 520–527.
dc.referencesPaivio A. (1990), Mental Representations: A Dual Coding Approach, Oxford University Press.
dc.referencesPalmer J., & Jonides J. (1988), Automatic memory search and the effects of information load and irrelevant information, „Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition”, 14, 136–144.
dc.referencesPalmer J. (1990), Attentional limits on the perception and memory of visual information, „Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance”, 16, 332–350.
dc.referencesPalmer J., Ames C.T., & Lindsey D.T. (1993), Measuring the effect of attention on simple visu- al search, „Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance”, 19, 108–130.
dc.referencesPashler H. (1999), Dual-task interference and cognitive architecture. Keynote address to the Cognitive Section, British Psychological Society, York.
dc.referencesPopielski K. (2008), Wartości w życiu, Wydawnictwo Uniwersyteckie KUL, Lublin.
dc.referencesPospiszyl I. (2010), Patologie społeczne, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
dc.referencesSomasundaram D. (2003), Collective Trauma. „Intervention”, 1, 1, 4–13.
dc.referencesSternberg R.J. (2002), Cognitive psychology, Wadsworth Publishing Co Inc.
dc.referencesStępień A., Kantorska-Janiec M. (2005), Zespół stresu pourazowego jako skutek powodzi z 1997 r. – występowanie i obraz zaburzenia, „Psychiatria Polska”, 1/2005, 103–115.
dc.referencesStrelau J., Zawadzki B. (2005), Trauma and temperament as predictors of posttraumatic stress disorder after disaster, „European Psychologist”, 10, 124–135.
dc.referencesSuchocka L., Jankowska M. (2004), Problemy i zagrożenia egzystencjalne współczesnej młodzieży szkolnej. Analiza pedagogiczna, [w:] Výzvy pre psychológiu tretieho tisícročia. Perspektiva z pohľadu logoterapie, Stempelová J., Timuľák L. (red.), Wydawnictwo UT, Trnava, 170–175.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record