Etyka w systemie edukacji w wybranych krajach świata zachodniego (Francja, Hiszpania, Portugalia)
Streszczenie
Książka zawiera prezentację ministerialnych programów nauczania dla przedmiotów z zakresu edukacji etycznej we Francji, Hiszpanii i Portugalii. Edukacja etyczna we wspomnianych krajach przeprowadzana jest w formie edukacji obywatelskiej. Wspólny mianownik programów nauczania dla przedmiotów przedstawionych w książce jest przekonanie, że sama instytucja obywatelstwa oraz idea praw człowieka wyrażona w kolejnych deklaracjach od Deklaracji praw człowieka i obywatela z 1789 roku po Powszechną deklarację praw człowieka z 1948 roku jest źródłem wartości etycznych, które warto upowszechniać w edukacji szkolnej. Praca składa się z trzech części. W każdej z nich znajduje się część, w której omawiana jest krótko historia systemu szkolnictwa w danym kraju oraz historia edukacji etycznej. W tej części można znaleźć też zwięzłe omówienie historii debat prowadzonych w przestrzeni publicznej, które towarzyszyły wprowadzaniu kolejnych form edukacji etycznej w wybranych krajach. W drugiej części każdego z rozdziałów znajdują się tłumaczenia dokumentów z podstawami programowymi dla przedmiotów z zakresu edukacji etyczno-obywatelskiej realizowanych odpowiednio we Francji, Hiszpanii i Portugalii. The book contains a presentation of ministerial curricula for ethical education subjects in France, Spain and Portugal. Ethical education in these countries is carried out in the form of citizenship education. The common denominator of the curricula for the subjects presented in the book is the belief that the very institution of citizenship and the idea of human rights expressed in subsequent declarations from the Declaration of the Rights of Man and of the Citizen of 1789 to the Universal Declaration of the Rights of the Citizen is a source of ethical values that are worth promoting in school education. The book composes of three chapters. In each chapter there is a brief outline of the history of debates held in the public sphere, which accompanied the introduction of subsequent forms of ethical education in selected countries. In the second part of each chapter, there are translations of the core curriculum documents for subjects in the field of ethics and citizenship education in France, Spain and Portugal respectively.
Collections