Show simple item record

dc.contributor.authorLisak-Gębala, Dobrawa
dc.date.accessioned2023-03-20T17:04:22Z
dc.date.available2023-03-20T17:04:22Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46301
dc.description.abstractContemporary polish essays on paintings and photographs, by Wojciech Karpiński, Zbigniew Herbert, Ewa Bieńkowska, Jarosław Iwaszkiewicz, Wojciech Nowicki and Jacek Dehnel, are described in the article as the specific kind of real or envisaged journey — undertaken in space and time, in search for pictures’ aura (Walter Benjamin’s notion). Since essayists often mention about numerous obstacles that hinder the fully individual contact with famous paintings (eg. overabundance of known descriptions and artificiality of museum expositions), the increasing writer’s interest in old, unique photographs could be regarded as an enclave for experience of aura.pl_PL
dc.description.sponsorshipArtykuł powstał w ramach projektu sfinansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2011/01/N/HS2/00510.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectesejpl_PL
dc.subjectopis podróżypl_PL
dc.subjectmalarstwopl_PL
dc.subjectfotografiapl_PL
dc.titleWspółczesna polska eseistyka w poszukiwaniu aury obrazów malarskich i fotograficznychpl_PL
dc.title.alternativeContemporary Polish Essays In Search For The Aura Of Paintings And Photographspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number223-237pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Polskiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAdorno Theodor W. (1990), Esej jako forma, [w:] tegoż, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, przekł. K. Krzemień-Ojak, wybór i wstęp K. Sauerland, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland (2008), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBenjamin Walter (2011), Dzieło sztuki w dobie jego reprodukowalności technicznej, [w:] tegoż, Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBenjamin Walter (1996), Mała historia fotografii, przeł. J. Sikorski, [w:] Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, wybór, oprac. H. Orłowski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesBieńkowska Ewa (2002), Co mówią kamienie Wenecji, Wydawnictwo słowo / obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesCzaja Dariusz (2010), Gdzieś dalej, gdzie indziej, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesDehnel Jacek (2009), Fotoplastikon, Wydawnictwo WAB, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHerbert Zbigniew (2004), Barbarzyńca w ogrodzie, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHollander John (1988), The Poetics of Ekphrasis, „Word & Image” nr 4.pl_PL
dc.referencesIwaszkiewicz Jarosław (2008), Podróże do Włoch, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKarpiński Wojciech (2013), Twarze, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKarpiński Wojciech (2008), Pamięć Włoch, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKowalczyk Andrzej S. (1990), Kryzys świadomości europejskiej w eseistyce polskiej lat 1945-1977 (Vincenz — Stempowski — Miłosz), Eterna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKozicka Dorota (1993), Wędrowcy światów prawdziwych: dwudziestowieczne relacje z podróży, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesMalraux André (2005), Muzeum wyobraźni, przeł. A. Dziadek, [w:] Muzeum sztuki. Antologia, pod red. M. Popczyk, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesMichałowska Marianna (2007), Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci, Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna, Kraków.pl_PL
dc.referencesMuratow Paweł (2008), Obrazy Włoch. Rzym, przeł. P. Hertz, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNowicki Wojciech (2010), Dno oka. Eseje o fotografii, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesNowicki Wojciech (2013), Salki, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesSendyka Roma (2006), Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSendyka Roma (2009), Esej i ekfraza (Herbert — Bieńkowska — Bieńczyk), „Przestrzenie Teorii” nr 11.pl_PL
dc.referencesSontag Susan (1979), Notatki o kampie, przeł. W. Wartenstein, „Literatura na Świecie”, nr 9.pl_PL
dc.referencesStasiuk Andrzej (2004), Jadąc do Babadag, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesStasiuk Andrzej (2011), Dziennik pisany później, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesSzalewska Katarzyna (2012), Pasaż tekstowy. Czytanie miasta jako forma doświadczania przeszłości we współczesnym eseju polskim, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzczuciński Adam (2008), Włoskie miniatury, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUgniewska Joanna (2011), Podróżować, pisać. O literaturze podróżniczej i współczesnych pisarzach włoskich, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZagańczyk Marek (2005), Droga do Sieny, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZalewski Cezary (2010), Pragnienie, poznanie, przemijanie. Fotograficzne reprezentacje w literaturze polskiej, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.relation.volume56pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record