dc.contributor.author | Bodzioch-Bryła, Bogusława | |
dc.date.accessioned | 2023-02-20T11:02:30Z | |
dc.date.available | 2023-02-20T11:02:30Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46056 | |
dc.description.abstract | The text, using the example of a work belonging to the literary style (But Eyeing Like
Ozone Whole by Zenon Fajfer) and the interactive art (the installation The Surprising
Spiral by Ken Feingold) analyses the idiosyncracy of works positioning themselves at the
borderland of media and literature, works both literary (textual, narrative and poetic) as
well as media ones (changeable, iconic, set in a computer program, double-indirect), paying
attention to the meaningfulness of the disciplines borderland (in this case literary
and media studies). The author stresses the reasonableness of the question asked by Katarzyna
Bazarnik, whether, by accident, Darwin’s evolution of species continues. In the
author’s opinion, based on her observation of works belonging to the literary style and
the discussed work The Surprising Spiral by Ken Feingold, this question should get a positive
answer. And possibly, as an effect of initiation, which has already happened, we
will soon be entering the museum-gallery space not only in order to look but also to read. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.subject | literature | pl_PL |
dc.subject | Zenon Fajfer | pl_PL |
dc.subject | Ken Feingold | pl_PL |
dc.subject | borderland of media and literature | pl_PL |
dc.subject | new media | pl_PL |
dc.title | Od e-poematu do interaktywnego dzieła sztuki. Konwergencja mediów na przykładzie Spod Zenona Fajfera i The Suprising Spiral Kena Feingolda | pl_PL |
dc.title.alternative | From an E-poem towards an Interactive Work of Art. Convergence of the Media Based on the Examples of Zenon Fajfer’s SPOD and Ken Feingold’s The Surprising Spiral | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 249-285 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydział Filozoficzny, Instytut Kulturoznawstwa | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Bazarnik Katarzyna, Fajfer Zenon (2009), Oka-leczenie, Korporacja Ha!art, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Bazarnik Katarzyna (2010), Liberatura czyli o powstawaniu gatunków (literackich), [W:] Z. Fajfer (2010), Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999 — 2009. Korporacja, Ha!art, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Bazarnik K., Fajfer Z., Wstęp. Rok 1999: czyli od Oka-leczenia do liberatury, http://www. liberatura.pl/historia-liberatury.html. Data dostępu: 15.07.2010. | pl_PL |
dc.references | Bodzioch-Bryła Bogusława (2006), Ku ciału post-ludzkiemu… Polska poezja po 1989 roku wobec nowych mediów i nowej rzeczywistości, Wydawnictwo Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Borges Jorge Luis (1999), Księga piasku, [w:] tegoż, Księga piasku, przeł. Z. Chądzyńska, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Eichenbaum Borys (1972), Problemy stylistyki filmowej, przeł. B. Grabowska, [w:] Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa. Za W. Osadnik (1986), Lingwistyka i filmoznawstwo. Krytyczna ocena tendencji lingwistycznej w badaniach nad filmem, Wydawnictwo UŚ, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Fajfer Zenon (2009), Spoglądając przez ozonową dziurę, Wydawnictwo Korporacja Ha!art, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Fajfer Zenon (2010), W stronę liberatury, [w:] tegoż, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999 — 2009, pod red. K. Bazarnik, Wydawnictwo Korporacja Ha!art, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Filiciak Mirosław (2006), Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Godzic Wiesław (1984), Film i metafora. Pojęcie metafory w historii myśli filmowej, Wydawnictwo UŚ, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Hartwich Dorota (2005), Litera na wolności: http://odra.okis.pl/article.php/371. Data dostępu: 15.07.2010. | pl_PL |
dc.references | Hendrykowski Marek (1994), Słownik terminów filmowych, Wydawnictwo „Ars Nova”, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Hopfinger Maryla (2010), Literatura i media. Po 1989 roku, Oficyna Naukowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jakobson Roman (1972), Upadek filmu?, [w:] Estetyka i film, red. A. Helman, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa. Za W. Osadnik (1986), Lingwistyka i filmoznawstwo. Krytyczna ocena tendencji lingwistycznej w badaniach nad filmem, Wydawnictwo UŚ, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Jakobson Roman (1989), O stosunku między znakami wizualnymi i audytywnymi, [w:] tegoż, W poszukiwaniu istoty języka I, red. M. R. Mayenowa, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jenkins Henry (2003), Quentin Tarantino’s Star Wars? Digital Cinema, Media Convergence and Participatory Culture; Za M. Filiciak (2006), Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. http://web.mit.edu/cms/People/henry3/starwars.html. | pl_PL |
dc.references | Jenkins Henry, Thornburn David (2003), Introduction, [w:] Rethinking Media Change. The Aesthetics of Transition, D. Thornburn, H. Jenkins (red.), The MIT Press, Cambridge, Massachusetts. Za M. Filiciak (2006), Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Wydawnictwa Akademickie I Profesjonalne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jenkins Henry (2007), Kultura konwergencji, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. Za M. Lister, J. Dovey, S. Giddings, I. Grant, K. Kelly (2009), Nowe media. Wprowadzenie, przeł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Jeżyk Łukasz (2010), Widzieć, wierzyć, wiedzieć. Dwadzieścia jeden liter Zenona Fajfera [w:] Z. Fajfer (2010), Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999 — 2009, Korporacja Ha!art, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kluszczyński Ryszard W. (2001), Światy multimediów, [w:] W świecie mediów, red. E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Lister Martin, Dovey Jon, Giddings Seth, Grant Lain, Kelly Kieran (2009), Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Manovich Lev (2006), Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Miczka Tadeusz (1995), Kino jako poezja optyczna. Próby futuryzacji kinematografu w Polsce w latach 1918-1939, [w:] Kino — Film: poezja optyczna? Red. J. Trznadlowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Nowakowski Radosław (2005), Koniec świata według Emeryka; http://www.emeryk.wici. info/ | pl_PL |
dc.references | Paz Octavio (1974), Małpa gramatyczna, przeł. Krystyna Rodowska; http://www. grupaphp.com/phpspiskiiplotki/sip008.php. | pl_PL |
dc.references | Preikschat Wolfgang (1994), Wideo jako metafora, [w:] Prędkość i przyjemność. Kino i telewizja w dobie symulacji elektronicznej, red. A. Gwóźdź, Wydawnictwo Szumacher, Kielce. | pl_PL |
dc.references | Rek Jan (1994), Między filmem a literaturą. Szkic do portretu Łódzkiego Ośrodka badań nad filmem, [w:] Film: Obraz — Język — Wyobraźnia — Idea, red. J. Trznadlowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Shuty Sławomir (2002), Blok; http://www.blok.art.pl/ | pl_PL |
dc.references | Stern Anatol (1959), Film w poezji, [w:] Wspomnienia z Atlantydy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tynianow Jurij (1972), Prawa kina, przeł. B. Grabowska, [w:] Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa. Cyt. za W. Osadnik (1986), Lingwistyka i filmoznawstwo. Krytyczna ocena tendencji lingwistycznej w badaniach nad filmem, Wydawnictwo UŚ, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Zawojski Piotr (1998), Cyfrowe obrazy fotograficzne — pomiędzy bytem wirtualnym a rzeczywistym, [w:] Intermedialność w kulturze końca XX wieku, red. A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak, Białystok; http://www.fil.us.edu.pl/film-i-media/zawoj/PZCyfob. htm. Data dostępu: 15.07.2012. | pl_PL |
dc.references | Zawojski Piotr (2005), Galaktyka post-Gutenberga, „artPapier”, nr 12. http://www. zawojski.com/2006/04/19/galaktyka-post-gutenberga/ | pl_PL |
dc.references | http://catalogue.nimk.nl/site/?page=%2Fsite%2Fart.php%3Fdoc_id%3D2813 | pl_PL |
dc.references | http://on1.zkm.de/zkm/werke/SurprisingSpiral | pl_PL |
dc.references | http://oneartworld.com/artists/K/Ken+Feingold.html?atab=works&image=2806 | pl_PL |
dc.references | http://wro05.wrocenter.pl/thesurprisingspiral_pl.php | pl_PL |
dc.references | http://www.culture.pl/baza-sztuki-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/ content/wro-miedzynarodowe-biennale-sztuki-mediow | pl_PL |
dc.references | http://www.medienkunstnetz.de/works/the-surprising-spiral/ | pl_PL |
dc.references | http://www.newsweek.pl/Europa/jedno-pioro-jest-ptakiem,43818,2,1.html | pl_PL |
dc.relation.volume | 55 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |
dc.discipline | nauki o komunikacji społecznej i mediach | pl_PL |