dc.contributor.author | Lisak-Gębala, Dobrawa | |
dc.date.accessioned | 2023-03-20T17:04:22Z | |
dc.date.available | 2023-03-20T17:04:22Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46301 | |
dc.description.abstract | Contemporary polish essays on paintings and photographs, by Wojciech Karpiński, Zbigniew
Herbert, Ewa Bieńkowska, Jarosław Iwaszkiewicz, Wojciech Nowicki and Jacek
Dehnel, are described in the article as the specific kind of real or envisaged journey —
undertaken in space and time, in search for pictures’ aura (Walter Benjamin’s notion).
Since essayists often mention about numerous obstacles that hinder the fully individual
contact with famous paintings (eg. overabundance of known descriptions and artificiality
of museum expositions), the increasing writer’s interest in old, unique photographs
could be regarded as an enclave for experience of aura. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Artykuł powstał w ramach projektu sfinansowanego ze środków Narodowego Centrum
Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2011/01/N/HS2/00510. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.subject | esej | pl_PL |
dc.subject | opis podróży | pl_PL |
dc.subject | malarstwo | pl_PL |
dc.subject | fotografia | pl_PL |
dc.title | Współczesna polska eseistyka w poszukiwaniu aury obrazów malarskich i fotograficznych | pl_PL |
dc.title.alternative | Contemporary Polish Essays In Search For The Aura Of Paintings And Photographs | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 223-237 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Polskiej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Adorno Theodor W. (1990), Esej jako forma, [w:] tegoż, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, przekł. K. Krzemień-Ojak, wybór i wstęp K. Sauerland, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Barthes Roland (2008), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Benjamin Walter (2011), Dzieło sztuki w dobie jego reprodukowalności technicznej, [w:] tegoż, Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Benjamin Walter (1996), Mała historia fotografii, przeł. J. Sikorski, [w:] Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, wybór, oprac. H. Orłowski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Bieńkowska Ewa (2002), Co mówią kamienie Wenecji, Wydawnictwo słowo / obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Czaja Dariusz (2010), Gdzieś dalej, gdzie indziej, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec. | pl_PL |
dc.references | Dehnel Jacek (2009), Fotoplastikon, Wydawnictwo WAB, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Herbert Zbigniew (2004), Barbarzyńca w ogrodzie, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hollander John (1988), The Poetics of Ekphrasis, „Word & Image” nr 4. | pl_PL |
dc.references | Iwaszkiewicz Jarosław (2008), Podróże do Włoch, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Karpiński Wojciech (2013), Twarze, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Karpiński Wojciech (2008), Pamięć Włoch, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kowalczyk Andrzej S. (1990), Kryzys świadomości europejskiej w eseistyce polskiej lat 1945-1977 (Vincenz — Stempowski — Miłosz), Eterna, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kozicka Dorota (1993), Wędrowcy światów prawdziwych: dwudziestowieczne relacje z podróży, TAiWPN Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Malraux André (2005), Muzeum wyobraźni, przeł. A. Dziadek, [w:] Muzeum sztuki. Antologia, pod red. M. Popczyk, TAiWPN Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Michałowska Marianna (2007), Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci, Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Muratow Paweł (2008), Obrazy Włoch. Rzym, przeł. P. Hertz, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Nowicki Wojciech (2010), Dno oka. Eseje o fotografii, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec. | pl_PL |
dc.references | Nowicki Wojciech (2013), Salki, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec. | pl_PL |
dc.references | Sendyka Roma (2006), Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku, TAiWPN Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Sendyka Roma (2009), Esej i ekfraza (Herbert — Bieńkowska — Bieńczyk), „Przestrzenie Teorii” nr 11. | pl_PL |
dc.references | Sontag Susan (1979), Notatki o kampie, przeł. W. Wartenstein, „Literatura na Świecie”, nr 9. | pl_PL |
dc.references | Stasiuk Andrzej (2004), Jadąc do Babadag, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec. | pl_PL |
dc.references | Stasiuk Andrzej (2011), Dziennik pisany później, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec. | pl_PL |
dc.references | Szalewska Katarzyna (2012), Pasaż tekstowy. Czytanie miasta jako forma doświadczania przeszłości we współczesnym eseju polskim, TAiWPN Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Szczuciński Adam (2008), Włoskie miniatury, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ugniewska Joanna (2011), Podróżować, pisać. O literaturze podróżniczej i współczesnych pisarzach włoskich, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zagańczyk Marek (2005), Droga do Sieny, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zalewski Cezary (2010), Pragnienie, poznanie, przemijanie. Fotograficzne reprezentacje w literaturze polskiej, TAiWPN Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.relation.volume | 56 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |