Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBodzioch-Bryła, Bogusława
dc.date.accessioned2023-02-20T11:02:30Z
dc.date.available2023-02-20T11:02:30Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46056
dc.description.abstractThe text, using the example of a work belonging to the literary style (But Eyeing Like Ozone Whole by Zenon Fajfer) and the interactive art (the installation The Surprising Spiral by Ken Feingold) analyses the idiosyncracy of works positioning themselves at the borderland of media and literature, works both literary (textual, narrative and poetic) as well as media ones (changeable, iconic, set in a computer program, double-indirect), paying attention to the meaningfulness of the disciplines borderland (in this case literary and media studies). The author stresses the reasonableness of the question asked by Katarzyna Bazarnik, whether, by accident, Darwin’s evolution of species continues. In the author’s opinion, based on her observation of works belonging to the literary style and the discussed work The Surprising Spiral by Ken Feingold, this question should get a positive answer. And possibly, as an effect of initiation, which has already happened, we will soon be entering the museum-gallery space not only in order to look but also to read.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectliteraturepl_PL
dc.subjectZenon Fajferpl_PL
dc.subjectKen Feingoldpl_PL
dc.subjectborderland of media and literaturepl_PL
dc.subjectnew mediapl_PL
dc.titleOd e-poematu do interaktywnego dzieła sztuki. Konwergencja mediów na przykładzie Spod Zenona Fajfera i The Suprising Spiral Kena Feingoldapl_PL
dc.title.alternativeFrom an E-poem towards an Interactive Work of Art. Convergence of the Media Based on the Examples of Zenon Fajfer’s SPOD and Ken Feingold’s The Surprising Spiralpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number249-285pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Ignatianum w Krakowie, Wydział Filozoficzny, Instytut Kulturoznawstwapl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBazarnik Katarzyna, Fajfer Zenon (2009), Oka-leczenie, Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesBazarnik Katarzyna (2010), Liberatura czyli o powstawaniu gatunków (literackich), [W:] Z. Fajfer (2010), Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999 — 2009. Korporacja, Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesBazarnik K., Fajfer Z., Wstęp. Rok 1999: czyli od Oka-leczenia do liberatury, http://www. liberatura.pl/historia-liberatury.html. Data dostępu: 15.07.2010.pl_PL
dc.referencesBodzioch-Bryła Bogusława (2006), Ku ciału post-ludzkiemu… Polska poezja po 1989 roku wobec nowych mediów i nowej rzeczywistości, Wydawnictwo Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesBorges Jorge Luis (1999), Księga piasku, [w:] tegoż, Księga piasku, przeł. Z. Chądzyńska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEichenbaum Borys (1972), Problemy stylistyki filmowej, przeł. B. Grabowska, [w:] Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa. Za W. Osadnik (1986), Lingwistyka i filmoznawstwo. Krytyczna ocena tendencji lingwistycznej w badaniach nad filmem, Wydawnictwo UŚ, Katowice.pl_PL
dc.referencesFajfer Zenon (2009), Spoglądając przez ozonową dziurę, Wydawnictwo Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesFajfer Zenon (2010), W stronę liberatury, [w:] tegoż, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999 — 2009, pod red. K. Bazarnik, Wydawnictwo Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesFiliciak Mirosław (2006), Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGodzic Wiesław (1984), Film i metafora. Pojęcie metafory w historii myśli filmowej, Wydawnictwo UŚ, Katowice.pl_PL
dc.referencesHartwich Dorota (2005), Litera na wolności: http://odra.okis.pl/article.php/371. Data dostępu: 15.07.2010.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek (1994), Słownik terminów filmowych, Wydawnictwo „Ars Nova”, Poznań.pl_PL
dc.referencesHopfinger Maryla (2010), Literatura i media. Po 1989 roku, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJakobson Roman (1972), Upadek filmu?, [w:] Estetyka i film, red. A. Helman, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa. Za W. Osadnik (1986), Lingwistyka i filmoznawstwo. Krytyczna ocena tendencji lingwistycznej w badaniach nad filmem, Wydawnictwo UŚ, Katowice.pl_PL
dc.referencesJakobson Roman (1989), O stosunku między znakami wizualnymi i audytywnymi, [w:] tegoż, W poszukiwaniu istoty języka I, red. M. R. Mayenowa, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry (2003), Quentin Tarantino’s Star Wars? Digital Cinema, Media Convergence and Participatory Culture; Za M. Filiciak (2006), Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. http://web.mit.edu/cms/People/henry3/starwars.html.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry, Thornburn David (2003), Introduction, [w:] Rethinking Media Change. The Aesthetics of Transition, D. Thornburn, H. Jenkins (red.), The MIT Press, Cambridge, Massachusetts. Za M. Filiciak (2006), Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Wydawnictwa Akademickie I Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry (2007), Kultura konwergencji, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. Za M. Lister, J. Dovey, S. Giddings, I. Grant, K. Kelly (2009), Nowe media. Wprowadzenie, przeł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesJeżyk Łukasz (2010), Widzieć, wierzyć, wiedzieć. Dwadzieścia jeden liter Zenona Fajfera [w:] Z. Fajfer (2010), Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999 — 2009, Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesKluszczyński Ryszard W. (2001), Światy multimediów, [w:] W świecie mediów, red. E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków.pl_PL
dc.referencesLister Martin, Dovey Jon, Giddings Seth, Grant Lain, Kelly Kieran (2009), Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesManovich Lev (2006), Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiczka Tadeusz (1995), Kino jako poezja optyczna. Próby futuryzacji kinematografu w Polsce w latach 1918-1939, [w:] Kino — Film: poezja optyczna? Red. J. Trznadlowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesNowakowski Radosław (2005), Koniec świata według Emeryka; http://www.emeryk.wici. info/pl_PL
dc.referencesPaz Octavio (1974), Małpa gramatyczna, przeł. Krystyna Rodowska; http://www. grupaphp.com/phpspiskiiplotki/sip008.php.pl_PL
dc.referencesPreikschat Wolfgang (1994), Wideo jako metafora, [w:] Prędkość i przyjemność. Kino i telewizja w dobie symulacji elektronicznej, red. A. Gwóźdź, Wydawnictwo Szumacher, Kielce.pl_PL
dc.referencesRek Jan (1994), Między filmem a literaturą. Szkic do portretu Łódzkiego Ośrodka badań nad filmem, [w:] Film: Obraz — Język — Wyobraźnia — Idea, red. J. Trznadlowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesShuty Sławomir (2002), Blok; http://www.blok.art.pl/pl_PL
dc.referencesStern Anatol (1959), Film w poezji, [w:] Wspomnienia z Atlantydy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTynianow Jurij (1972), Prawa kina, przeł. B. Grabowska, [w:] Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa. Cyt. za W. Osadnik (1986), Lingwistyka i filmoznawstwo. Krytyczna ocena tendencji lingwistycznej w badaniach nad filmem, Wydawnictwo UŚ, Katowice.pl_PL
dc.referencesZawojski Piotr (1998), Cyfrowe obrazy fotograficzne — pomiędzy bytem wirtualnym a rzeczywistym, [w:] Intermedialność w kulturze końca XX wieku, red. A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak, Białystok; http://www.fil.us.edu.pl/film-i-media/zawoj/PZCyfob. htm. Data dostępu: 15.07.2012.pl_PL
dc.referencesZawojski Piotr (2005), Galaktyka post-Gutenberga, „artPapier”, nr 12. http://www. zawojski.com/2006/04/19/galaktyka-post-gutenberga/pl_PL
dc.referenceshttp://catalogue.nimk.nl/site/?page=%2Fsite%2Fart.php%3Fdoc_id%3D2813pl_PL
dc.referenceshttp://on1.zkm.de/zkm/werke/SurprisingSpiralpl_PL
dc.referenceshttp://oneartworld.com/artists/K/Ken+Feingold.html?atab=works&image=2806pl_PL
dc.referenceshttp://wro05.wrocenter.pl/thesurprisingspiral_pl.phppl_PL
dc.referenceshttp://www.culture.pl/baza-sztuki-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/ content/wro-miedzynarodowe-biennale-sztuki-mediowpl_PL
dc.referenceshttp://www.medienkunstnetz.de/works/the-surprising-spiral/pl_PL
dc.referenceshttp://www.newsweek.pl/Europa/jedno-pioro-jest-ptakiem,43818,2,1.htmlpl_PL
dc.relation.volume55pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord