Show simple item record

dc.contributor.authorŁoboda, Hanna
dc.date.accessioned2023-10-16T12:04:21Z
dc.date.available2023-10-16T12:04:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationŁoboda, H. (2023). Are Polish Kindergartens Ready for The Outdoors? The State of (Im)maturity of the Polish Educational System and its Selected Members for Outdoor Education. Studia Ecologiae Et Bioethicae. https://doi.org/10.21697/seb.2023.28pl_PL
dc.identifier.issn1733-1218
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48090
dc.description.abstractAs human beings,we are moving dramatically away from nature, which results in negative consequences for both mental and physical health. Highly developed countries see a special need to restore contact with nature as early as possible(Simonienko 2021, 74). Are Polish kindergartens also ready to provide children with education in nature? This article aimsto describe the regulations of the educational law related to outdoor education in Polish kindergartens and to present the offer of educating teachers of early childhoodeducation in the field of outdoor education at universities in Poland. Outdoor education is a term that does not have a clear equivalent in Polish. Depending on the translation and understanding, we can attribute different origins and meanings to it. The article presents terminological inaccuracies regarding outdoor education in Poland. The functioning of the education system is based on the activities performed by teachers, working both with the studentsand (indirectly) with parents. The last part of thetext presents a description of selected attitudes of parents and children attending a forest kindergarten towards outdoor education.pl_PL
dc.description.abstractWspółczesny człowiek drastycznie oddala się od natury, co skutkuje negatywnymi konsekwencjami dla zdrowia zarówno psychicznego jak i fizycznego. Wysoko rozwinięte państwa szczególnie dostrzegają potrzebę przywrócenia kontaktu z przyrodą, możliwie od najmłodszych lat(Simonienko 2021, 74). Czy polskie przedszkola także są gotowe, aby zapewnić dzieciom edukację w terenie? Celem niniejszego artykułu jest opis regulacji prawa oświatowego związanych z edukacją outdoorową w polskich przedszkolach oraz przedstawienie oferty kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji w zakresie outdoor education na uczelniach wyższych w Polsce. Edukacja outdoorowa to termin, który nie posiada jednoznacznego odpowiednika w języku polskim. W zależności od tłumaczenia oraz sposobu rozumienia edukacji outdoorowej możemy przypisywać jej różne pochodzenie i znaczenie. W artykule przedstawione zostały nieścisłości terminologiczne dotyczące edukacji outdoorowej na gruncie polskim. Funkcjonowanie systemu oświaty jest oparte na czynnościach wykonywanych przez nauczycieli, pracujących zarówno z uczniem, jak i (pośrednio) z rodzicem. W ostatniej części niniejszego tekstu przedstawiono opis wybranych postaw rodziców i dzieci uczęszczających do przedszkola leśnego wobec edukacji outdoorowej.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe UKSWpl_PL
dc.relation.ispartofseriesStudia Ecologiae et Bioethicae;3
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/*
dc.subjectoutdoor educationpl_PL
dc.subjectforest kindergartenpl_PL
dc.subjectteacher educationpl_PL
dc.subjecteducation systempl_PL
dc.subjectedukacja outdoorowapl_PL
dc.subjectprzedszkole leśnepl_PL
dc.subjectkształcenie nauczycielipl_PL
dc.subjectsystem edukacjipl_PL
dc.titleAre Polishkindergartens ready for the outdoors? The state of (im)maturity of the Polish educational system and its selected members for outdoor educationpl_PL
dc.title.alternativeCzy polskie przedszkola są gotowe do wyjścia w teren?Stan (nie)dojrzałości polskiego systemu edukacji i jego wybranych członków do edukacji outdoorowejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number1-14pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodzpl_PL
dc.identifier.eissn2719-826X
dc.referencesÅkeson McGurk, Linda. 2017. Nie ma złej pogody na spacer[There`s No Such Thing as Bad Weather]. Warszawa: Wydawnictwo Literackiepl_PL
dc.referencesArrindell, Willem. 2000. “Phobic dimensions: IV. The structure of animal fears.” Behaviour Research and Therapy38: 509-530.pl_PL
dc.referencesBrudzińska, Patrycja. 2021. “Alienacja ekologiczna dzieci w wieku wczesnoszkolnym –refleksje nad pokoleniem pasażerów [Environmental Alienation of Children in the Early School Age –Reflections on the PassengerGeneration].” Roczniki Pedagogiczne 1: 81-93.pl_PL
dc.referencesBudziszewska, Magdalena. 2021. “Co ludzie czują wobec zmiany klimatu? [How people feel about climate change?].” In Klimatyczne ABC, edited by Magdalena Budziszewska, Aleksandra Kardaś, Zbigniew Bohdanowicz, 220-226. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesCentralne Towarzystwo Ogrodów Jordanowskich. 1938. Co to jest Ogród Jordanowski?[What The Jordan`s Garden Is?]Warszawa: b.d.pl_PL
dc.referencesCevher-Kalburan, Nilgün. “Okul öncesi dönem çocuklarının dış mekânda oyun fırsatları ve ebeveyn görüşleri [Outdoor play opportunities and parental views of preschool children].” Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi14(32): 113–135.pl_PL
dc.referencesCharmaz, Kathy. 2006. Constructing Grounded Theory -A Practical Guide Through Qualitative Analysis. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications Ltd.pl_PL
dc.referencesCree, Jon,and Marina Robb. 2021. The Essential Guide to Forest School and Nature Pedagogy. London and New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesCzałczyńska-Podolska, Magdalena. 2016. “Ogrody jordanowskie na tle współczesnych ogrodów dziecięcych[Doctor`s Jordan gardens against a background of the contemporary children`s gardens].” Przestrzeń Urbanistyka Architektura2: 111-125.pl_PL
dc.referencesFaarlund, Nils. 1994. „Friluftsliv –a way Home” In Nature the True Home of Culture, edited by Børge Dahle, 393-396. Oslo: USDA Forest Service.pl_PL
dc.referencesGilbertson, Ken, Timothy Bathes, Terr McLaughlin and Alan Ewert. 2006. Outdoor Education Methods and Strategies. Human Kinetics.pl_PL
dc.referencesHelliwell, John F., Richard Layard, Jeffrey D. Sachs, Jan-Emmanuel De Neve, Lara B. Aknin, and Shun Wang.2023.“World Happiness Report.”Accessed September 28, 2023.https://happiness-report.s3.amazonaws.com/2023/WHR+23.pdf.pl_PL
dc.referencesKubiatko, Milan. 2012. “Kindergarten Children’s Perception of Animals Focusing on the Look and Fear of Animals.” Educational Sciences: Theory & PracticeSpecial Issue (Autumn): 3181-3186.pl_PL
dc.referencesLeśny, Agnieszka. 2020. “Pedagogika przygody –konteksty teoretyczne [Adventure education –theoretical contexts].”In Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i Adventure Education w Polsce, edited by Agnieszka Bąk, Agnieszka Leśny, Ewa Palamer-Kabacińska, 12–49. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody.pl_PL
dc.referencesLitwinowicz-Droździel, Małgorzata. 2022. “Kapitały niedostatku. Historie ludowe i etyka współczesności [Capitals of scarcity. Folk stories and the ethics of modernity].”Kultura Współczesna1: 29-37. http://doi.org/10.26112/kw.2022.117.03.pl_PL
dc.referencesLouv, Richard. 2016. Witamina N [Vitamin N].Warszawa: Mamania.pl_PL
dc.referencesMajdecki, Longin. 2008. Historia ogrodów,t. 2 [The History of Gardens, vol. 2].Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMart, Mehmet. 2021. “Parental Perceptions to Outdoor Activities.” International Journal of Progressive Education4(2021): 358-372.http://doi.org/10.29329/ijpe.2021.366.22.pl_PL
