dc.contributor.editor | Szkurłat, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Adamczewska, Maria | |
dc.date.accessioned | 2024-01-29T12:15:36Z | |
dc.date.available | 2024-01-29T12:15:36Z | |
dc.date.issued | 2024-01-18 | |
dc.identifier.citation | Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-352-8 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-352-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/50185 | |
dc.description.abstract | Ideą przygotowania publikacji było przekonanie o podstawowej – aczkolwiek ciągle za mało docenianej – roli obserwacji i badań terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej. Osią przewodnią książki są różne koncepcje zajęć w terenie na przykładzie Łodzi i regionu łódzkiego. Ich szeroka tematyka i możliwość doboru miejsc realizacji oraz zróżnicowanie stopnia trudności ukazują wielość walorów poznawczych, kształcących i wychowawczych wybranych przestrzeni Łodzi i jej strefy podmiejskiej w edukacji geograficznej. Proponowane zajęcia są przykładami odchodzenia od podającego wzorca kształcenia, nadal dominującego w dydaktyce szkolnej i akademickiej. Stanowią przeciwieństwo wykładu i narracji podczas kształcenia geograficznego, a dzięki poglądowym i sprawdzonym przykładom zachęcają do przechodzenia od biernego do aktywnego i poszukującego zdobywania wiedzy geograficznej. Ważnym założeniem metodologicznym prezentowanych zajęć terenowych jest ukazanie znaczenia wyboru tematyki, atrakcyjności sformułowania celów obserwacji oraz trafności ich dopasowania do miejsca obserwacji. Zamierzeniem Autorów jest przedstawienie i podkreślenie wspólnej osi łączącej tematykę badań geografów, którą stanowić może eksponowanie relacji przyroda – człowiek podczas zajęć z różnych subdyscyplin geografii. Na uwagę zasługuje znaczenie publikacji w sferze kształtowania u młodego pokolenia pożądanych postaw wobec przyrody oraz dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. * Publikacja finansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Umowa nr NdS/542984/2021/2022 z dnia 02.05.2022 r. | pl |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Umowa nr NdS/542984/2021/2022 z dnia 02.05.2022 r. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | „Ptak” Rzgów | pl |
dc.subject | morfologia | pl |
dc.subject | fizjonomia | pl |
dc.subject | użytkowanie terenu | pl |
dc.subject | krajobraz miasta | pl |
dc.subject | zmiany krajobrazu | pl |
dc.subject | zajęcia w terenie | pl |
dc.subject | związki przyroda–człowiek | pl |
dc.subject | przestrzeń geograficzna | pl |
dc.subject | rzeka | pl |
dc.title | Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek | pl |
dc.type | Book | |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2023; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2023 | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Szkurłat, Elżbieta - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografii | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Adamczewska, Maria - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografii | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-353-5 | |
dc.contributor.authorEmail | Szkurłat, Elżbieta - elzbieta.szkurlat@geo.uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Adamczewska, Maria - maria.adamczewska@geo.uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-352-8 | |