Show simple item record

dc.contributor.authorJost, François
dc.date.accessioned2023-01-23T14:49:27Z
dc.date.available2023-01-23T14:49:27Z
dc.date.issued1970
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45502
dc.description.abstractSztuka sonetu była od siedmiu wieków uprawiana przez poetów większości krajów zachodnich. Badanie — w skali międzynarodowej — architektury wiersza, rozkładu rymów, struktury strof odsłania, że ten poemat, o formie, jak się zwykle mniema, stałej, występuje w znamiennych wariantach. Można wyróżnić trzy podstawowe jego typy: sonet włoski lub Petrarkowski, sonet Ronsardowski (nieco odmienny od typu nazwanego francuskim) i sonet angielski lub Szekspirowski. Wziąwszy pod uwagę wszystkie formy, jakie przyjął sonet w Europie, można zaproponować tylko jego definicję empiryczną, względnie płynną: jest to poemat o czternastu wersach podzielonych nierówno na dwie grupy czy dwa systemy, które się uzupełniają lub kontrastują ze sobą. Wszystkie inne reguły pozostawia się decyzji poety, który je respektuje w takiej mierze, w jakiej jego zdaniem służą osiągnięciu samego celu tego gatunku, a mianowicie wytworzeniu za pomocą minimum środków możliwie najsilniejszego efektu poetyckiego. Co najmniej pięć literatur — gdyby im odjąć sonet — uległoby okrutnemu okaleczeniu. Są to: literatura włoska, hiszpańska, portugalska, angielska, francuska. Zdaje się, że kariera sonetu w różnych krajach pozostaje w jakimś związku z długością wybrzeża morskiego w tychże krajach; trzeba jednak pamiętać, że ważne połacie Skandynawii i Bałkanów długo trzymały się na uboczu ogólnego ruchu literatur europejskich. Może wystarczyłoby powiedzieć, że rozprzestrzenienie się sonetu w danej literaturze wskazuje na miarę jej łacińskości.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectsonnetpl_PL
dc.subjectFrancesco Petrarcapl_PL
dc.subjecteuropean literaturepl_PL
dc.titleLe contexte européen du sonnetpl_PL
dc.title.alternativeEuropejski kontekst sonetupl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number5-28pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume13pl_PL
dc.contributor.translatorSkwarczyńska, Stefania
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record