dc.contributor.author | Szkurłat, Elżbieta | |
dc.contributor.author | Adamczewska, Maria | |
dc.contributor.editor | Szkurłat, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Adamczewska, Maria | |
dc.date.accessioned | 2024-01-29T12:37:07Z | |
dc.date.available | 2024-01-29T12:37:07Z | |
dc.date.issued | 2024-01-18 | |
dc.identifier.citation | Szkurłat E., Adamczewska M., Co stało się z łódzkimi rzekami? „Odwracanie się człowieka od rzeki” – studium przypadku rzek Łódki i Jasienia, [w:] Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 139-145, https://doi.org/10.18778/8331-352-8.10 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-352-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/50192 | |
dc.description.abstract | Głównym założeniem proponowanej koncepcji zajęć jest identyfikacja zmian relacji człowiek-rzeka na obszarze Łodzi w przeciągi ostatnich 200 lat, obserwacja w terenie skutków nieracjonalnej działalności człowieka, rozpoznanie przyczyn obecnego stanu wód powierzchniowych Łodzi. Celem projektowanych zajęć terenowych jest kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji, prowadzenia wywiadów z mieszkańcami terenów położonych w dolinie rzeki Łódki, umiejętności sporządzania dokumentacji wyników obserwacji i wywiadów, umiejętności korzystania z materiałów źródłowych w tym również map zawartych w łódzkim geoportalu. Ważnym przesłaniem planowanych zajęć jest budzenie sumienia ekologicznego młodzieży, kształtowanie postawy odpowiedzialności za stan środowiska, umiejętności dokonywania właściwej oceny skutków nieracjonalnej działalności człowieka w środowisku, podjęcie próby zaproponowania działań sprzyjających przywrócenia obecności łódzkich rzek w krajobrazie miasta. Jako główne miejsca obserwacji terenowych zaplanowana została dolina Łódki w okolicach ulicy Oświatowej i Ulicy Marmurowej. | pl |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Umowa nr NdS/542984/2021/2022 z dnia 02.05.2022 r. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartof | Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023; | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Co stało się z łódzkimi rzekami? „Odwracanie się człowieka od rzeki” – studium przypadku rzek Łódki i Jasienia | pl |
dc.type | Book chapter | |
dc.page.number | 139-145 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Szkurłat, Elżbieta - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografii | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Adamczewska, Maria - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografii | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Szkurłat, Elżbieta - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografii | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Adamczewska, Maria - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografii | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-353-5 | |
dc.contributor.authorEmail | Szkurłat, Elżbieta - elzbieta.szkurlat@geo.uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Adamczewska, Maria - maria.adamczewska@geo.uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Szkurłat, Elżbieta - elzbieta.szkurlat@geo.uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Adamczewska, Maria - maria.adamczewska@geo.uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-352-8.10 | |