Rola autonomicznych technologii wspomagających pracę kierowcy w funkcjonowaniu przedsiębiorstw transportu drogowego rzeczy
Abstract
Przedsiębiorstwa Transportu Drogowego Rzeczy (PTDR) działające w Polsce
mają największy udział w rynku Unii Europejskiej (UE). Ograniczona przepustowość
polskich dróg nie została rozwiązana do obecnych czasów. Rozwój technologii telematycznych umożliwił opracowanie autonomicznych systemów wspomagających
prace kierowcy. Technologie te mają za zadanie m.in. podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach.
W pracy zbadano uwarunkowania wykorzystania wybranych Autonomicznych
Technologii Wspomagających Pracę Kierowcy (ATWPK) Transportu Drogowego Rzeczy (TDR) oraz ich wpływ na PTDR. Przeprowadzono analizę publikacji naukowych
oraz innych źródeł z zakresu tematyki pracy. Wiele miejsca poświęcono na analizę
zarządzania rozwojem technologii w PTDR, w tym wybranych technologii ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Poruszony został również aspekt prawny dotyczący dopuszczenia pojazdów autonomicznych do ruchu kołowego.
Prowadzone badania podzielono na dwa etapy: badania pilotażowe, badania
główne. W badaniach użyto kilku metod badawczych, m.in. wywiadu skategoryzowanego, wywiad pogłębiony. Respondentów dobrano w sposób celowy tworząc dwie
grupy PTDR oraz kierowców TDR. Tak zebrany materiał poddano analizie. Sformułowano wnioski, które pogrupowano w następujących obszarach związanych z: 1. Bezpieczeństwem drogowym; 2. Wpływem na PTDR, nieplanowanych przestojów spowodowanych zdarzeniem drogowym i wystąpieniem konieczności przeładunku towaru;
3. Stratami PTDR powodowanymi losowymi przestojami w wyniku zdarzeń drogowych; 4. Autonomicznymi technologiami wspomagającymi pracę kierowców w pojazdach TDR; 5. Sugestiami kierowców TDR dotyczącymi środowiska pracy. Na zakończenie pracy wskazano najbardziej kluczowe problemy PTDR, a także autorskie propozycje ich rozwiązania.