Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWartecka-Ważyńska, Agnieszka
dc.contributor.editorStasiak, Andrzej
dc.date.accessioned2023-04-17T16:02:44Z
dc.date.available2023-04-17T16:02:44Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.citationWartecka-Ważyńska, A. (2005). Rola wybranych organizacji społecznych w kształtowaniu aktywności turystycznej młodzieży. Turystyka i Hotelarstwo, 8, 87-102.pl_PL
dc.identifier.issn1644-8871
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46737
dc.description.abstractAmong many institutions than can (or actually do) educate for certain ways of spending spare time one can enumerate family, school, tourist organisations, out-of-school educational establishments, other adult-oriented educational and cultural institutions, particularly those intended to fulfil recreational needs, and any social and public institutions (economic, political, tutelary, medical, etc.) if only their administration and staff consciously provide education for people they deal with. Organisational factors play an important part in shaping tourist activity of young people. Efficient and reasonable promotion of tourist activeness depends on conscious and purposeful planning of tourist undertakings. Tourist organisations help to plan and arrange different forms of safe pastime for children and adolescents such as hiking trips, school excursions, summer and winter camps. Youth holidays assume different forms: summer camps (recreational or therapeutic), hiking tours and camping trips combining leisure and work, sanitarium stays, learning-and-recreation stays (during the school year), bivouacking and summer play centres. This paper discusses the role of selected social institutions in shaping tourist activness of young people using the results of a survey conducted by the author among students of secondary schools in the Wielkopolskie voivodship. It was found that the tourist activeness of the respondents was influenced by tourist organizations and the church. The respondents were most interested in cheapest school excursions subsidized by school or other institutions. Participation of young people in tourism depends on their cultural environment, hierarchy of values and norms of behaviour. Tourist activeness of young people represents an interesting research issue, which requires further investigation.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzipl_PL
dc.relation.ispartofseriesTurystyka i Hotelarstwo;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleRola wybranych organizacji społecznych w kształtowaniu aktywności turystycznej młodzieżypl_PL
dc.title.alternativeThe role of selected social organizations in promoting tourist activity of young peoplepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number87-102pl_PL
dc.referencesJackowski A., 1991, Pielgrzymki i turystyka religijna w Polsce, Instytut Turystyki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLubowicz Z., Kraskiewicz K., 1992, Wybrane problemy turystyki na świecie, Problemy Turystyki, 4 (58).pl_PL
dc.referencesPrzecławski K., 1986, Humanistyczne podstawy turystyki, Instytut Turystyki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSiwiński W., 1993, Młodzież a sport, turystyka i rekreacja na zajęciach pozalekcyjnych w szkole, Europejska Akademia Hotelarstwa, Gastronomii, Turystyki i Biznesu, Poznań.pl_PL
dc.referencesWażniejsze dane o powiatach i gminach województwa wielkopolskiego, 2000, Urząd Statystyczny, Poznań.pl_PL
dc.referencesWojtycza J., 2000, Organizacja turystyki młodzieży szkolnej, Wyd. Nauk. Akademii Pedagogicznej, Kraków.pl_PL
dc.relation.volume8pl_PL
dc.disciplinegeografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzennapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe