La Narcisse Noir - l'homme africain à la recherche de lui-même
Streszczenie
Przedstawione tutaj studium jest próbą prześledzenia dziejów „idei Afryki” od jej początków
w czasach niewolnictwa Murzynów po współczesną "ideę afrykanizmu” ("murzyńskości”). Dokonano
tu próby powiązania problematyki obrony tej rasy przez Czarnych Amerykanów, zawartej
w pismach Fryderyka Douglasa, W.E.B. Duboisa, Aleksandra Crummella i in., z ich angielskojęzycznymi
odpowiednikami w XIX stuleciu, takimi jak Jarnes Johnson, John Payne Jackson,
Mensah Sabah oraz szczególnie Edward Wilmot Blyden. Owe związki z ideami afrykanizmu
zostały mocno uwydatnione w rozważaniach nad koncepcjami Blaise'a Diagne, Leopolda Senghora,
Aimee Cesaire'a i Leona Damasa.
Obecne studium porównawcze dotyczące idei afrykanizmu prowadzi do wniosku, iż afrykańskie
(murzyńskie) koncepcje Blydena, z uwagi na to, że narodziły się na ziemi afrykańskiej i tam nasyciły
się macierzystymi sokami, odznaczają się wysoką autentycznością, konieczną dla wzmocnienia
samoświadomości tamtego człowieka. Inaczej ma się sprawa z ideami afrykańskości ukształtowanymi
poza obszarem Afryki; są one wytworem elity intelektualnej poszukującej korzeni swej
tożsamości, tej grupy, dla której realne związki z Afryką są potrzebą jedynie cząstkową.
Collections