Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKwiatkowska, Agnieszka
dc.date.accessioned2023-02-20T16:34:42Z
dc.date.available2023-02-20T16:34:42Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46061
dc.description.abstractThis article reviews the various ways in which Julian Przyboś dealt with genre conventions in his poetry. He used old forms of prose poetry, reworked the convention of hymn, ode and sonnet, wrote lullabies and rhymes, and, as one of the first poetry writers, brought the non-literary genres into poetry (letter, menu, postcard, note). Przyboś is also a prolific author of articles published in periodicals, prefaces and afterwords in books by other authors, or texts included in joint publications, many of which were forgotten or scattered. Through recalling these mostly concise publications a fuller reconstruction of Przyboś’s attitude to genre conventions is enabled and helps to track the generic evolution of the avant-garde poet. Also, a new perspective is provided by reviewing the poet’s home archive, which has been kept by his wife thus far. The poet paid attention to form consciously constructed structure to his compositions, with precision and scrupulousness, forming complex, though apparently simple constructions. The hesitation accompanying the classification of some of the notes only confirms the innovative character of his poetry, putting forward new forms, which undertake the game with tradition and exploit the richness of modern Polish.pl_PL
dc.description.sponsorshipThis publication is financed by The Ministry of Science and Higher Education — National Programme for the Development of Humanities for the years 2015−2018. 0059/NPRH4?H1b/83/2015, Julian Przyboś — edycja tekstów rozproszonych i niepublikowanych.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjecthome archivepl_PL
dc.subjectavant-gardepl_PL
dc.subjectliterary genrespl_PL
dc.subjectJulian Przybośpl_PL
dc.titleJulian Przyboś and the Literary Genrespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number37-46pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Zakład Literatury XX Wieku, Teorii Literatury i Sztuki Przekładupl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBalbus Stanisław (2000), Zagłada gatunków [in:] Genologia dzisiaj, eds. W. Bolecki, I. Opacki, Wydawnictwo IBL, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBalcerzan Edward (1972), Sytuacja gatunków [in:] E. Balcerzan, Przez znaki, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesCudak Roman (2000), Sytuacja gatunków we współczesnej poezji polskiej a perspektywy genologii [in:] Genologia i konteksty, ed. C. Dutka, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego, Zielona Góra.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska Agnieszka (2011), Tradycja, rzecz osobista. Julian Przyboś wobec dziedzictwa poezji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznańpl_PL
dc.referencesKwiatkowska Agnieszka (2015), Wiersze w wiciokrzewie. O gatunkach literackich w poezji Juliana Przybosia [in:] Zamieranie gatunku, M. Ładoń, G. Olszański, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesMarciniak Hanna (2009), Inwencje i repetycje. Formy doświadczenia poetyckiego w twórczości Juliana Przybosia, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesZgorzelski Czesław (1975), Perspektywy genologii w poznawaniu poezji współczesnej, “Teksty” no. 1.pl_PL
dc.relation.volume59pl_PL
dc.contributor.translatorSempowicz-Kalczyńska, Alicja
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord