Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWołk, Marcin
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.contributor.editorSzajnert, Danuta
dc.date.accessioned2023-03-10T09:38:37Z
dc.date.available2023-03-10T09:38:37Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46223
dc.description.abstractThe paper discusses dialectical tension between originality and repeatability in modern and post-modern autography (i.e. autobiography, or self-writing, in the broadest, trans-generic and trans-discursive sense of the term). The ideology of self-writing is based on the cult of individuality and exceptionality of life and text. Nevertheless, its realizations are inevitably marked by repetition and reproduction, both in the inner realm of given authors’s oeuvre (recurring characters and relations between them, reappearing places, events and themes; selfintertextuality) and in the outer contexts (replicating conventional discourse and existential patterns, imitating textual or rhetorical structures, different forms of intertextuality).pl_PL
dc.description.abstractPrzedmiotem artykułu jest dialektyka oryginalności i powtarzalności we współczesnych wypowiedziach autograficznych (czyli autobiograficznych w najszerszym, transgatunkowym i transdyskursywnym sensie tego terminu). Ideologia autobiografizmu oparta jest na kulcie jednostkowości i wyjątkowości (w tym samym stopniu życia, co tekstu), jednak jej realizacje odznaczają się dużym nasyceniem powtórzeniami — zarówno w wewnętrznym porządku twórczości danego autora (repetycje postaci, ich typów i wzajemnych relacji, miejsc, sekwencji zdarzeń, motywów tematycznych; autocytaty i autonawiązania), jak i w porządku zewnętrznym (powielanie konwencjonalnych wzorców wypowiedzi, chwytów retorycznych, naśladownictwo struktur tekstowych i schematów egzystencjalnych, nawiązania intertekstualne różnego typu, cytaty z rzeczywistości). Część z tych powtórzeń ma naturę intencjonalną, inne są mimowolne. Ich występowanie leży u podstaw zasadniczego dylematu twórczości autograficznej, uwidocznionego w zestawieniu skrajnych tez: „Wszystko, co nie jest […] autobiografią, jest plagiatem” (C. González-Ruano) oraz „Istnienie jest plagiatem” (E. M. Cioran).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectautobiographypl_PL
dc.subjectautopresentationpl_PL
dc.subjectoryginalitypl_PL
dc.subjectrepeatabilitypl_PL
dc.subjectintertextualitypl_PL
dc.subjectautobiografiapl_PL
dc.subjectautoprezentacjapl_PL
dc.subjectoryginalnośćpl_PL
dc.subjectpowtórzeniepl_PL
dc.subjectintertekstualnośćpl_PL
dc.titleAutografia i powtórzeniepl_PL
dc.title.alternativeAutography and repetitionpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number87-98pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika, Instytut Literatury Polskiej, Pracownia Komparatystyki Literacko-Kulturowejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAdorno Theodor W. (1990), Sztuka i sztuki. Wybór esejów, przeł. K. Krzemień-Ojak, wyb. i wstęp K. Sauerland, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAlmodóvar Pedro (2012), Z Pedro Almodovarem rozmawia Pedro Almodovar [online:] http://stopklatka. pl/artykuly/-/5677149, z-pedro-almodovarem-rozmawia-pedro-almodovar.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland (1999), Fragmenty dyskursu miłosnego, przeł. i posłowie M. Bieńczyk, wstęp M.P. Markowski, Wydawnictwo KR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland (2011), Roland Barthes, przeł. T. Swoboda, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesBeaujour Michel (1979), Autobiografia i autoportret, przeł. K. Falicka, „Pamiętnik Literacki”, z. 1.pl_PL
dc.referencesDemetrio Duccio (2000), Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, przeł. A. Skolimowska, wstęp O. Czerniawska, Oficyna Wydwanicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesDoubrovsky Serge (2007), Autobiografia / prawda / psychoanaliza, przeł. A. Turczyn, „Teksty Drugie”, nr 1/2.pl_PL
dc.referencesDudek Dorota (1993), Powieści Bohumila Hrabala jako „cykl autokreacyjny”, „Pamiętnik Słowiański”, t. 43.pl_PL
dc.referencesGonzalez-Ruano César (1979), Memorias. Mi medio siglo se confesa a medias, Tebas, Madrid.pl_PL
dc.referencesGrajewski Wincenty (2003), Maszyny dialogowe. Szkice teoretycznoliterackie, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesJarzębski Jerzy (1984), Powieść jako autokreacja, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesJung Carl Gustav (1993), Wspomnienia, sny, myśli, oprac. A. Jaffé, przeł. R. Reszke i L. Kolankiewicz, Wydawnictwo WROTA – Wydawnictwo KR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKonwicki Tadeusz (1974), Kronika wypadków miłosnych, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKonwicki Tadeusz (1986), Nowy Świat i okolice, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKruk Adam (2007), Syllepsis w twórczości Woody’ego Allena, „Kwartalnik Filmowy”, nr 60.pl_PL
dc.referencesKurska Anna (1989), Fragment romantyczny, PAN Komitet Nauk o Literaturze Polskiej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesLejeune Philippe (2001), Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, red. R. Lubas-Bartoszyńska, przeł. W. Grajewski i in., Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesMontaigne Michel de (1985), Próby. Księga druga, przeł. T. Żeleński (Boy), oprac. Z. Gierczyński, wyd. 2, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNietzsche Friedrich (1989), Ecce homo. Jak się staje — kim się jest, przeł. L. Staff, Wydawnictwo bis, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNasalska Anna (1985), Formuła nostalgii. O sposobie kształtowania świata przedstawionego w prozie Konwickiego [w:] Modele świata i człowieka. Szkice o powieści współczesnej, red. J. Święch, Lublin.pl_PL
dc.referencesRicoeur Paul (1996), Hermeneutyczna funkcja dystansu, przeł. P. Graff [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. H. Markiewicz, t. 4, cz. 1, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesRousseau Jan Jakub (1978), Wyznania (wybór), przeł. T. Żeleński (Boy), oprac. E. Rzadkowska, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSmulski Jerzy (1988), Autobiografizm jako postawa i jako strategia artystyczna, „Pamiętnik Literacki”, z. 4.pl_PL
dc.referencesSturrock John (1979), Nowy wzorzec autobiografii, przeł. G. Cendrowska, „Pamiętnik Literacki”, z. 1.pl_PL
dc.referencesWołk Marcin (2004), Autobiografizm i cykliczność [w:] Cykl i powieść, red. K. Jakowska, D. Kulesza i K. Sokołowska, Wydawnictwo UwB, Białystok.pl_PL
dc.referencesWołk Marcin (2008), Sygnatury ukryte: Rudnicki, Stryjkowski, Brandys [w:] Oblicza Narcyza: obecność autora w dziele, red. M. Korytowska, I. Puchalska, M. Siwiec, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesWoźnicka Eliza (2002), Fragment jako forma autobiografii: „Fantomy” i „Natura” Marii Kuncewiczowej, „Pamiętnik Literacki”, z. 2.pl_PL
dc.relation.volume57pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord