Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZalewska-Bujak, Małgorzata
dc.contributor.editorWiśniewska-Kin, Monika
dc.contributor.editorBonar, Jolanta
dc.contributor.editorBuła, Anna
dc.date.accessioned2023-05-08T09:32:02Z
dc.date.available2023-05-08T09:32:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationZalewska-Bujak M., Prawdy i mity o miejscu dziecka w centrum działań nauczyciela – w perspektywie nauczycielskich narracji i teorii Pierre’a Bourdieu, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-231-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46969
dc.description.abstractWspółczesna myśl pedagogiczna wydaje się zobowiązywać nauczyciela do refleksyjnego namysłu nad szerszymi, społecznymi oraz kulturowymi wymiarami jego pracy wraz z równoczesnym emancypowaniem się z ograniczeń mentalnych i systemowych. Postulaty te wysuwane są obok takich niepokojących zjawisk, jak m.in. zdominowanie sposobu zarządzania placówkami oświatowymi przez „ideologię rynkowego liberalizmu” oraz zbytnie koncentrowanie się na standaryzacji pomiaru osiągnięć nauczania i uczenia się uczniów.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofHoryzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectedukacja wczesnoszkolnapl_PL
dc.subjectteoria Pierre’a Bourdieupl_PL
dc.subjectuczenie się dziecipl_PL
dc.titlePrawdy i mity o miejscu dziecka w centrum działań nauczyciela – w perspektywie nauczycielskich narracji i teorii Pierre’a Bourdieupl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number109-121pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Zakład Dydaktyki i Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-232-1
dc.referencesBaert P., Carreira da Silva F. (2013), Teorie społeczne w XX wieku i dzisiaj, przekł. S. Burdziej, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków.pl_PL
dc.referencesBałachowicz J. (2009), Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, WSP TWP w Warszawie, „Comandor”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (2012), O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo, przekł. P. Poniatowska, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (2006), Medytacje pascaliańskie, przekł. K. Wakar, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (2008), Zmysł praktyczny, przekł. M. Falski, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (2009), Rozum praktyczny. O teorii działania, przekł. J. Stryjczyk, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesBruner J. (2006), Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesFoucault M. (1998), Nadzorować i karać, przekł. T. Komendant, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGibbs G. (2011), Analiza danych jakościowych, przekł. M. Brzozowska-Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGiroux H. A., Witkowski L. (2010), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesJacyno M., Szulżycka A. (1999), Dzieciństwo. Doświadczenie bez świata, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKędzierska H. (2008), Nauczyciele polskiej szkoły w poszukiwaniu samoświadomości, [w:] Dokąd zmierza polska szkoła?, red. D. Klus-Stańska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D. (2000), Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo UWM, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D. (red.), (2014), Dezintegracja tożsamości i wiedzy jako proces i efekt edukacji wczesnoszkolnej, [w:] (Anty)edukacja wczesnoszkolna, red. D. Klus-Stańska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 24–60.pl_PL
dc.referencesKonecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrzychała S., Zamorska B. (2001), Nauczyciele wobec edukacyjnej obcości – rekonstrukcja kolektywnych wzorów orientacji, [w:] Nauczyciel wobec zróżnicowań społecznych, red. M. J. Szymański, R. Kwiecińska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, s. 27–64.pl_PL
dc.referencesMichalak M. (2007), Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków, Wydawnictwo UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesMiles M., Huberman A. M. (2000), Analiza danych jakościowych, przekł. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesPotulicka E. (2010), Zagrożenia globalizacji: fundamentalizm rynkowy oraz inkorporacja edukacji, [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 87–97.pl_PL
dc.referencesRutkowiak J. (2010a), Neoliberalizm jako kulturowy kontekst kształtowania się tożsamości współczesnego nauczyciela. Ku problematyce oporu i odporu edukacyjnego, [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesRutkowiak J. (2010b), Nauczyciel w dramacie wartości wychowawczych. Problem na pograniczu pedeutologii i ekonomii, [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 229–247.pl_PL
dc.referencesSmolińska-Theiss B. (2015), Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Wydawnictwo APS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStemplewska-Żakowicz K. (1996), Osobiste doświadczenie a przekaz społeczny. O dwóch czynnikach rozwoju poznawczego, Wydawnictwo Leopoldinum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesStemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. (red.), (2005), Wywiad psychologiczny, t. 1: Wywiad jako postępowanie badawcze, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek T. (2001), Ekonomia i etyka: przemieszczenia dyskursu edukacyjnego, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, numer specjalny „Normatywizm – Etyczność – Zaangażowanie”, s. 165–191.pl_PL
dc.referencesSzymański M. J., Kwiecińska R. (red.), (2001), Nauczyciel wobec zróżnicowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2015), Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-231-4.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe