Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorUrbańska, Monika
dc.contributor.editorUrbańska, Monika
dc.date.accessioned2023-02-09T12:17:19Z
dc.date.available2023-02-09T12:17:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationUrbańska M., „Nosce te ipsum” – wprowadzenie do tomu studiów, [w:] Lustro. Analecta Literackie i Językowe, t. XI, M. Urbańska (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8142-812-5.01pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-812-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45815
dc.description.abstractThe introduction to the MIRROR study shows the etymology of the term in different languages (Polish, French, Latin, Greek) and its meaning in different cultures. The mirror is a symbol that can be read on many levels. In interdisciplinary discourse, the mirror functions not only as an object — it is also a symbol of internal reckoning and self-knowledge. In Lacan’s theory, a mirror is a kind of landmark for a child, designating them as a being separate from the environment and controlling their previously disintegrated body. Mirrors on a massive scale were manufactured at the beginning of the 15th century, but they belonged to luxury goods reserved for decorating palaces. Mirror often appeared in folk beliefs, literature and art. In Greek mythology, it was an attribute of Aphrodite — the goddess of beauty, it also became the cause of the misfortune of Narcissus. This subject also inspired painters. In seventeenth-century Europe, the penchant for mirrors was established in interior architecture, painting, philosophy and literature. Contemporary architecture uses a mirror as an important element in creating light and space, as well as a decorative detail that adds modernity. Today, the mirror is still fascinating, installations are exposing the mirror surfaces all over the world. The volume on the MIRROR motif includes articles by seven researchers in literature, language and culture, showing the issue of self-recognition in contact with a mirror prop throughout the ages. As a symbol, the mirror appears, among others, in the context of translation, language, communication codes and persuasion. Interestingly, also elements of nature designed by people of different eras can be read as mirrors reflecting the features of their owners and times.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofLustro. Analecta Literackie i Językowe, t. XI;
dc.relation.ispartofseriesAnalecta Literackie i Językowe;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectlustropl_PL
dc.subjectantropologiapl_PL
dc.subjectliteraturapl_PL
dc.subjectmalarstwopl_PL
dc.subjectkulturapl_PL
dc.subjectmirrorpl_PL
dc.title„Nosce te ipsum” – wprowadzenie do tomu studiówpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number7-14pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-813-2
dc.referencesDybel Paweł, Stadium lustra, [w:] Antropologia widowisk, wstęp i red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 717–731.pl_PL
dc.referencesLacan Jacques, Seminarium I. Pisma techniczne Freuda, przekł. J. Waga, Warszawa 2017.pl_PL
dc.referencesWallis Mieczysław, Dzieje zwierciadła i jego rola w różnych dziedzinach kultury, wyd. 2 popr., Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesBattistini Matilde, Symbole i alegorie, przekł. K. Dyjas, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesBiałostocki Jan, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesCurtius Ernst Robert, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przekł. i oprac. A. Borowski, Kraków 1997, s. 345–346.pl_PL
dc.referencesDoświadczenie, red. M. Urbańska, Łódź 2014.pl_PL
dc.referencesDziechcińska Hanna, Zwierciadło, [w:] Słownik literatury staropolskiej. Średniowiecze. Renesans. Barok, red. T. Michałowska, przy udziale B. Otwinowskiej, E. Sarnowskiej-Temeriusz, Kraków 1990, s. 935–936.pl_PL
dc.referencesForstner Dorothea, Świat symboliki chrześcijańskiej, przekł. i oprac. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesFreud Zygmunt, Kultura jako źródło cierpień, przekł. J. Prokopiuk, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesFreud Zygmunt, Wstęp do psychoanalizy, przekł. S. Kempnerówna i W. Zaniewicki, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesGiertych Wojciech, Przedmowa do: Św. Katarzyna ze Sieny, Dialog o Bożej Opatrzności, czyli Księga Boskiej nauki, przekł. L. Staff, Poznań 1987, s. 1–25.pl_PL
dc.referencesInspiracja, red. M. Urbańska, Łódź 2019.pl_PL
dc.referencesLiterackie obrazy podróży, red. M. Urbańska, Łódź 2014.pl_PL
dc.referencesLustro (zwierciadło) w literaturze i kulturze: rozprawy — szkice — eseje, red. A. Borkowski, E. Borkowska, M. Burta, Siedlce 2006.pl_PL
dc.referencesNarbutt Teodor, Zwierciadło magiczne Twardowskiego, „Gazeta Lwowska”, dod. „Rozmaitości”, nr 28 z 11 VII 1828, s. 228–229, dostępny: https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/ publication/66859/60633/content [dostęp 19.10.2019 r.]pl_PL
dc.referencesPamięć, red. M. Urbańska, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesRipa Cesare, Ikonologia, przekł. I. Kania, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesTożsamość, red. M. Urbańska, Łódź 2018.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-812-5.01
dc.relation.volume11pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe