Show simple item record

dc.contributor.authorSadowska, Wiktoria
dc.date.accessioned2023-08-25T08:18:59Z
dc.date.available2023-08-25T08:18:59Z
dc.date.issued2023-08-24
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47794
dc.description.abstractThe topic of web accessibility is becoming increasingly popular among digital product specialists. Over the years, public awareness of the needs of people struggling with disabilities and other handicaps has increased significantly, which translates into a desire to create solutions to meet those needs. The purpose of this study was to examine the degree of accessibility of the digital website of the Faculty of Philology at the University of Lodz. A technical method was used. The study showed that the analyzed website is digitally accessible to a medium degree. Despite meeting many basic criteria, it lacks a number of important solutions to facilitate the use of people with disabilities and seniors.en
dc.description.abstractTematyka dostępności stron internetowych cieszy się coraz większą popularnością wśród specjalistów w dziedzinie produktów cyfrowych. Na przestrzeni lat świadomość społeczna dotycząca potrzeb osób zmagających się z niepełnosprawnościami i innymi utrudnieniami znacznie wzrosła, co przekłada się na chęć tworzenia rozwiązań odpowiadających tymże potrzebom. Celem artykułu było zbadanie stopnia dostępności cyfrowej strony internetowej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Posłużono się metodą techniczną. Przeprowadzone badania wykazały, że analizowana strona jest dostępna cyfrowo w średnim stopniu. Pomimo spełniania wielu podstawowych kryteriów, brakuje na niej wielu ważnych rozwiązań ułatwiających korzystanie osobom z niepełnosprawnościami oraz seniorom.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;36pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectaccessibilityen
dc.subjectwebsite accessibility researchen
dc.subjectUniversity of Lodz Libraryen
dc.subjectFaculty of Philologyen
dc.subjectdostępnośćpl
dc.subjectbadania dostępności stron internetowychpl
dc.subjectWydział Filologiczny UŁpl
dc.subjectUniwersytet Łódzkipl
dc.titleDostępność strony internetowej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego w świetle badań własnychpl
dc.title.alternativeAccessibility of the website of the Faculty of Philology of the University of Lodz in the light of own researchen
dc.typeArticle
dc.page.number107-126
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Informatologii i Bibliologiipl
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesAccessibility (2022). W: Cambridge Dictionary [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/accessibilitypl
dc.referencesAcosta-Vargas, Patricia, Salvador-Ullauri, Luis A. & Lujan-Mora, Sergio (2019). A Heuristic Method to Evaluate Web Accessibility for Users With Low Vision [online]. IEEE Access, 7, 125634–125648. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2939068pl
dc.referencesApanowicz, Jerzy (2002). Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo „BERNARDIUM”. ISBN 83-910869-9-3.pl
dc.referencesBednarczyk, Dorota (2012). Podstawowe reguły dostępności serwisów internetowych dla niepełnosprawnych użytkowników [online]. Niepełnosprawni w bibliotekach – usługi i oferta, 5(132). Pobrano 29 listopada 2022 r., z: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/536/568pl
dc.referencesBuczek, Agnieszka & Sikorski, Jacek (2018). Dostępność stron internetowych wybranych instytucji użyteczności publicznej dla osób z niepełnosprawnością [online]. Niepełnosprawność, 30. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://www.ejournals.eu/pliki/art/12264/plpl
dc.referencesCampoverde-Molina, Milton, Lujan-Mora, Sergio & Garcia, Lorenc V. (2020). Empirical Studies on Web Accessibility of Educational Websites: A Systematic Literature Review [online]. IEEE Access, 8, 91676–91700. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2994288pl
dc.referencesCo to jest dostępność cyfrowa? W: LepszyWeb.pl [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://testy.lepszyweb.pl/co-to-jest-dostepnosc?fbclid=IwAR1oJn7MFo0f0wLLpzSktsrbJqFe46AnGsjewLNm0w6wPenXf_GkF0ZqJH0pl
dc.referencesDostępność (2022). W: Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://sjp.pwn.pl/doroszewski/dostepnosc;5422356.htmlpl
dc.referencesDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego. W: Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L 327/1 [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016L2102pl
dc.referencesGartland, Sara et al. (2022). The State of Web Accessibility for People with Cognitive Disabilities: A Rapid Evidence Assessment [online]. Behavioral Sciences, 12(2). https://doi.org/10.3390/bs12020026pl
dc.referencesGeorgieva-Tsaneva & Galya, Subev, Negoslav (2018). Technologies, Standards, and Approaches to Ensure Web Accessibility for Visually Impaired People [online]. Digital Presentation and Preservation of Cultural and Scientific Heritage , (VIII), 143–150. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edscee&AN=edscee.701548&lang=pl &site=eds-livepl
dc.referencesIntroduction to Web Accessibility (2022). W: World Wide Web Consortium [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://www.w3.org/WAI/fundamentals/accessibility-intro/pl
dc.referencesIsmail, Abid & Kuppusamy, K.S. (2022). Web accessibility investigation and identification of major issues of higher education websites with statistical measures: A case study of college websites [online]. Journal of King Saud University – Computer and Information Sciences, 34(3), 901–911. https://doi.org/10.1016/j.jksuci.2019.03.011pl
dc.referencesJatkiewicz, Przemysław (2021). Dostępność stron internetowych – wymóg czy powinność [online]. E-mentor, 8(4), 85–94. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://doi.org/10.15219/em91.1535pl
dc.referencesKennedy, Helen (2016). Going the Extra Mile: Web Accessibility for People with Intellectual Disabilities [online]. Wielka Brytania: Macmillan. ISBN 9780230231405. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://search-1ebscohost-1com-100000enq17d8.han3.lib.uni.lodz.pl/login.aspx?direct=true&db=edsair&AN=edsair.doi...........5af147a1d5f551aa470c07f2670ee604&site=eds-livepl
dc.referencesKennedy, Helen, Evans, Simon & Thomas, Siobhan (2011). Can the Web Be Made Accessible for People with Intellectual Disabilities? [online]. The Information Society, 27(1), 29–39. https://doi.org/10.1080/01972243.2011.534365pl
dc.referencesKonwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. W: Warszawa: Biuletyn Informacji Publicznej [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/konwencjaonz-o-prawach-osob-niepelnosprawnychpl
dc.referencesKuppusamy, K.S. & Balaji, Venkatesan (2021). Evaluating web accessibility of educational institutions websites using a variable magnitude approach [online]. Universal Access in the Information Society: International Journal, 1–10. https://doi.org/10.1007/s10209-021-00812-4pl
dc.referencesLepszyWeb.pl [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://testy.lepszyweb.plpl
dc.referencesPereira, Leticia S., Ferreira, Simone B. L., Braga, Helio, Cardoso De Castro Salgado, Luciana & Nunes, Ricardo R. (2014). Using Cultural Viewpoint Metaphors to Provide Web Accessibility for the Visually Impaired Users [online]. Procedia Computer Science, 27, 186–196, https://doi.org/10.1016/j.procs.2014.02.022pl
dc.referencesPereira, Leticia S., Ferreira, Simone B. L. & Archambault, Dominique (2015). Preliminary Web Accessibility Evaluation Method through the Identification of Critical Items with the Participation of Visually Impaired Users [online]. Procedia Computer Science, 67, 77–86. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.09.251pl
dc.referencesRaport dostępności cyfrowej uczelni wyższych w Polsce. W: Kinaole Solutions [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://www.kinaole.co/dostepnosc/#raportpl
dc.referencesRaufi, Bujar, Ferati, Mexhid, Zenuni, Xhemal, Ajdari, Jaumin & Ismaili, Florije (2015). Methods and Techniques of Adaptive Web Accessibility for the Blind and Visually Impaired, Procedia – Social and Behavioral Sciences [online]. 195, 1999–2007. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.214pl
dc.referencesStasiak, Wojciech & Dzieńkowski, Mariusz (2021). Ocena dostępności wybranych serwisów uczelni wyższych [online]. Journal of Computer Sciences Institute , 19, 81–88. https://bibliotekanauki.pl/articles/2055116.pdfpl
dc.referencesSzeroczyńska, Małgorzata (2021). Dostępność cyfrowa stron internetowych podmiotów publicznych dla osób z niepełnosprawnościami. [online]. Szkoła Specjalna, 82(3), 223–236. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.9548pl
dc.referencesTeksty alternatywne obrazów. W: LepszyWeb.pl [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://testy.lepszyweb.pl/02-P-odpowiedniki-tekstowe-obrazowpl
dc.referencesUstawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W: Internetowy System Aktów Prawnych [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001696pl
dc.referencesVigo, Markel & Brajnik, Giorgio (2015). Automatic web accessibility metrics: Where we are and where we can go [online]. Interacting with Computers, 23(2), 137–155. https://doi.org/10.1016/j.intcom.2011.01.001pl
dc.referencesVollenwyder, Beat et al. (2023). How compliance with web accessibility standards shapes the experiences of users with and without disabilities [online]. International Journal of Human Computer Studies, 170. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2022.102956pl
dc.referencesWayback Machine [online] [przeglądany: 26 stycznia 2023 r.]. Dostępny w: https://archive.org/web/pl
dc.referencesWeb Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2. W: World Wide Web Consortium [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://www.w3.org/TR/WCAG22/pl
dc.referencesWoźniak-Zapór, Marta & Sorkowska-Cieślak, Kinga (2018). Użyteczność, funkcjonalność i dostępność stron internetowych muzeów i instytucji kultury [online]. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM. ISBN 978-83-66007-15-4. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://repozytorium.ka.edu.pl/handle/11315/23899pl
dc.referencesWynik badania prędkości połączenia internetowego. W: SpeedTest [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://www.speedtest.net/pl/result/14662499101pl
dc.contributor.authorEmailwiktoria.sadowska234@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.36.05
dc.relation.volume1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0