dc.contributor.author | Urbańska, Monika | |
dc.contributor.editor | Urbańska, Monika | |
dc.date.accessioned | 2023-02-09T12:17:19Z | |
dc.date.available | 2023-02-09T12:17:19Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Urbańska M., „Nosce te ipsum” – wprowadzenie do tomu studiów, [w:] Lustro. Analecta Literackie i Językowe, t. XI, M. Urbańska (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8142-812-5.01 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-812-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45815 | |
dc.description.abstract | The introduction to the MIRROR study shows the etymology of the term in different languages
(Polish, French, Latin, Greek) and its meaning in different cultures. The mirror is a symbol that
can be read on many levels. In interdisciplinary discourse, the mirror functions not only as an object
— it is also a symbol of internal reckoning and self-knowledge. In Lacan’s theory, a mirror is a kind
of landmark for a child, designating them as a being separate from the environment and controlling
their previously disintegrated body. Mirrors on a massive scale were manufactured at the beginning
of the 15th century, but they belonged to luxury goods reserved for decorating palaces. Mirror
often appeared in folk beliefs, literature and art. In Greek mythology, it was an attribute of Aphrodite
— the goddess of beauty, it also became the cause of the misfortune of Narcissus. This subject
also inspired painters. In seventeenth-century Europe, the penchant for mirrors was established in
interior architecture, painting, philosophy and literature. Contemporary architecture uses a mirror as
an important element in creating light and space, as well as a decorative detail that adds modernity.
Today, the mirror is still fascinating, installations are exposing the mirror surfaces all over the world.
The volume on the MIRROR motif includes articles by seven researchers in literature, language
and culture, showing the issue of self-recognition in contact with a mirror prop throughout the ages.
As a symbol, the mirror appears, among others, in the context of translation, language, communication codes and persuasion. Interestingly, also elements of nature designed by people of different eras can be
read as mirrors reflecting the features of their owners and times. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Lustro. Analecta Literackie i Językowe, t. XI; | |
dc.relation.ispartofseries | Analecta Literackie i Językowe; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | lustro | pl_PL |
dc.subject | antropologia | pl_PL |
dc.subject | literatura | pl_PL |
dc.subject | malarstwo | pl_PL |
dc.subject | kultura | pl_PL |
dc.subject | mirror | pl_PL |
dc.title | „Nosce te ipsum” – wprowadzenie do tomu studiów | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 7-14 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-813-2 | |
dc.references | Dybel Paweł, Stadium lustra, [w:] Antropologia widowisk, wstęp i red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 717–731. | pl_PL |
dc.references | Lacan Jacques, Seminarium I. Pisma techniczne Freuda, przekł. J. Waga, Warszawa 2017. | pl_PL |
dc.references | Wallis Mieczysław, Dzieje zwierciadła i jego rola w różnych dziedzinach kultury, wyd. 2 popr., Warszawa 1973. | pl_PL |
dc.references | Battistini Matilde, Symbole i alegorie, przekł. K. Dyjas, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Białostocki Jan, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982. | pl_PL |
dc.references | Curtius Ernst Robert, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przekł. i oprac. A. Borowski, Kraków 1997, s. 345–346. | pl_PL |
dc.references | Doświadczenie, red. M. Urbańska, Łódź 2014. | pl_PL |
dc.references | Dziechcińska Hanna, Zwierciadło, [w:] Słownik literatury staropolskiej. Średniowiecze. Renesans. Barok, red. T. Michałowska, przy udziale B. Otwinowskiej, E. Sarnowskiej-Temeriusz, Kraków 1990, s. 935–936. | pl_PL |
dc.references | Forstner Dorothea, Świat symboliki chrześcijańskiej, przekł. i oprac. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Warszawa 1990. | pl_PL |
dc.references | Freud Zygmunt, Kultura jako źródło cierpień, przekł. J. Prokopiuk, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Freud Zygmunt, Wstęp do psychoanalizy, przekł. S. Kempnerówna i W. Zaniewicki, Warszawa 1984. | pl_PL |
dc.references | Giertych Wojciech, Przedmowa do: Św. Katarzyna ze Sieny, Dialog o Bożej Opatrzności, czyli Księga Boskiej nauki, przekł. L. Staff, Poznań 1987, s. 1–25. | pl_PL |
dc.references | Inspiracja, red. M. Urbańska, Łódź 2019. | pl_PL |
dc.references | Literackie obrazy podróży, red. M. Urbańska, Łódź 2014. | pl_PL |
dc.references | Lustro (zwierciadło) w literaturze i kulturze: rozprawy — szkice — eseje, red. A. Borkowski, E. Borkowska, M. Burta, Siedlce 2006. | pl_PL |
dc.references | Narbutt Teodor, Zwierciadło magiczne Twardowskiego, „Gazeta Lwowska”, dod. „Rozmaitości”, nr 28 z 11 VII 1828, s. 228–229, dostępny: https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/ publication/66859/60633/content [dostęp 19.10.2019 r.] | pl_PL |
dc.references | Pamięć, red. M. Urbańska, Łódź 2016. | pl_PL |
dc.references | Ripa Cesare, Ikonologia, przekł. I. Kania, Kraków 1998. | pl_PL |
dc.references | Tożsamość, red. M. Urbańska, Łódź 2018. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-812-5.01 | |
dc.relation.volume | 11 | pl_PL |