Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw jako czynnik kształtujący zachowania nabywcze klientów
Abstract
Postawiony cel główny pracy przyjął brzmienie: Identyfikacja obszarów społecznej odpowiedzialności, w których aktywność przedsiębiorstw branży spożywczej wpływa na zachowania nabywcze klientów. Cel główny został zdezagregowany na cele szczegółowe:
1. Zweryfikowanie poziomu wiedzy klientów na temat pojęcia społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
2. Określenie poprawności rozumienia znaków ekologicznych/społecznych.
3. Określenie oczekiwań klientów w obszarze społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
4. Wskazanie wpływu działań społecznie odpowiedzialnych na zachowania nabywcze grup klientów wyodrębnionych według wybranych do badania kryteriów.
5. Sformułowanie rekomendacji dla przedsiębiorstw branży spożywczej dotyczących podejmowania działań społecznie odpowiedzialnych i komunikowania
o nich.
Badanie zależności między działaniami społecznie odpowiedzialnymi przedsiębiorstw branży spożywczej, a zachowaniami nabywczymi klientów przyczynia się do pełniejszego rozpoznania tej problematyki oraz stanowi wkład
w usystematyzowanie i dostarczenie nowej wiedzy na ten temat. Wyniki badań opisanych w rozprawie mają wymiar aplikacyjny.
Mogą być użyteczne dla przedsiębiorstw, gdyż określają oczekiwania klientów w zakresie tego, jakie działania społecznie odpowiedzialne powinny w ich opinii być podejmowane przez podmioty gospodarcze,
a także które z nich realnie kształtują ich zachowania nabywcze. W oparciu o wnioski wyciągnięte na podstawie przeprowadzonych analiz i sformułowane w rozprawie rekomendacje, przedsiębiorstwa po ich wykorzystaniu mogą sprawniej i skuteczniej opracowywać strategie postępowania wobec klientów.