dc.referencesMichalak, Kornelia. 2011. “Friluftsliv. Norweska tradycja życia blisko przyrody[Friluftsliv. The Norwegian tradition of living close to nature].” Dzikie Życie 9 (207), September 2011, https://dzikiezycie.pl/archiwum/2011/wrzesien-2011/friluftsliv-norweska-tradycja-zycia-blisko-przyrody.pl_PL
dc.referencesMichalak, Renata,and Teresa Parczewska. 2019. (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym [The (non)presence of outdoor education in school education].Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesOleńska-Pawlak, Teresa, and Jadwiga Jedynak. 1988. “Rozwój Opieki Medycznej w Polsce Nad Dziećmi i Młodzieżą Uczącą Się [Development of medical care in Poland for children and young people in education].” Rocznik Naukowo-Dydaktyczny119 (9):135-152.pl_PL
dc.referencesPalamer-Kabacińska, Ewa. 2020. “Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych [The place of adventure education in pedagogical sciences].” InEdukacja przygodą: Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty,edited byEwa Palmer-Kabacińska, Agnieszka Leśny, 12-42. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody.pl_PL
dc.referencesPaluch, Michał. 2022. “Pedagogika lasu i pierwsze ścieżki jej teoretycznych konceptualizacji[Forest Pedagogy and the First Paths of Its Theoretical Conceptualization].” Forum Pedagogiczne13 (2): 17–30. https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.02pl_PL
dc.referencesReimann, Maria. 2018.“Gruby i chudy, czyli o tym, jak dzieci wyobrażają sobie zdrowego i niezdrowego człowieka [Fat and thin, or how children imagine healthy and unhealthy people].” In Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies, edited by Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, 138-149. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowapl_PL
dc.referencesRozporządzenie 2001 –Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. [Regulation of the Minister of National Education and Sport on the conditions and methods of organizing sightseeing and tourism by public kindergartens, schools and institutions].(Dz.U. z 2001 r. nr 135, poz. 1516).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie 2017 –Rozporządzenie Ministra edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej [Regulation of the Minister of National Education on the core curriculum for kindergarten education and the core curriculum for general education]pl_PL
dc.referencesRykowski, Kazimierz. 2022. “Pytania o las jako medium pedagogiczne [Questions about the forest as a pedagogical medium].” Forum Pedagogiczne13 (2): 31–46. http://doi.org/10.21697/fp.2022.2.03.pl_PL
dc.referencesRyszka, Rafał. 2016. Pedagogika przeżyć praktycznie[Pedagogy of experiences practically]. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesSampson, Scott. 2016. Kalosze pełne kijanek[How to Raise a Wild Child: The Art. And Science of Falling in Love with Nature].Białystok: Vivante.pl_PL
dc.referencesSimonienko, Katarzyna. 2021. Terapia lasem w badaniach i praktyce[Forest therapy in research and practice].Poznań: Silva Rerum.pl_PL
dc.referencesSonelski, Wacław. 2020. “O pewnej metodzie realizacji programów edukacji przygodowej[About a certain method of implementing adventure education programs].” In Edukacja przygodą: Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty, edited by Ewa Palmer-Kabacińska, Agnieszka Leśny, 12-42. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody.pl_PL
dc.referencesSzafrańska, Anna,and Justyna Pawlak. 2020. “W poszukiwaniu lepszych możliwości kształcenia dla własnego dziecka. Edukacja domowa z perspektywy rodziców [In search for better educational possibilities for the own child. Home education from the parental perspective].”Przegląd Pedagogiczny (1): 203–218.pl_PL
dc.referencesSzlaużys, Justyna. 2019. “Leśne Przedszkole Jako Alternatywna Forma Wczesnej Edukacji. [Forest Kindergarten as an Alternative Form of Early Education].” Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów Przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN2(12): 94–107. doi:10.15290/parezja.2019.12.07.pl_PL
dc.referencesSzpytma, Cezary. 2022. “Szkoły Typu Open-Air: Eksperymenty Architektoniczno-Pedagogiczne Szkolnictwa w Pierwszych Dziesięcioleciach XX Wieku[Open-Air Schools: Architectural and Pedagogical Experiments of Education in the First Decades of the 20th Century].” Problemy Wczesnej Edukacji4 (31):23-41.Szpytma, Cezary. 2022. “Szkoły Typu Open-Air: Eksperymenty Architektoniczno-Pedagogiczne Szkolnictwa w Pierwszych Dziesięcioleciach XX Wieku[Open-Air Schools: Architectural and Pedagogical Experiments of Education in the First Decades of the 20th Century].” Problemy Wczesnej Edukacji4 (31):23-41.pl_PL
dc.referencesŚwider, Marek, and Maria Marta Urlińska. 2016. “Prywatne Gimnazjum Sanatoryjne Męskie Dr. Jana Wieczorkowskiego w Rabce (1924–1939) [Private Men's Sanatorium Junior High School of Dr. Jan Wieczorkowski in Rabka (1924–1939)].” Studia Paedagogica Ignatiana19 (2): 227-233. http://doi.org/10.12775/spi.2016.2.011.pl_PL
dc.referencesTomik, Rajmund. 2020. “Turystyka aktywna w kontakcie z przyrodą w programie promocji aktywności fizycznej szkoły [Active tourism in contact with nature in the school physical activity promotion program].” In Edukacja przygodą: Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty, edited by Ewa Palmer-Kabacińska, Agnieszka Leśny, 12-42. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody.pl_PL
dc.referencesUSOS APS (University System of Student Service of the Academy of Special Education). 2023. “Outdoor education.” Accessed June 18, 2023.https://usosweb.aps.edu.pl/kontroler.php?_action=actionx:katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot(prz_kod:00-0F-OUE).pl_PL
dc.referencesUSOS UKSW (University System of Student Service of the Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw). 2023. “Warsztat pedagogiczny -Pedagogika Lasu -poznawanie i doznawanie siebie w naturze [Pedagogical workshop -Pedagogy of the Forest -getting to know and experiencing yourself in nature].”Accessed June 18, 2023.https://usosweb.uksw.edu.pl/kontroler.php?_action=actionx:katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot(prz_kod:WNP-PEZ-WPW-MP).pl_PL
dc.referencesUSOS UMCS (University System of Student Service of the Maria Curie-Skłodowska University in Lublin.2023.“Edukacja outdoorowa [Outdoor education].” Accessed June 18, 2023.https://usosweb.umcs.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&kod=PS-PPW.LN.6%2F16.pl_PL
dc.referencesUstawa 1982 –Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. -Karta Nauczyciela [Teacher`s Code of Conduct] (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r., poz. 984).pl_PL
dc.referencesUstawa 2016 –Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. -Prawo oświatowe [Education law] (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r., poz. 900).pl_PL
dc.referencesWierzbicka, Anna. 2022. “Podstawy formalne, organizacja i przebieg edukacji leśnej społeczeństwa prowadzonej przez Lasy Państwowe [Formal foundations, organization and course of forest education of the society conducted by the State Forests].” Forum Pedagogiczne13 (2): 61-74. https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.05pl_PL
dc.referencesWilliams, Florence. 2017. Natura leczy, czyli co sprawia, że jesteśmy szczęśliwsi, zdrowsi i bardziej kreatywni[Nature heals].Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesWolter,Edyta. 2022. “Wychowanie ekologiczne w Drugiej Rzeczpospolitej [Ecological education in the Second Republic of Poland].”Forum Pedagogiczne1 (2): 119-147.pl_PL
dc.contributor.authorEmailhanna.loboda@edu.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.21697/seb.2023.28
dc.relation.volume21pl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe