Uwarunkowania rozwoju i zagospodarowania terenu Ptak Fashion City w Rzgowie
Abstract
W ramach przekształceń polskiego handlu dochodziło do jego koncentracji m.in. przejawiającej się powstawaniem wielkoobszarowych przestrzeni handlowych. Przykładem suburbanizacji komercyjnej - handlowej jest powstanie i rozwój podłódzkich targowisk w tym szczególnie Ptak Fashion City w Rzgowie. Ten już w tej chwili znacznie rozbudowany zespół obiektów o różnych funkcjach rozwijający się od początku 90.XX w. jest bardzo dobrym przykładem, aby prześledzić etapy rozwoju tego typu kompleksów handlowo-usługowych, zidentyfikować czynniki sukcesu oraz motywy przekształceń odpowiadające „duchowi” danych czasów. Zmiany dotyczyły morfologii i fizjonomii kompleksu, jak również dywersyfikacji funkcjonalnej (w ostatnim czasie obok funkcji handlowej, zaczęły się rozwijać inne funkcje usługowe w tym o charakterze rozrywkowym). Przeanalizowanie faz rozwoju i czynników lokalizacji wielkopowierzchniowego kompleksu powinno uzmysłowić pewne prawidłowości doprowadzające do sukcesu tego typu przedsięwzięcia. Wykonanie zadań w formie kameralnej jak i terenowej pozwoli uchwycić zmiany morfologiczne, fizjonomiczne i funkcjonalne oraz jednocześnie uświadomić uczniom/studentom na czym tego typu przekształcenia polegają. Wykonanie zadań powinno pozwolić osobom je wykonującym m.in. rozróżniać podstawowe pojęcia morfologia, fizjonomia, użytkowanie terenu, pokrycie terenu. Metodyka badań zaproponowana do wykonania ćwiczeń pozwala na wykorzystanie różnych technik badawczych i narzędzi badawczych, np. analiza zamieszczonego tekstu, refotografia, analiza historycznych map z geoportalu, technika fotografowania. Ćwiczenia z tego typu tematyki mogą być realizowane na wszystkich szczeblach edukacji, szczególnie przez uczniów szkół średnich i studentów.
Collections