Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKewes, Paulina
dc.date.accessioned2023-01-31T17:44:32Z
dc.date.available2023-01-31T17:44:32Z
dc.date.issued1992
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45673
dc.description.abstractTekstowe strategie „cytatu”, aluzji i przywołania zastosowane w sztuce Edwarda Bonda Restauracja odznaczają się charakterystyczną dla literatury postmodernistycznej manipulacją historycznie uwarunkowanymi konwencjami gatunkowymi. Artykuł jest próbą uchwycenia funkcji wspomnianych strategii w strukturze utworu oraz w szerszym kontekście współczesnej kultury. Uważna analiza dramatu ze szczególnym uwzględnieniem jego metatekstowych odniesień w postaci tytułu, podtytułu oraz określenia czasu i miejsca akcji wskazuje na istnienie rozbudowanej sieci sygnałów kreujących u odbiorcy określone oczekiwania dotyczące gatunku, tematyki, stylu oraz języka utworu. Jednakże materiał sygnalny tekstu właściwego konsekwentnie neguje uprzednio ewokowane oczekiwania, w rezultacie czego z tekstu wyłania się schemat następujących kolejno po sobie, lecz pozostających w opozycji i napięciu wobec siebie ram gatunkowych, przy czym każda kolejna rama stanowi swoisty cudzysłów, w którym pojawia się następna (technika „cytatu w cytacie”). Konwencje sielanki, obyczajowej komedii okresu Restauracji, music-hallu, burleski oraz tragedii z elementami groteski przywoływane poprzez konfigurację postaci, budowę akcji, organizację czasoprzestrzenną stylizację językową, (zabieg identyfikacji), są konsekwentnie kwestionowane w kontekście zastosowanego przez Bonda collage'u gatunków i konwencji (zabieg negacji). Zaobserwowane na przykładzie sztuki Edwarda Bonda Restauracja strategie tekstowe wskazują, iż współczesny odbiorca miast spodziewanej hierarchii i porządku, staje w obliczu anarchii semantycznej, będącej postmodenistycznym odpowiednikiem typowej dla modernizmu polisemii.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectEdward Bondpl_PL
dc.subjectquotepl_PL
dc.subjectcitation in literaturepl_PL
dc.title"To quote or not to quote". A postmodernist's genological dilemma in Edward Bond's "Restoration"pl_PL
dc.title.alternativeCytować albo nie cytować? Genologiczny dylemat postmodernisty na przykładzie "Restauracji" Edwarda Bondapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number39-50pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume35pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord