Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRyszkiewicz, Mirosław
dc.date.accessioned2023-07-07T10:56:32Z
dc.date.available2023-07-07T10:56:32Z
dc.date.issued2023-06-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47462
dc.description.abstractThe primary topic of the article is the analysis of three detective novels by a columnist Kisiel: Zbrodnia w Dzielnicy Północnej (1948), Wszystko inaczej (1986) and Zanim nadejdzie śmierć (1995). The first one represents “a classical crime novel”; the second one – “an open work”, “postmodern”, “anti-crime novel”; the third one – an allegedly uncompleted crime novel. Each of these works, referring to a linear-regressive narrative and a plot scheme of a crime story in a different way, uses the structure of a crime novel for slightly different purposes, which is mostly enhanced by final sequences of events. Hence the title of the article and the adopted method of analysis as both theory of a (crime) novel and theory of (classical) rhetoric as well, emphasize the key importance of the narrative and plot ending, and rhetoric enables to clarify its relevance, i.e. fulfilling various functions, thanks to evoking contexts and con-situations significant in (also literary) communication. The cognitive, educational and aesthetic, and therefore persuasive, functions of a crime novel depend, among other things, on the “open” or “closed” shape of the endings of the narrative and plot. These endings in case of each of the original, unconventional and valuable works are in fact unique.en
dc.description.abstractZasadniczy przedmiot artykułu stanowi analiza trzech powieści kryminalnych Stefana Kisielewskiego: Zbrodnia w Dzielnicy Północnej (1948), Wszystko inaczej (1986) i Zanim nadejdzie śmierć (1995). Pierwsza reprezentuje „klasyczną powieść kryminalną”; druga – „dzieło otwarte”, „postmodernistyczne”, „antykryminał”; trzecia – kryminał rzekomo niezakończony. Każdy z tych utworów, odmiennie odwołując się do kryminalnej narracji linearno-powrotnej i kryminalnego schematu fabularnego, do odmiennych też nieco celów strukturę powieści kryminalnej wykorzystuje, co najbardziej uwydatniają finałowe sekwencje zdarzeń. Stąd tytuł artykułu oraz przyjęta w nim metoda analizy, gdyż zarówno teoria powieści (kryminalnej), jak też teoria retoryki (klasycznej), obie podkreślają duże znaczenie narracyjnego i fabularnego finiszu, a retoryka pozwala dookreślić jego celowość, czyli pełnienie przezeń różnorakich funkcji, dzięki przywołaniu istotnych w komunikacji (także literackiej) kontekstów oraz konsytuacji. Poznawcze, wychowawcze i estetyczne, a więc perswazyjne funkcje powieści kryminalnej zależą m.in. od „otwartego” bądź „zamkniętego” kształtu zakończeń narracji i fabuły. Te zakończenia w przypadku każdego z oryginalnych, niesztampowych i wartościowych dzieł są w istocie niepowtarzalne.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpowieść kryminalnapl
dc.subjectzakończeniepl
dc.subjectfabułapl
dc.subjectnarracjapl
dc.subjectliberalizmpl
dc.subjectcrime novelen
dc.subjectenden
dc.subjectploten
dc.subjectnarrativeen
dc.subjectliberalismen
dc.titleRetoryka zakończenia kryminału na przykładzie wybranych powieści Stefana Kisielewskiegopl
dc.title.alternativeThe rhetoric of the end of a crime novel in Stefan Kisielewski’s chosen novelsen
dc.typeArticle
dc.page.number213-245
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniepl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesKisielewski Stefan, Abecadło Kisiela, Iskry, Warszawa 1997.pl
dc.referencesKisielewski Stefan, Lata pozłacane, lata szare. Wybór felietonów z lat 1945–1987, Znak, Kraków 1989.pl
