Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDobińska, Gabriela
dc.contributor.authorCieślikowska-Ryczko, Angelika
dc.date.accessioned2023-10-16T12:35:37Z
dc.date.available2023-10-16T12:35:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationDobińska G., Cieślikowska-Ryczko A., Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu, edukacji i terapii. Scenariusze pracy z dziećmi i młodzieżą, WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-407-3pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-407-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48091
dc.description.abstractPrzemiany społeczno-kulturowe, rozwój technologiczny, konsumpcjonizm oraz przeformułowanie hierarchii wartości może generować zagrożenia dla młodych ludzi. Pedagodzy, nauczyciele i rodzice borykają się z wieloma trudnościami, dylematami oraz wyzwaniami wychowawczymi. Autorki monografii prezentują bardzo cenne, ale niedoceniane dotąd rozwiązanie - relaksacyjne metody oddziaływań pedagogicznych. Publikacja zawiera konspekty zajęć, które można wykorzystać m.in. w szkołach, przedszkolach, świetlicach, placówkach resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych oraz podczas indywidualnej pracy w domu. Autorskie warsztaty dedykowane są dzieciom, młodzieży, a także osobom dorosłym. Mają zróżnicowany charakter: pierwszy typ stanowią ćwiczenia z relaksacji neuromięśniowej fizycznie aktywnej, drugi rodzaj jest ukierunkowany na wypracowanie obrony przed stresorami, pozostałe konspekty dotyczą dystansowania się od stresorów. Przygotowane propozycje uwzględniają zarówno potrzeby i możliwości adresatów, jak i warunki oraz zasoby instytucji wychowawczych i edukacyjnych. Stanowią gotowy „przepis” do realizacji konkretnych oddziaływań w grupie uczniów/wychowanków, a także w pracy indywidualnej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectstrespl_PL
dc.subjectstresorpl_PL
dc.subjectrelaksacjapl_PL
dc.subjectsamodoskonaleniepl_PL
dc.subjectmedytacjapl_PL
dc.subjectkontemplacjapl_PL
dc.subjectgeloterapiapl_PL
dc.titleTechniki i metody relaksacyjne w wychowaniu, edukacji i terapii. Scenariusze pracy z dziećmi i młodzieżąpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number172pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Pracownia Pedagogiki Specjalnejpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Pracownia Pedagogiki Specjalnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-408-0
dc.referencesAldwin C.M., Stress, Coping and Development. An Integrative Perspective, Guilford Press, New York 1994.pl_PL
dc.referencesAleksandrowicz J., Cwynar S., Szyszko-Bohusz A., Relaks. Wskazówki dla lekarzy i pedagogów, wyd. 2, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1976.pl_PL
dc.referencesBiblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów, red. E.J. Konieczna, Impuls, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesBorkowski J., Radzenie sobie ze stresem a poczucie tożsamości, Wydawnictwo ELIPSA, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesCekiera Cz., Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych. Metody, programy, modele, ośrodki, zakłady, wspólnoty, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1998.pl_PL
dc.referencesCungi Ch., Limousin S., Jak się relaksować stosując odpowiednią metodę, tłum. A. Waśko-Bongiraud, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesCzerepaniak-Walczak M., Od próżniaczenia do zniewolenia, [w:] Pedagogika społeczna, podręcznik akademicki, t. 2, red. E. Marynowicz-Hetka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 219–237.pl_PL
dc.referencesCzłowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, red. I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1996.pl_PL
dc.referencesDaszykowska J., „Shopping” jako nowy sposób spędzania czasu wolnego, [w:] Czas wolny. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, red. J. Daszykowska, R. Pelczar, Katolicki Uniwersytet Lubelski. Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie, Stalowa Wola 2009, s. 193–200.pl_PL
dc.referencesFoubert A. La place du rire dans la relation de soins, „L’aide-soignante” 2009, no 99, s. 26–27.pl_PL
dc.referencesGarczyński S., Anatomia komizmu, Krajowa Agencja Wydawnicza, Poznań 1989.pl_PL
dc.referencesGładyszewska-Cylulko J., Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii, Impuls, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesGrochmal S., Teoria i metodyka ćwiczeń relaksowo-koncentrujących, wyd. 4, Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesGrzegołowska-Klarkowska H., Mechanizmy obronne osobowości, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesGrzybowski P., Doktor klaun! Terapia śmiechem, wolontariat, edukacja międzykulturowa, Impuls, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesHerbert M., Rozwój społeczny ucznia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.pl_PL
dc.referencesHeszen I., Psychologia stresu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesHeszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesJózefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012.pl_PL
dc.referencesKonieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Impuls, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesKulmatycki L., Ćwiczenia relaksacyjne. Praktyczne techniki antystresowe dla dzieci i młodzieży, Agencja Promo-Lider, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesKulmatycki L., Torzyńska K., Ćwiczenia relaksacji, koncentracji i medytacji, Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław 2013.pl_PL
dc.referencesLazarus R.S., Folkman S., Stress, Appraisal, and Coping, Springer Pub. Co., New York 1984.pl_PL
dc.referencesLeksykon psychoterapii, red. S. Pużyński, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesLiebertz Ch., Terapia śmiechem, Całkiem poważna książka o śmiechu, Teoria i scenariusze zabaw – serce i humor, tłum. M. Rykowska, Jedność, Kielce 2011.pl_PL
dc.referencesŁamek A., Terapia śmiechem. Jak rozwijać poczucie humoru, wyd. własne, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesMarek E., Arteterapia jako metoda wspomagająca pracę wychowawczą, [w:] Sztuka w edukacji i terapii, red. M. Knapik, W. Sacher, Impuls, Kraków 2004, s. 104–117.pl_PL
dc.referencesMarynowicz-Hetka E., Kategoria pomocy w rozwoju – analiza z punktu widzenia pedagogiki społecznej, [w:] Rozwój i jego wspieranie w perspektywie nauk o człowieku – teoria i rozwiązania praktyczne, red. K. Baranowicz, A. Sobczak, M. Znajmiecka-Sikora, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 9–18.pl_PL
dc.referencesMoody R., Guérissez par le rire, Robert Laffont, Paris 1980.pl_PL
dc.referencesNikitorowicz J., Typy tożsamości człowieka w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo, „Czasopismo Naukowe Chowanna” 2003, s. 50–66.pl_PL
dc.referencesNowak P., Arteterapia w profilaktyce agresji, [w:] Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, red. M. i T. Siemież, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Warszawa 2008, s. 53–59.pl_PL
dc.referencesOgińska-Bulik N., Juczyński Z., Osobowość. Stres a zdrowie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesOkoń W., Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesOlechnicki K., Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesOniszczenko W., Stres – to brzmi groźnie, Wydawnictwo ŻAK, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesOpola-Wnuk K., Sztuka, która pomaga dzieciom, Wydawnictwo Feeria, Łódź 2009.pl_PL
dc.referencesPoleszak W., Profilaktyka zachowań agresywnych w Internecie. Propozycja działań profilaktycznych, [w:] Cyberbullying. Zjawisko, konteksty, przeciwdziałanie, red. J. Pyżalski, Wydawnictwo Naukowe WSP, Łódź 2012, s. 185–210.pl_PL
dc.referencesProcajło-Maj A., Cyberprzemoc jako zagrożenie dla rozwoju współczesnej młodzieży, [w:] Zagrożenia dla rozwoju współczesnej młodzieży, red. W. Walc, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2015, s. 195–115.pl_PL
dc.referencesRatajczak Z., Stres – radzenie sobie – koszty psychologiczne, [w:] Człowiek w sytuacji stresu, red. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000, s. 65–86.pl_PL
dc.referencesReykowski J., Funkcjonowanie osobowości w warunkach stresu psychologicznego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesRozmysłowicz P., Arteterapia jako metoda korygowania zaburzeń emocjonalnych, [w:] Metody i formy terapii sztuką, red. L. Kataryńczuk-Mania, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2005, s. 10–28.pl_PL
dc.referencesRubinstein H. Psychosomatique du rire, Robert Laffont, Paris 1983.pl_PL
dc.referencesSchwarzer R., Stress, Resources, and Proactive Coping, „Applied Psychology: An International Review” 2001, vol. 50(3), s. 400–407.pl_PL
dc.referencesSeyle H., Stres okiełznany, tłum. T. Zalewski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesSiek S., Treningi relaksacyjne, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesSimpkins C.A., Simpkins A.M., Medytacja dla psychoterapeutów i ich klientów, tłum. J. Lang, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2010.pl_PL
dc.referencesStawiarska P., Zmiany w procesie radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym u osób zdających egzamin poprawkowy, badania w modelu interakcyjnym, [w:] Konteksty stresu psychologicznego, red. J. Heszen-Niejodek, J. Mateusiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002, s. 58–72.pl_PL
dc.referencesStegemann T., Hitzeler M., Blotevogel M., Arteterapia dla dzieci i młodzieży, tłum. E. Cieślik, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2013.pl_PL
dc.referencesStrelau J., Temperament jako regulator zachowania z perspektywy półwiecza badań, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006.pl_PL
dc.referencesSzczepanik R., Jaros A., Techniki socjoterapii w pracy z dzieckiem agresywnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesSzulc W., Arteterapia: narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesSzulc W., Współczesne kierunki arteterapii. Arteterapia w programach terapeutycznych dla dzieci i młodzieży, [w:] Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej, t. I, red. G. Leszczyński, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2009, s. 63–79.pl_PL
dc.referencesSzyszko-Bohusz A., Funkcja ćwiczeń odprężających w nowoczesnym systemie kształcenia, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków 1979.pl_PL
dc.referencesWeller S., Oddech w psychoterapii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012.pl_PL
dc.referencesWojciechowska-Budzikur U., Uczenie konstruktywnych form radzenia sobie z napięciem i negatywnymi uczuciami u młodocianych więźniów śledczych, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” 1998, nr 19, s. 89–98.pl_PL
dc.referencesWrześniewski K., Stres a strategie radzenia sobie ze stresem. Problemy pomiaru, [w:] Człowiek w sytuacji stresu, red. J. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Katowice 1996, s. 44–64.pl_PL
dc.referencesZborowski M., People in Pain, Jossey-Bass Inc., San Francisco 1969.pl_PL
dc.referencesZieliński P., Metody relaksowo-koncentrujące w teorii i praktyce edukacyjnej, [w:] Pedagogika alternatywna – dylematy praktyki, red. K. Baranowicz, Impuls, Łódź–Kraków 1995, s. 855– 862.pl_PL
dc.referencesZieliński P., Relaksacja w teorii i praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, Częstochowa 2011.pl_PL
dc.referencesZiemska M., Postawy rodzicielskie, Wiedza Powszechna, Warszawa 2009. http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/film/Plutchik-wheel.jpg [dostęp: 12.07.2018].pl_PL
dc.contributor.authorEmailangelika.cieslikowska@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-407-3


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe