dc.description.abstract | Obecna rozprawa, druga z kolei, poświęcona jest politycznemu repertuarowi
teatru francuskiego w latach 1946 - 1960. Z uwagi na to, iż charakteryzuje ten okres
tematyka polityczna, przedmiotem rozprawy stał się temat wojny, znamienny dla
lat 1940 - 1945. W grę wchodzi tu również zjawisko przejścia od rozważań na temat
jednej wojny ku rozważaniom zasadniczym o wojnie w ogóle, szczególnie pod wpływem
wynalezienia broni nuklearnej i grozy potencjalnej możliwości wybuchu wojny
termojądrowej. Równocześnie dało się zauważyć gwałtowne nasilenie nieustannie
wybuchających wojen wyzwoleńczych, w Indochinach, Korei i Algerii, będących jak
gdyby dobrą powszechną lekcją tego, co by mogło nastąpić w skali ogólnej. Dodać
tu wreszcie należy tragiczne doświadczenia drugiej wojny światowej oraz wojnę
w Algerii jako ostrzeżenie przeciw powstawaniu neofaszyzmu we Francji w latach
1958 - 1960, sprawy które znalazły swe odbicie w świecie literatury i teatru. Na
uwagę również zasługuje zorganizowany ruch społeczny przeciw wojnie, z aktywnym
udziałem pisarzy o ustalonej pozycji (np. Sartre'a), oraz ich bogata twórczość w dziedzinie
tzw. antyteatru, ze szczególnym uwzględnieniem takich twórców, jak Adamov,
Salacrou i Ionesco, mnogość dzieł napisanych w różnych stylach przez wielu,
zwłaszcza młodych pisarzy, z których powszechnie dali się poznać Henri Krea
i Georges Soria. Tu wreszcie należą liczne sztuki Anouilha i Montherlanta, pełne
różnorodnych rozważań wskazujących na głębokie zainteresowanie polityczne tych
autorów, aczkolwiek zajmują oni zgoła różne stanowiska wobec obiektywnej rzeczywistości.
Wprowadzenie sztuk spoza terenu francuskiego — w szczególności Brechta
i Hochwdaldera — oraz sztuk z innych okresów życia teatru służy pewnemu zasadniczemu
celowi badawczemu, a mianowicie plastycznemu uwypukleniu współczesnych
idei w repertuarze teatralnym; wszystko to, wzbogacając podstawę materiałową
badań, ułatwia i umożliwia dokonanie bardziej prawidłowych i uzasadnionych
ocen.
Repertuar francuski podanego okresu wprowadził w świat teatru zespół najbardziej
aktualnych i zasadniczych problemów naszej współczesności we wszelkich
stopniach i odcieniach, przy zastosowaniu dużej różnorodności form i stylów właściwych
danym autorom. | pl_PL |