Show simple item record

dc.contributor.authorBiałek, Maria
dc.contributor.editorStasiak, Andrzej
dc.date.accessioned2023-04-17T16:07:48Z
dc.date.available2023-04-17T16:07:48Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.citationBiałek, M. (2005). Muzeum jako firma turystyczna stosująca marketing. Turystyka i Hotelarstwo, 8, 71-85.pl_PL
dc.identifier.issn1644-8871
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46740
dc.description.abstractMuseums represent a significant part of cultural heritage. The role of muse-ums was understood differently depending on historical epochs: they were regarded as treasure-houses, art temples, museums for masses, culture-and-distraction institutions or permanent education centers. In recent times they tend to be perceived as enterprises–tourist attractions such as e.g. the Magurski National Park, the Jorvik Viking Centre or Disney World. At the turn of the 20th century museums have faced various very ambitious challenges. It requires energetic efforts and, which seems most difficult, changing mentality and giving up well-worn habits. To become attractive for mass tourism, museums, following the example of for-profit organizations, must respond to demands expressed by the customers, foresee their needs, aptly supply tourist product, masterly implement promotion measures, create a positive image of the company and adopt an appropriate marketing mix strategy (marketing mix consists in adequate coordination of marketing ingredients in order to most efficiently market the product and put the adopted marketing strategy into operation; in service sector the so-called 7 P’s marketing model is used that includes the 4 ‘classic’ P’s – product, price, place, promotion – and 3 additional P’s – people, physical evidences and processes). The marketing communication should be interactive and allow for building long-term bonds with important elements of the environment, getting acquainted with the customers, and taking into consideration their needs in order to create better offer, according to modern trends and demand. To be competitive on increasingly demanding market, museums must employ so-called customization i.e. adapt the offer to particular needs of the customers, in respect of the product itself and the communication sphere alike. Museum collection must not be regarded as ‘sacrum’ anymore – it is simply a product. To market this product museums must craft ever more engaging forms of exposition, enlarge the thematic scope according to the variety of needs, interests and level of knowledge of the visitors. Actually, the visitors should become the centre of attention rather than museums and their collections.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzipl_PL
dc.relation.ispartofseriesTurystyka i Hotelarstwo;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleMuzeum jako firma turystyczna stosująca marketingpl_PL
dc.title.alternativeMuseum as a tourist enterprise using marketing strategiespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number71-85pl_PL
dc.referencesAltkorn J., 1994, Marketing w turystyce, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBąk J., Stach P., 2001, Muzeum jako konkurujące przedsiębiorstwo – w poszukiwaniu dróg rozwoju, Zesz. Nauk. WSDG, nr 8, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBurzyński T. (red.), 1999, Marketing turystyki. Wybrane zagadnienia, IT, Kraków.pl_PL
dc.referencesGaworecki W.W., 1998, Turystyka, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHolloway J.Ch., Robinson Ch., 1997, Marketing w turystyce PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIwankiewicz-Rak B., 1995, Marketing organizacji non-profit, Marketing i Rynek, 4.pl_PL
dc.referencesKachniewska M., 2002, Zarządzanie jakością usług turystycznych, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMazurek-Łopacińska K. (red.), 1997, Kultura w gospodarce rynkowej. Problemy adaptacji marketingu, Wyd. AE im. O. Langego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMazurkiewicz L., 2002, Planowanie marketingowe w przedsiębiorstwie turystycznym, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiddleton V.T.C., 1996, Marketing w turystyce, PAPT, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMidura F., 1997, Turystyczne wykorzystanie muzeów w Polsce, [w:] Kulturowe aspekty turystyki i gospodarki turystycznej, PST, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMikocka-Rachubowa K., 1994, Słownik szkolny. Terminy i pojęcia z wiedzy o sztuce, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMudie P., Cottam A., 1998, Usługi. Zarządzanie i marketing, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPanasiuk A. (red.), 2001, Turystyka. Zarys wykładu, Fundacja Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.pl_PL
dc.referencesPayne A., 1996, Marketing usług, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiotrowski J.P., 1997, Obiekty kultury jako atrakcja turystyczna, [w:] Kulturowe aspekty turystyki i gospodarki turystycznej, PST, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPuczkowski B., 2001, Istota marketingu (2), Hotelarz, 2 (457).pl_PL
dc.referencesRitzer G., 2001, Magiczny świat konsumpcji, Warszawskie Wyd. Literackie Muza SA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStasiak A., 2005, Muzea wobec wyzwań współczesnej turystyki, Euroregio-nalna Konferencja Naukowa „Rola muzeów w turystyce i krajoznawstwie”, Zielona Góra–Sulechów, 13–15.10.2005 r. (w druku).pl_PL
dc.referencesTopolnicka L., 2001, Turystyka kulturowa jako główny polski produkt tury-styczny, referat wygłoszony podczas „Forum na rzecz turystyki po parkach, ogrodach i rezydencjach”, Pszczyna (arshorti.pl/cms/festiwal/ referaty. php?Id=17).pl_PL
dc.referencesWodejko S., 1998, Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Wyd. WSHiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWróblewski S., b.r.w., Turystyka dla fachowców (meetingspoland.pl/ dlafachowcow.htm).pl_PL
dc.relation.volume8pl_PL
dc.disciplinegeografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzennapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe