dc.contributor.author | Zalewska-Bujak, Małgorzata | |
dc.contributor.editor | Wiśniewska-Kin, Monika | |
dc.contributor.editor | Bonar, Jolanta | |
dc.contributor.editor | Buła, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T09:32:02Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T09:32:02Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Zalewska-Bujak M., Prawdy i mity o miejscu dziecka w centrum działań nauczyciela – w perspektywie nauczycielskich narracji i teorii Pierre’a Bourdieu, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.08 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-231-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46969 | |
dc.description.abstract | Współczesna myśl pedagogiczna wydaje się zobowiązywać nauczyciela do refleksyjnego
namysłu nad szerszymi, społecznymi oraz kulturowymi wymiarami jego
pracy wraz z równoczesnym emancypowaniem się z ograniczeń mentalnych i systemowych.
Postulaty te wysuwane są obok takich niepokojących zjawisk, jak m.in.
zdominowanie sposobu zarządzania placówkami oświatowymi przez „ideologię
rynkowego liberalizmu” oraz zbytnie koncentrowanie się na standaryzacji pomiaru
osiągnięć nauczania i uczenia się uczniów. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | edukacja wczesnoszkolna | pl_PL |
dc.subject | teoria Pierre’a Bourdieu | pl_PL |
dc.subject | uczenie się dzieci | pl_PL |
dc.title | Prawdy i mity o miejscu dziecka w centrum działań nauczyciela – w perspektywie nauczycielskich narracji i teorii Pierre’a Bourdieu | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 109-121 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski w Katowicach, Zakład Dydaktyki i Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-232-1 | |
dc.references | Baert P., Carreira da Silva F. (2013), Teorie społeczne w XX wieku i dzisiaj, przekł. S. Burdziej, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Bałachowicz J. (2009), Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, WSP TWP w Warszawie, „Comandor”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z. (2012), O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo, przekł. P. Poniatowska, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P. (2006), Medytacje pascaliańskie, przekł. K. Wakar, Oficyna Naukowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P. (2008), Zmysł praktyczny, przekł. M. Falski, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P. (2009), Rozum praktyczny. O teorii działania, przekł. J. Stryjczyk, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Bruner J. (2006), Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Foucault M. (1998), Nadzorować i karać, przekł. T. Komendant, Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gibbs G. (2011), Analiza danych jakościowych, przekł. M. Brzozowska-Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Giroux H. A., Witkowski L. (2010), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Jacyno M., Szulżycka A. (1999), Dzieciństwo. Doświadczenie bez świata, Oficyna Naukowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kędzierska H. (2008), Nauczyciele polskiej szkoły w poszukiwaniu samoświadomości, [w:] Dokąd zmierza polska szkoła?, red. D. Klus-Stańska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (2000), Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo UWM, Olsztyn. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (red.), (2014), Dezintegracja tożsamości i wiedzy jako proces i efekt edukacji wczesnoszkolnej, [w:] (Anty)edukacja wczesnoszkolna, red. D. Klus-Stańska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 24–60. | pl_PL |
dc.references | Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Krzychała S., Zamorska B. (2001), Nauczyciele wobec edukacyjnej obcości – rekonstrukcja kolektywnych wzorów orientacji, [w:] Nauczyciel wobec zróżnicowań społecznych, red. M. J. Szymański, R. Kwiecińska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, s. 27–64. | pl_PL |
dc.references | Michalak M. (2007), Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Miles M., Huberman A. M. (2000), Analiza danych jakościowych, przekł. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Potulicka E. (2010), Zagrożenia globalizacji: fundamentalizm rynkowy oraz inkorporacja edukacji, [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 87–97. | pl_PL |
dc.references | Rutkowiak J. (2010a), Neoliberalizm jako kulturowy kontekst kształtowania się tożsamości współczesnego nauczyciela. Ku problematyce oporu i odporu edukacyjnego, [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Rutkowiak J. (2010b), Nauczyciel w dramacie wartości wychowawczych. Problem na pograniczu pedeutologii i ekonomii, [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 229–247. | pl_PL |
dc.references | Smolińska-Theiss B. (2015), Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Wydawnictwo APS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Stemplewska-Żakowicz K. (1996), Osobiste doświadczenie a przekaz społeczny. O dwóch czynnikach rozwoju poznawczego, Wydawnictwo Leopoldinum, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. (red.), (2005), Wywiad psychologiczny, t. 1: Wywiad jako postępowanie badawcze, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek T. (2001), Ekonomia i etyka: przemieszczenia dyskursu edukacyjnego, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, numer specjalny „Normatywizm – Etyczność – Zaangażowanie”, s. 165–191. | pl_PL |
dc.references | Szymański M. J., Kwiecińska R. (red.), (2001), Nauczyciel wobec zróżnicowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2015), Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-231-4.08 | |