dc.referencesKisielewski Stefan, Powieści sensacyjne. Miałem tylko jedno życie, Kobiety i telefon, Przygoda w Warszawie, Zbrodnia w dzielnicy północnej [sic!], Prószyński i S-ka, Warszawa 2011.pl
dc.referencesKisielewski Stefan, Wołanie na puszczy, Iskry, Warszawa 1997.pl
dc.referencesKisielewski Stefan, Wszystko inaczej, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1991.pl
dc.referencesKisielewski Stefan, Zanim nadejdzie śmierć, Iskry, Warszawa 1995.pl
dc.referencesKisielewski Stefan, Zbrodnia w Dzielnicy Północnej, Iskry, Warszawa 1990.pl
dc.referencesKlon Teodor [Kisielewski Stefan], Kobiety i telefon, Czytelnik, Warszawa 1960.pl
dc.referencesKlon Teodor [Kisielewski Stefan], Miałem tylko jedno życie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1958.pl
dc.referencesBarańczak Stanisław, Polska powieść milicyjna. Dominacja funkcji perswazyjnej a problemy gatunkowe, [w:] W kręgu literatury Polski Ludowej, red. M. Stępień, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975, s. 270–316.pl
dc.referencesBarłowska Maria, Amplifikacja retoryczna, [w:] Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, P. Wilczek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 98–115.pl
dc.referencesBurke Kenneth, Tradycyjne zasady retoryki, przekł. K. Biskupski, [w:] Retoryka, red. M. Skwara, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008, s. 35–85.pl
dc.referencesBurszta Wojciech Józef, Czubaj Mariusz, Krwawa setka. 100 najważniejszych powieści kryminalnych, Muza, Warszawa 2007.pl
dc.referencesBurszta Wojciech Józef, Czubaj Mariusz, Kryminalna odyseja oraz inne szkice o czytaniu i pisaniu, Oficynka, Gdańsk 2017.pl
dc.referencesCegielski Tadeusz, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności (1841–1941), W.A.B., Warszawa 2015.pl
dc.referencesChmielewska Joanna, Posłowie, [w:] L. Grant-Adamson, Jak napisać powieść kryminalną?, przekł. M. Rusinek, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1999, s. 184–187.pl
dc.referencesChyła Karolina, Garczarek Krzysztof, Poręba Izabela, Finis coronat opus? O zakończeniach artykułów literaturoznawczych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2021, nr 4, s. 127–149. https://doi.org/10.18778/1505-9057.63.06pl
dc.referencesCzubaj Mariusz, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Oficynka, Gdańsk 2010.pl
dc.referencesCzubaj Mariusz, Wstęp, [w:] S. Kisielewski, Powieści sensacyjne. Miałem tylko jedno życie, Kobiety i telefon, Przygoda w Warszawie, Zbrodnia w dzielnicy północnej [sic!], Prószyński i S-ka, Warszawa 2011, s. 7–15.pl
dc.referencesDąbała Jacek, Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów creative writing, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004.pl
dc.referencesDobraczyński Jerzy, Książka na tydzień, „Dziś i Jutro” 1948, nr 27.pl
dc.referencesEatwell Roger, Goodwin Matthew, Narodowy populizm. Zamach na liberalną demokrację, przekł. W. Kurylak, Wydawnictwo Post Factum, Katowice 2020.pl
dc.referencesEco Umberto, Dopiski na marginesie „Imienia róży”, [w:] U. Eco, Imię róży, przekł. A. Szymanowski, PIW, Warszawa 1991.pl
dc.referencesEile Stanisław, Światopogląd powieści, Ossolineum, Wrocław 1973.pl
dc.referencesFik Marta, Kultura polska po Jałcie. Kronika lat 1945–1981, Polonia, Londyn 1989.pl
dc.referencesGazdecka Elżbieta, Elementy powieści historycznej w twórczości Joanny Chmielewskiej, [w:] Kryminalne światy przeszłości, red. W. Brylla, M. Ruszczyńska, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2021, s. 221–232.pl
dc.referencesGłowiński Michał, Od metod zewnętrznych i wewnętrznych do komunikacji literackiej, [w:] Problemy teorii literatury, seria 4, Ossolineum, Wrocław 1998.pl
dc.referencesGłowiński Michał, Powieść kryminalna, [hasło w:] M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Ossolineum, Wrocław 2000.pl
dc.referencesGłowiński Michał, Świadectwa i style odbioru, [w:] M. Głowiński, Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej, Universitas, Kraków 1998, s. 136–153.pl
dc.referencesGolka Marian, Transformacja systemowa a kultura w Polsce po 1989 roku. Studia i szkice, Instytut Kultury, Warszawa 1997.pl
dc.referencesGrant-Adamson Lesley, Jak napisać powieść kryminalną?, przekł. M. Rusinek, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1999.pl
dc.referencesGrzeniewski Ludwik Bohdan, Inna twarz Kisiela, [w:] S. Kisielewski, Zanim nadejdzie śmierć, Iskry, Warszawa 1990, s. 5–10.pl
dc.referencesHofman Iwona, Dwugłos o Peerelu. Dzienniki Stefana Kisielewskiego i Mariana Brandysa, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000.pl
dc.referenceshttp://festiwal.portalkryminalny.pl/nagroda-wielkiego-kalibru [dostęp: 30.12.2021].pl
dc.referenceshttps://lubimyczytac.pl/ksiazka/114024/powiesci-warszawskie [dostęp: 12.12.2021].pl
dc.referenceshttps://lubimyczytac.pl/ksiazka/160077/wszystko-inaczej [dostęp: 11.12.2021].pl
dc.referenceshttps://lubimyczytac.pl/ksiazka/59733/zanim-nadejdzie-smierc [dostęp: 10.12.2021].pl
dc.referenceshttps://lubimyczytac.pl/ksiazka/74651/zbrodnia-w-dzielnicy-polnocnej [dostęp: 21.12.2021].pl
dc.referenceshttps://www.facebook.com/Fundacja-Stefana-Kisielewskiego-731110653666792/ [dostęp: 30.12.2021].pl
dc.referenceshttps://www.fundacjakisiela.org/o-fundacji/ [dostęp: 30.12.2021].pl
dc.referenceshttps://www.gandalf.com.pl/b/powiesci-sensacyjne/ [dostęp: 22.12.2021].pl
dc.referenceshttps://www.idena.pl/9788376489872/Powiesci-sensacyjne---Stefan-Kisielewski.html [dostęp: 23.12.2021pl
dc.referencesJanczewska-Altyńska Iwona, Kontralfabet dla Kisiela, Aviations Bookes, Warszawa 1990.pl
dc.referencesJanion Maria, „Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?”, Sic!, Warszawa 1996.pl
dc.referencesJarocki Robert, Czterdzieści pięć lat w opozycji. (O ludziach „Tygodnika Powszechnego”), Wydawnictwo Literackie, Kraków 1990.pl
dc.referencesJastrzębski Jerzy, Niedokończona potrawa, [w:] S. Lem, Sknocony kryminał, Biblioteka Gazety Wyborczej, Warszawa 2009, s. 181–185.pl
dc.referencesKisiel (wywiady Joanny Pruszyńskiej), „Twój Styl”, Warszawa 1997.pl
dc.referencesKisielewski Stefan, Kiedy spotkają się piśmiennicze nurty? (Szkic), [w:] S. Kisielewski, Wołanie na puszczy, Iskry, Warszawa 1997, s. 33–50; (pierwodruk – „Spotkania”, listopad 1978).pl
dc.referencesKisielewski Stefan, Przeciwieństwa się stykają, [w:] S. Kisielewski, Z literackiego lamusa, Znak, Kraków 1979.pl
dc.referencesKorolko Mirosław, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990.pl
dc.referencesKoźniewski Kazimierz, Heretyk na ambonie, [w:] K. Koźniewski, Przekorni, Iskry, Warszawa 2000.pl
dc.referencesKraska Mariusz, Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2013.pl
dc.referencesLasić Stanko, Poetyka powieści kryminalnej. Próba analizy strukturalnej, przekł. M. Petryńska, PIW, Warszawa 1976pl
dc.referencesLausberg Heinrich, Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, przekł. A. Gorzkowski, Homini, Bydgoszcz 2002.pl
dc.referencesLem Stanisław, Sknocony kryminał, Agora, Warszawa 2009.pl
dc.referencesLichański Jakub Zdzisław, Filologia – Filozofia – Retoryka. Wprowadzenie do badań (nie tylko) literatury popularnej, DiG, Warszawa 2017.pl
dc.referencesLichański Jakub Zdzisław, Niepopularnie o popularnej. O narzędziach badań literatury, Wydawnictwo Drugie, Warszawa 2018.pl
dc.referencesLichański Jakub Zdzisław, Retoryka. Przegląd współczesnych szkół i metod badawczych, [w:] Retoryka a literatura, red. B. Otwinowska, Ossolineum, Wrocław 1984.pl
dc.referencesLichański Jakub Zdzisław, Mazurkiewicz Adam, Metodologia badań literatury i kultury popularnej: propozycje. Retoryka i cultural criticism, Pracownia Badań Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów, Wrocław 2016.pl
dc.referencesLiteratura popularna, tom 3: Kryminał, red. E. Baros, B. Darska, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2019.pl
dc.referencesMaciejewski Marian, Zagadka i tajemnica. Z zagadnień świadomości literackiej w okresie przełomu romantycznego, „Roczniki Humanistyczne” 1968, z. 1, s. 5–28.pl
dc.referencesMarkiewicz Henryk, Teorie powieści za granicą. Od początków do schyłku XX wieku, PWN, Warszawa 1995.pl
dc.referencesMartuszewska Anna, Co można badać w literaturze popularnej przy pomocy retoryki, [w:] Retoryka i badania literackie. Rekonesans, red. J.Z. Lichański, Wydawnictwo UW, Warszawa 1998.pl
dc.referencesMartuszewska Anna, Kryminalna powieść i nowela, [hasło w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Ossolineum, Wrocław 1992.pl
dc.referencesMartuszewska Anna, Niektóre właściwości struktury polskiej współczesnej powieści kryminalnej, [w:] Formy literatury popularnej, red. A. Okopień-Sławińska, Ossolineum, Wrocław 1973, s. 93–113.pl
dc.referencesMartuszewska Anna, Powieść kryminalna, [hasło w:] Słownik literatury popularnej, pod red. T. Żabskiego, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2006.pl
dc.referencesMartuszewska Anna, Radosne gry. O grach/zabawach literackich, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007.pl
dc.referencesMartuszewska Anna, „Ta trzecia”: problemy literatury popularnej, Wydawnictwo UG, Gdańsk 1997.pl
dc.referencesMelos, logos, etos. Materiały sympozjum poświęconego twórczości Floriana Dąbrowskiego, Stefana Kisielewskiego, Zygmunta Mycielskiego, Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Warszawa 1987.pl
dc.referencesMikołajczak Hubert T., Metafizyka zła Markiza de Sade’a, czyli o beznaczeniowości Innego, „Folia Philosophica” 2008, nr 26, s. 269–283.pl
dc.referencesMiłosz Czesław, Same pochwały, [w:] Cz. Miłosz, Diariusz paryski, „Kultura” 1960, nr 149.pl
dc.referencesMisiewicz Janusz, Światopogląd i forma. O artystycznych wartościach literackich, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1983.pl
dc.referencesMytych-Forajter Beata, Retoryka a literaturoznawstwo, [w:] Retoryka, pod red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, P. Wilczek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 192–206.pl
dc.referencesPolak Cezary (współpraca Małgorzata Pilewska), Nie tęsknię za Wallanderem. Rozmowa z mistrzem kryminału Henningiem Mankellem, „Polityka” 2013, nr 48.pl
dc.referencesPrachnio P., Nieprzeniknione oczywistości. Warszawa z wczesnych lat 50. W powieściach kryminalnych, „Nowy Napis”, https://nowynapis.eu/czytelnia/artykul/nieprzeniknione-oczywistosci-warszawa-z-wczesnych-lat-50-w-powiesciach [dostęp: 14.12.2021].pl
dc.referencesRegiewicz Adam, Pomiędzy zbrodniami. Komparatystyka na tropach kryminału, Katedra, Gdańsk 2017.pl
dc.referencesRetoryka, red. M. Skwara, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.pl
dc.referencesRetoryka a tekst literacki, red. M. Hanczakowski, J. Niedźwiedź, t. 1–2, Universitas, Kraków 2003.pl
dc.referencesRusinek Michał, Załazińska Aneta, Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Znak, Kraków 2005.pl
dc.referencesRyszkiewicz Mirosław, Forma ideologii – ideologia formy. O powieściach Stefana Kisielewskiego, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.pl
dc.referencesRyszkiewicz Mirosław, Kisiela felietonowe życie po życiu (na łamach tygodników „Polityka” i „Wprost”), [w:] Dysonanse. Twórczość Stefana Kisielewskiego (1911–1991), red. A. Hejmej, K. Hawryszków, K. Cudzich-Budniak, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011, s. 159–182.pl
dc.referencesRyszkiewicz Mirosław, Retoryka polskiej powieści kryminalnej po roku 1989. Preliminaria, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2021.pl
dc.referencesS. T., Pod włos w literaturze, „Słowo Powszechne” 1958, nr 37.pl
dc.referencesSendyka Roma, W stronę kulturowej teorii gatunku, [w:] Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006, s. 249–283.pl
dc.referencesSkalmowski Wojciech. Przystanki w czasie. (O powieściach Stefana Kisielewskiego), „Zeszyty Literackie” 1993, nr 1.pl
dc.referencesSkwarczyńska Stefania, Wstęp do nauki o literaturze, t. 1, PAX, Warszawa 1954.pl
dc.referencesSmuszkiewicz Adam, Retoryka polskiej współczesnej powieści historycznej dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo UAM, Poznań 1987.pl
dc.referencesSuszko Jerzy, Donosy na Kisiela. Zeznania kandydata na donosiciela, PIW, Warszawa 2006.pl
dc.referencesSzał na kryminały. Klasycy, najlepsze kryminały ostatnich lat i nowości. Sprawdźcie dlaczego kryminały są modne!, https://www.gandalf.com.pl/blog/szal-na-kryminaly-najlepsze-kryminaly/ [dostęp: 04.12.2022].pl
dc.referencesSzkołut Tadeusz, Sztuka i komunikacja: „wiry redukcji” w kulturze ponowoczesnej, [w:] Komunikacja – tradycja i innowacje, red. M. Karwatowska i A. Siwiec, GRASP, Chełm 2013, s. 271–286.pl
dc.referencesSzyszka Michał, Droga klerka. Filozofia sztuki Stefana Kisielewskiego, Universitas, Kraków 2010.pl
dc.referencesTatarowski Konrad W., Realizm – ale jaki? Uwagi o pisarstwie Tomasza Stalińskiego, [w:] Stefan Kisielewski. Kisiel, 1911 – 1991 – 2011, red. R. Habielski, M. Jabłonowski, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, ASPRA-JR, Warszawa 2011, s. 135–164.pl
dc.referencesUrbanek Mariusz, Kisiel, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997.pl
dc.referencesUrbanek Mariusz, Kisielewscy, Iskry, Warszawa 2006.pl
dc.referencesVater Heinz, Wprowadzenie do lingwistyki, przekł. J. Aptacy, ATUT, Wrocław 2015.pl
dc.referencesWaldorff Jerzy, Słowo o Kisielu, Iskry, Warszawa, 1994.pl
dc.referencesWiatr Adam, Stefan Kisielewski jako krytyk muzyczny, ATUT, Wrocław 2006.pl
dc.referencesWilk Michał, Warstwa dźwiękowa hipertekstowej powieści kryminalnej „Piksel Zdrój”, [w:] Kryminał. Ćwiczenia z komparatystyki kulturowej, red. A. Regiewicz, Gdańsk 2018.pl
dc.referencesWiszniowska Monika, Stańczyk Polski Ludowej, Śląsk, Katowice–Warszawa 2004.pl
dc.referencesWoźniakiewicz-Dziadosz Maria, Tekst użytkowy w tekście artystycznym. (O powieści dyskursywnej Stefana Kisielewskiego „Wszystko inaczej”), [w:] Kreowanie świata w tekstach, red. A.M. Lewicki, R. Tokarski, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1995, s. 187–198.pl
dc.referencesWysłouch Seweryna, Retoryka fabuły a retoryka narracji, [w:] Tekst i fabuła, red. Cz. Niedzielski i J. Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1979, s. 67–92.pl
dc.referencesZasacka Zofia. Chymkowski Roman, Stan czytelnictwa książek w Polsce w drugim roku pandemii (2021–2022), Biblioteka Narodowa, Warszawa 2022, https://www.bn.org.pl/download/document/1656416398.pdf [dostęp: 04.12.2022].pl
dc.referencesZiomek Jerzy, Retoryka opisowa, Ossolineum, Wrocław 1990.pl
dc.contributor.authorEmailmiroslaw.ryszkiewicz@mail.umcs.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.66.10
dc.relation.volume66


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0